Yleinen pyöränvalintatopic

Slyffe
Pyörä:
Päreinä tallissa..
Liittynyt:
20.11.2011 12:24
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut Slyffe » 22.12.2013 15:11

Lisää käyttökokemuksia ktm 150 sx mallista ois hyvä kuulla kun sellanen ois harkinnassa. Onko huoltovälit samaa luokkaa pikkisen kanssa? teho? moottorinluonne ja ajettavuus? vuosimallikohtaiset erot?
ViTSi
Pyörä:
HM derabage rr 50 (EX) , KTM exc 125, Montesa cota 123, rex 50 skootteri, Kawasaki kx250f
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
26.10.2010 20:15
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut ViTSi » 27.12.2013 18:16

Pikkuhiljaa pitäis crossia rupee ettimään. Eli millanen pyörä sopis tälläselle 16 kesäselle 75kg painavalle lähemmäs 190 pitkälle jannulle?
Pyörä tulisi ihan crossiradalle ja aina välillä metsäpolkujen koluamiseen.
Taustoja on senverran että pienempänä oli 85 jolla radalla ajeltiin, mopo tietty ja nyt on piikkinen exc jolla on enskattu aika ahkerasti.

Mitä itse olen miettinyt on jokin pikkunelari. Isompikin pyörä houkuttelisi sillä 450 4t tai 250 2t ei jäisi enää pieneksi tehojensa puolesta. Tässä syksyllä pääsinkin testaamaan honda crf 450 ja tuntui ihan hyvälle pelille. Vääntöjä ja tehoja piikkiseen toki enemmän ja hitusen raskaampi viedä, mutta luulisin pärjääväni niitten kanssa.

Budjettia löytyy noin 3000 jonka luulis riittävän jo vähän uudempaan vehkeeseen. Mites noitten huollot? 250 ja 450 huollot taitaa kustantaa aika lähelle toisiaan loppujen lopuksi. Entäs 250 2t kannattaako harkita? Repii vähän eritavalla...
Lopullinen kysymys taitaa siis olla kumpi nyt 250 vai 450? Onko järkeä hypätä jo nyt näin alottelevana 450 selkään?
Käy katsomassa galleria! Kommento sekä arvioi!
imafinland
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 18:08
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut imafinland » 27.12.2013 23:37

ViTSi kirjoitti:Pikkuhiljaa pitäis crossia rupee ettimään. Eli millanen pyörä sopis tälläselle 16 kesäselle 75kg painavalle lähemmäs 190 pitkälle jannulle?
Pyörä tulisi ihan crossiradalle ja aina välillä metsäpolkujen koluamiseen.
Taustoja on senverran että pienempänä oli 85 jolla radalla ajeltiin, mopo tietty ja nyt on piikkinen exc jolla on enskattu aika ahkerasti.

Mitä itse olen miettinyt on jokin pikkunelari. Isompikin pyörä houkuttelisi sillä 450 4t tai 250 2t ei jäisi enää pieneksi tehojensa puolesta. Tässä syksyllä pääsinkin testaamaan honda crf 450 ja tuntui ihan hyvälle pelille. Vääntöjä ja tehoja piikkiseen toki enemmän ja hitusen raskaampi viedä, mutta luulisin pärjääväni niitten kanssa.

Budjettia löytyy noin 3000 jonka luulis riittävän jo vähän uudempaan vehkeeseen. Mites noitten huollot? 250 ja 450 huollot taitaa kustantaa aika lähelle toisiaan loppujen lopuksi. Entäs 250 2t kannattaako harkita? Repii vähän eritavalla...
Lopullinen kysymys taitaa siis olla kumpi nyt 250 vai 450? Onko järkeä hypätä jo nyt näin alottelevana 450 selkään?

Jos budjettia on noinkinpaljon, kannattaa ainakin ruiskupyörä ostaa. Itse ostin piikin jälkeen juuri 250 nelarin ja on hyvä vaihtoehto ollut pääsi tosi nopeasti sinuiks pyörän kanssa!
Seo hyvä kun sen maalaa!
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut OA243 » 28.12.2013 18:48

Pikkunelarissa vähän tiheämmät huoltovälit tietty kun isossa pyörässä. Mä oon mieluummin ostanut aina isommalla moottorilla jos täytynyt tehdä valinta kahden jonkun verran (100+ tuntia) ajetun välillä. Pikkunelaria pystyy harrastajakin rääkkäämään aika hyvin mutta nelipuolikkaalla aika harva kiertää pääosaa radasta kaasu selällään. Mielipidejuttujahan nää on. Hyvällä pidolla ollut ja mahdollisimman uusi peli nyt kannattaa joka tapauksessa koittaa löytää.

Jos ei puhuta uusista yamahoista, tai kotareista, jotka on suurelta osin mun mielestä ylihinnoiteltu vaihdokkeina, niin 250 2-tahtisiin joutuu todennäkösesti vaihtaan enemmän osaa (laakereita, iskareita laittaan/korjaan ym.) ennen kun pääsee ajaan koska ne alkaa olemaan sen verran paljon ajettuja.

Niin ja ei se ruisku mikään ehdoton ole, nyky nelitahteihin ei perus harrastaja vaihda suuttimia kuin kerran vuodessa. Ja kaikki noista pyöristähän on ihan ajettavia, ei se nelipuolikas alakierroksilla karkaa käsistä, kakspuolikas kakstahtinen taas ei ota samalla lailla pitoo kun nelarit. Ja tehon ulosanti kakspuolikkaassa kakstahtisessa on mun mielestä melkein lähempänä pikkunelaria kun piikkiä, niin paljon vääntöä tarjolla alhaallakin.
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 29.12.2013 9:54

Melkein tekis mieli sanoa et jos ajat enskaa niin 2 tahti ja sit jos ajat crossia niin nelari...
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut Maekine » 29.12.2013 19:08

Melkein tekisi mieli kysyä perusteluja tälle väitteelle...
¤SuZuKi¤
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 29.12.2013 19:46

Lähinnä moottorin luonteen takia,nelari on vaan niin paljon parempi ajaa radalla. Enskassa taas 2-tahtisen keveys ja yksinkertaisuus toimii paremmin ja nimen omaan valmiina enskana ei crossipyörästä rakennettuna. Joka pyörästä toki saa mieleisen ja jokaisella varmaan on oma mielipide asiasta. Ja itse ajan tällähetkellä 450 nelarilla enskaa mutta seuraava pyörä on luultavasti 250 tai 300 2-tahti enska
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut JM82 » 30.12.2013 23:32

Slyffe kirjoitti:Lisää käyttökokemuksia ktm 150 sx mallista ois hyvä kuulla kun sellanen ois harkinnassa. Onko huoltovälit samaa luokkaa pikkisen kanssa? teho? moottorinluonne ja ajettavuus? vuosimallikohtaiset erot?


Huoltovälit ovat käytännössä samaa luokkaa piikin kanssa. Moottorissa on enemmän tehoa kuin piikissä läpi kierrosalueen. Vanhemmat 150 SX moottorit ovat enemmän ylävireisempiä, kuin -13 ja -14 mallit.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
h3rmo
Pyörä:
350exc 13
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
8.9.2010 12:58
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut h3rmo » 2.1.2014 13:41

Tarvis vaihdella tonne enskahommiin paremmin sopivaa mopoa, kiikarissa olis 250 EXC-F / 350 EXC-F öbaut 12-13 mallisia..

Ajot olisi 50/50 crossi/enska, riittääkö 250:ssa puhti etelän crossiradoille? 350:ssä on kehuttu pehmeesti tulevaa tehoa, se nappaisi. Kiloja ittellä 80+

E: valinta kohdistui 350.
punkkerzz
Pyörä:
Beta RR 125 LC
Liittynyt:
18.12.2013 1:08
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut punkkerzz » 5.1.2014 18:03

emppu99 kirjoitti:Moikka!

Olen uusi täällä, ja krossailu kiinnostais.
Eli pyörän valinta edessä.Oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa enään on, 85 2t tai 150 4t.Olen siis -99 vuosimallia ja 162cm pitkä ja painan 55kg.

Hondaa ja YCF:ää olen katsellut mutta en oikein ole varma että kumpi olisi "se oikea" :D

http://www.nettimoto.com/honda/crf/1621497
pitäs olla aikas lailla sopiva
8ade8
Pyörä:
Ktm exc 125 -14
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
7.5.2009 17:48
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut 8ade8 » 18.2.2014 9:21

Mites teillä on enska pyörä toiminut crossiradalla? Tai onko siitä vaikea saada toimiva?
Rupes himottaa enska ja täytys varmaan myydä crossi pois.
-MpN
Pyörä:
Ktm 350 exc-f
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
25.3.2010 19:57
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut -MpN » 20.2.2014 8:23

Enskalla kyllä pystyyn ajaan rossia, mutta onhan näis kumminki niin paljon pehmeempi alusta. Paljoa tarvi hyppyjä ylipitkiksi hyppiä :lol: .
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut OA243 » 20.2.2014 9:53

No iskarithan saa rakennettua ihan millaisiks haluaa, mulla pelas alkujoustosta herkkä crossialusta tosi hyvin enskassa ja sai kyllä täräytellä ihan rauhassa hyppyjä ylipitkäks. Luulisin et koneen luonne enemmän häiritsee kun se on sen verran rauhallisempi. Ainakin kaikissa enskoissa mitä mä oon ajanut. Mutta sekin on tietty muutettavissa. Jos rekisteröidyn pyörän haluaa. Muutenhan kannattais rakentaa crossista punakilpi.
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 20.2.2014 17:16

Tuohon voi sanoa että todellakin pystyy! Toni Erikson kun päästi jämsän cc kisassa sitä kuplavolkkarin kokoista pattia ja rossirataa enskapyörällä niin veti kyllä jo tällaisen perus harrastajan sanattomaksi!
weeto269
Liittynyt:
5.7.2009 3:09
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut weeto269 » 20.2.2014 22:48

Sittenhän on sama kun käytät iskareita jossakin ja teet siitä rossista sopivan pelin?
Mut perus tehas säädöil pystyy kyl vetään lujaa ja vieläkun osaava kuski. Iha perus harrastajal menee varmasti pahemman puuttees. Mut ei se nyt mitään yhtä nannaa ole ku rossipyöräl.
Jos mahdollista niin käy testaa, jonku tutun pyörää radalla. Siitä pohdi sitten ite mitä mieltä olet.

Eiks se niin oo et enska miehen pitäs sitä rossia osata ajaa niil vempula jousillaki. Vaikkein nii vakaata menoa välttämättä ole.