Pyörän Valinta

HeeBoF
Pyörä:
Kawasaki zx-6r 636 -04 & 125cc mini
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
24.11.2006 23:51

ViestiKirjoittanut HeeBoF » 20.10.2010 21:40

SMK) kirjoitti:
HeeBoF kirjoitti:Minkä kokoista pyörää kannattaisi mantsahommiin hankkia? Tällä hetkellä olen ajellut metsässä tuolla piikksellä crossilla, alusta vähän kovahko metsään ja alas kaipaisi vähän voimaa enempi. Katsellut 200exc ja 250exc onko miten paljo pyörissä eroa ?


Uudehko piikkinen enskakin antais ko koneeltaan paljon enemmän alhaalta. Helpoin pyörä kaikenlaiseen maastoon olis pikkunelari ja mielellään enskaversiona, takarengas, kone ei stumppaa niin herkästi, välitykset sopivammat jne. 200EXC on kyllä aika hankala verrattuna 200 Gassi, en muistanukaan miten helppo se kone on ajaa kun viis vuotta edellisestä semmosella ajamisesta. Vähän lapasen tuntunen kun ei tee äkkinäisiä liikkeitä van vastaa kaasuun tasasesti. -05 uudempi en ole muistaakseni ajanu, mutta puhuvat että hyvin samanluontosena on koneet pysyny. 250EXC on sit samallla alakerralla kuin 300EXC ja 2-satku taas piikin kans sama, molemmissa siis puolensa hyvään ja huonoon. 2-satku gassi on pääosin kuten isommat. 3-satku Temmi on ehkä hienoin 2-t millä oon ajanu.
Uudempaa piikkistä olenkin jo päässyt testaamaan ja yllätyin kuinka paljo oli koneeltaan eroa tykkäsin kovasti :) . Mites noissa pikkunelarienskoissa huoltovälit ottaen esimerkiksi yamahan wr250f ja ktm exc-f 250? Kuullut että joutusi aika tiuhaan konetta huoltaa verraten 2-tahtiseen ja varaosakulut isommat nelarissa?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 20.10.2010 22:37

No ei enskakäytössä juuri muuta ole kuin samat liemitouhut kuin vajaatahtisissakin, piikki kuluttaa bensaakin niin paljon enempi, että sillä erotuksella korvaa jo eron koneen osissa ja kyllä mulla ainakin piikki tulee paljon kalliimmaks. Jos noista kahdesta pitäis valita niin Jamppi ehdottomasti - mun mielipide vaan. Suosittelisin kuitenkin koittaan Shercoo noiden jälkeen ja on se Hussekin eri peli verrattuna vanhempiin malleihin. Sanotaan nyt asia vaikka näin, että 3000km Shercolla makso mulle kaikkinensa alle 1000e ja sisään kurkkaamisen perusteella seuraava 3000km menee samaan rahaan, sisältäen myös yhden takarenkaan ja polttoaineet normaali huoltojen ohella vrt. n. 600km KXF:llä makso n. 1500e ja WRF:llä 1200km n. 900e. KXF oli 3kk käytetty mulle tullessaan, muut uusia. 2-satku KTM makso 7h n. 500e sis. yhden uuden paisarin johtuen sen paisarin sijotuksesta niin perseelleen ja madalletusta alustasta. 2T tuliterästä ei ole kokemusta omasta käytöstä kuin 100cc TM, joka on piikin askilla, suunnilleen yhtä kovilla mun alla kuin piikki muiden alla. Sillä eka 130h/3000km makso aika tarkkaan 1000e ja sit tuli ongelmia, huonoo tuuria, jne. ja seuraava 10h makso siinä 1000e. Sit pyörästä suunnilleen kaikki vaihdettavissa oleva uusiks 2200e osat ja jos pääsis 200h / 1500e... näissä ei siis bensa mukana. Nauraa saa mut Skatiimiin ei 150h/ 3500km menny rahaa, eikä aikaa, eikä vaivaa yhteenkään remonttiin, satasissa koko matka ja se välietappi teki hemmetin hyvää ajomotivaatiolle kun oli mitta niin täys kaasarin säätämisestä alkaen kaikkee ettei huvittanu enää lähtee ajaankaan.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Emperor
Pyörä:
Tm&Pv
Paikkakunta:
kaltsila.
Liittynyt:
22.6.2008 17:06

ViestiKirjoittanut Emperor » 21.10.2010 18:55

Minä oon tommosta 300 2t laitetta kaavaillut seuraavaks alleni. Tämä piikkinen Tm pelittänyt mainiosti niin en koe tarvetta vaihtaa merkkiä, mutta olisko kumminkin kannattavaa? Kokemuksia kellään useemmasta eri kolmesatkusta?
Höpinää tötteröön!
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 21.10.2010 22:10

Mikä piikki? Vm? Kilvissä? Ks. mun gassi-ilmotus... 2-satku tuntuu taivaalta piikin jälkeen, 3-satkulla menee pitkään ennen kuin taas jaksaa ajaa.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Santei
Liittynyt:
21.10.2010 13:13

ViestiKirjoittanut Santei » 22.10.2010 14:08

Noniin, tässä taas lämmöllä päädyin muistelemaan pikkupoikana omistavaani Honda CR80 crossipyörää, ja pyöräkuumehan se sieltä iski! En enää pariin vuoteen oo omistanut omaa pyörää, enkä muutenkaan ole genreä seurannut, niin apuja hieman kaipailisin.

Ihan näin alkuun ajamiani kakspyöräisiä: (6-18 ikävuosien väliltä)
-Yamaha PW 80
-Honda CR 80
-Kawasaki 85
-KTM Duke 690
-VOR 500 enduro
-KTM EXC125
-Aprilia RS125
- plus kaikenmaailman mopot

Tällä siis sitä nyt yritän sanoa, että en tarvi mitään sellaisia neuvoja, että "liian viree sulle".

Kisaamaan en ala, vaan pyörää etsin jokapaikan höyläksi: metsään, pellolle, puunkiertoon MUTTA silti radalle ihan itseäni hauskuttamaan, eli siis uudemman kerran, EI verenmaku suus kilpailuun!
4-tahtia en halua, 2-tahdit on enemmän mun juttu.

Pyöräksi ajattelin X-merkin 250 kuutioista crossiversiota tai sitten X-merkin (maybe KTM?) 300 kuutioista enskaa. Molemmat siis kaksitahtisia. Vuosimallina jotain 2004-09,.

Kumpikohan olisi soveltuvampi tälläiseksi "jokapaikanhöyläksi" ? Crossia puoltaisi halvempi hankintahinta, muttamutta?

Mitä nyt sitten ehdotattekin, niin suotavaa olisi lisätä esimerkkiä pyörän merkistä! :)
Santei
Liittynyt:
21.10.2010 13:13

ViestiKirjoittanut Santei » 22.10.2010 21:31

Joo kyllä vaakakuppi alkaa kallistumaan enemmän tuon crossin puoleen, pitkälti tuon hinnan takia.

Onkos näis kakstahtisis puolikkais joku merkki ylitse muiden, tai vaihtoehtoisesti alitse? :P

-03-07 väliltä nuota tuntuisia kaiken merkkisiä olevan hyvin 2000-3000 euron hintaluokkaan.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 22.10.2010 23:02

No jos hintaa katot, niin kotarit voit tiputtaa pois. Enskakäyttöön puolikkaan 2T:n laatikon välitykset on kyllä varsin epäonnistuneet -> kato mieluummin gassit ja temmit 300cc, ei niin kauheesti kalliimpia kummiskaan. Noista rosseista RM:n kone automaattikytkimen kera oli kyllä aika rok, voisin ajaa moisella itsekin, CR:ää ajoin samoihin aikoihin (-07 molemmat) ja oli kyllä ihan eri maata sopimaton. Tietty millä vaan jaksaa sen ekan 500m/ tommonen normaali jonkun pyörän kokeilu ajaa kunnolla/kelvollista vauhtia, mutta CR ja SX on ollu semmoset että se puol kilsaakin jo jumii käsiä ja haluaa vaan päästä pyörästä eroon.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
mikseri100
Pyörä:
Valkokilpi 125 yz
Paikkakunta:
Alajärvi
Liittynyt:
22.11.2008 13:56

ViestiKirjoittanut mikseri100 » 23.10.2010 12:45

Ei tääkää hinnalla pilattu ole :lol:
http://www.nettimoto.com/suzuki/rm/1035484
Valkokilpi YZ vailla uutta omistajaa!
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ya ... 5/id32649/
Katsohan ilmoitukset! Paljon osaa myynnissä!
http://www.motot.net/talli/kayttaja/84118
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 23.10.2010 13:34

Ja milläs tuonkin rungon suoruuden kattomaan mennessäs varmistat? Tai ettei ollu jopa poikki ja hitsattu kasaan, enempi tai vähempi suoraan. FMX-käytössä ollu pyörä on ihan varmasti tullu useita kertoja kovaan alas muuten kuin pyörilleen, et en kyllä ottais vaikka halvalla saiskin. Ja jos tuohon hintaan laskee uuden putsarikopan, sivunumerokilvet ja penkin niin eipä se enää halpa ole, tapaa noi putsarikopat maksaa yli satasesta älyttömyyksiin.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 23.10.2010 17:10

SMK) kirjoitti:Ja milläs tuonkin rungon suoruuden kattomaan mennessäs varmistat? Tai ettei ollu jopa poikki ja hitsattu kasaan, enempi tai vähempi suoraan. FMX-käytössä ollu pyörä on ihan varmasti tullu useita kertoja kovaan alas muuten kuin pyörilleen, et en kyllä ottais vaikka halvalla saiskin.


Ihan tuli vaan mieleen että millä sen sitten mistä vaan crossipyörästä tarkistaa? Väittäsin että aika isolla osalla jengiä se pyörä on heittänyt jossain vaiheessa oikein kunnolla volttia varmaan aika samanlaisella voimalla kun mitä FMX käytössäkin tulee. Noita hitsattujakin on tullut vastaan, yhden hitsatun pyörän oon itseasiassa omistanutkin. :D Mutta eipä toi mun mielestä erityisen halpa ole noinkaan, ja tosiaan penkin, putsarikotelon ja numerokilpien kanssa tulee hintaa lisää aika reilusti.
Sksksk
Pyörä:
KTM 200 EXC (EX), DT 125X (EX), YCF 150(EX), Honda Monkey (EX), Beta RR (EX)
Paikkakunta:
Lehtimäki
Liittynyt:
23.6.2010 13:09

ViestiKirjoittanut Sksksk » 24.10.2010 19:17

Mitäs mieltä pojat ois ku ois isomman pyörän osto aika ton mun crf:n tilalle, ja mietin jotai piikkiä tai jotain sinne päin ainakin..

ktm 125exc ois tarpeeks tehokas mun käyttöön ainakin, ja voisin samalla pyörällä ajaa a1-kortin saatuani..
Mitä pyörää itse suosittelisitte? käytettyä siis olen hankkimassa.. :P
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.10.2010 22:54

Niin no, missä nyt normaali rossiajossa pyörä putoo 6m alaspäin ennen osumistaan maahan? Enempiä erittelemättä yhden vakavissaan fmx:ää ajetun pyörän oon nähny aataminasussaan ja niin turpiin saanutta MX-käytössä ollutta tuskin tuun ikinä näkeenkään.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 24.10.2010 23:03

Esimerkiksi lavangon liitopäydässä ja parissa muussakin kuskit käyvät todella korkealla. Silmämääräisesti sanoisin että on siinä pöydän ja pyörän välissä ainakin se 5m väliä. Eikä ole lavanko ainut paikka mistä löytyy noita todella korkealle heittäviä pöytiä.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
jonthu
Pyörä:
Honda crf 250 ja Derbi drd racing
Liittynyt:
4.5.2010 15:19

ViestiKirjoittanut jonthu » 25.10.2010 15:25

Mutta motocross pöydissä mennään lujaa samalla eteenpäin joten isku maahan tulee niinkun viistosti mutta FMX hypyissä mennään tosi korkella mutta ei kauhean pitkälle nii se isku tulee enemmän pystysuoraan maata kohti.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 26.10.2010 8:01

Lopettakaahan jo tuommonen turhan päiväinen väittely. Niin kauan kuin osutaan alastuloon niin se on ihan sama mitä ajetaan.

Se ero siinä vain on, että fmx posse osuu lähes aina alastuloihin. Toisin on pro crossikuskit mitkä esim lahdessa leiskauttaa lähtösuoralle aika saamarin surutta tasaselle alas, kovaa ja korkealta.

...Turhan päiväistä väittelyä taas.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport