Pyörän Valinta

SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.10.2010 11:54

Ei sen koon eikä värin väliä, kunhan se on TM!
Hämppylinnasta niitä rupee kohta saamaan, parin viikos päästä ei vielä välttämättä varaosia ja pyöriä saa, mutta ennen vuodenvaihdetta pitäis homman jo pyöriä POHJAMON PETEN TOIMESTA!
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 26.10.2010 14:31

Lievästi ollut viimeaikoina havaittavissa, että joku on ostanut TM:n itselleen :D

Aika monesta paikasta kuullut positiivisia kommentteja TM:stä.
Ymmärtääkseni ainut miinus on ollut varaosien saatavuus, kun myyjäverkosto on pikkasen suppeahko verrattuna yleisempiin merkkeihin.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
funktio
Liittynyt:
8.5.2008 3:41

ViestiKirjoittanut funktio » 26.10.2010 16:25

TM:stä kun puhe niin minkähän lainen on 250 4t enduro? kellään kokemuksia? ois vuoden päästä tarkoitus hommata uuden uusi enduro. puolikas nelari kiikarissa. kiinnostusta tällä hetkellä huskua ja HM:ää kohtaan.
Emperor
Pyörä:
Tm&Pv
Paikkakunta:
kaltsila.
Liittynyt:
22.6.2008 17:06

ViestiKirjoittanut Emperor » 26.10.2010 16:42

Osian saatavuuden kanssa ei muuten ongelmaa, paitsi jälleenmyyjien vähyys. Postin kautta osat kulkee kyllä muuallekkin kätevästi. Eli hyvin löytyy tavaraa hyllystä.
Höpinää tötteröön!
YZi
Pyörä:
CRF250R-13, GSX1300R
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
17.7.2003 0:07

ViestiKirjoittanut YZi » 26.10.2010 22:19

SMK) kirjoitti:Ei sen koon eikä värin väliä, kunhan se on TM!


Olis kiva nähä miten noi todella pelais crossissa, eli tarkotan et tulis nyt joku TM- team tänne SM- sarjaan isoon ja pieneen luokkaan.
Noihan on periaatteessa kisavalmiita vehkeitä laadukkaista osista viivalle, mut ei vaan oo oikeen käsitystä todellisesta iskukyvystä ja kestosta ku ei niitä oo ollu täällä. :s
-Red Injection-
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 26.10.2010 22:43

Yhtä TM:n 85cc pyörää pääsin varikolla paijaamaan ja todella asialliselta härveliltä se kyllä vaikutti.Pyörän omistaja kehui sen maasta taivaaseen ja pyörän kuski oli sitä mieltä ettei halua enään koskeakkaan kottaraiseen.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.10.2010 23:30

wolvie kirjoitti:Lievästi ollut viimeaikoina havaittavissa, että joku on ostanut TM:n itselleen :D
.


Erehdyt, et vaan oo seurannu näitä keskusteluja tarpeeks pitkään. Mulla on sama temmi alla jonka uutena ostin Purolta kesällä -05. -06 syksyllä alko semmonen paini et huh hah hei, lisää voi lukee vaikka "sirkun endurosivut" googleen... -07 alussa leikkas kiinni niin puro kuin vingutuskin ja vaihdoin pariksi kaudeksi Skyteamiin, jonka rakensin fox/wp alustalle ja muutin rengaskoon 18/21" -> 16/19" ja kun 16" vajos sen alal joka pehmeikköön -> 17/19", jolla ajoin 150h. Siinä kohdin meni eturistiside ja "viimenen kausi" oli paketissa, koska seuraavalle kaudelle tuli FIM-sääntä renkaisiin. Silloinen lajiryhmä ei myöntänyt pikkupyörille poikkeuslupaa rengassääntöön.

No kun kausi katkes alkuunsa, jäi vielä nälkää, hommasin parhaan isopyöräsen enskan, mut ei vuodet ollu tuonu paremmin yltämistä ja pärjäsin huonoimmin ikinä, joskus jopa selvisin vain muutamilal kymmenillä kaatumisilla joten jaksoin ajaa maaliin asti. Nyt kun lajitryhmä on vaihtunut ja uus lajipäällikkö jo keväällä ykskantaan totes ettei pienemmillä pyörillä ajamalla ainakaan mitään etua saavuta, päätin tiedustella jälleen saisiko pikkupyörien kanssa vapautuksen rengassäännöstä. Kyseinen vapautus tuli 1,5vkk sitten, eli pääsen taas temmillä kisoihin.

Ainut reikä suunnitelmassa oli enää Puro ja selvitinkin jo mistä männästä saan sorvattua mäntiä itselleni, ettei tarvii siellä enää asioida. Hain jo valmiiksi uuden kytkinkruunun ensi kaudeksi, yhdellä menee 100h helposti ja vaivannäöllä 200h. Nyt tilanne muuttu täysin kun Pohjamo otti maahantuonnin.

Käytännössä mulla on ollu kaks realistista tilaisuutta myydä toi pyörä. Mutta millään 85MX:n hinnalla en sitä myy, koska se on 100cc enduro endurolaatikolla, sytkällä, äänillä, jen. vaikka 85j:n rungossa onkin ja uutena liki piikkisen enskan hintainen. Olen ajanut ihan kaikkia nykyaikasia kasikymppejä ja temmin ajettavuus on eri levelillä. Asiaan varmasti vaikuttaa muihin verrattuna 2-5cm pidempi akseliväli. Kuten joku joskus kasikympeistä totesi, muut on kuin lasten leluja kun taas temmi on kuin kutistettu aikuisten pyörä. Itse asiassa juuri näin se on, mm. jarruosista suurin osa, koko vaihteisto, kytkin, 90% muovit, yms. on samat kuin piikissä mutta esim. ilmanohjaimista veistetään yläosa pois -> 8-kympin ilmanohjaimet. CNC-T-kappaleet jne, olisihan se aika värillisten linssien läpi katsomista jos väittäisi jotain muuta kuin temmiä perin laadukkaaksi. Ainut ja varmasti etenkin kevyilel kuskeilel iso miinus on paino, jota on lk. 10% enemmän kuin japseissa ja kotarissa. Toisaalta koneessa on potkua, ajan itsekin tälläkin hetkellä 85cc sylinterisarjalla ja se vetää läpi alueen paremmin kuin japsit missään.

Mutta en siis ole ostanut temmiä, piikkisen valkokilpisen sopivan ikäisen haluan risteyttääkseni sen ja tuon omani. Jolla muuten on ajettu jo n. 250h (230h jälkeen en ole pitänyt kirjaa), keulalla jo reilusti yli 300h. Kertaalleen siihen olen tehnyt koko pyörän totaalisen läpikäynnin, runkoon ja koneeseen kaikki laakerit uusiksi, koneeseen kaikki, runkoon muutenkin paljon, osiin 2200e ja tein tuon vähitellen tuntien 200h molemmin puolin. Jarrulevyt on edelleen orkkis, takanapa on holkitettu jo, etunavassa levyn puoleinen pesä väljä. Vanteissa ei lommon lommoa, kaikki orkkis pinnat, jopa orkkis rengaslukot edelleen. Linkun laakereihin ilmaantu väljää 180h kohdalla johonkin, uusin ne sit kaikki. Keulan liukuholkit meni tokalal kärmeksellä, makso purolla jotain ihan poskettomia. Ja tällä mun pyörällä on sit möyritty penkkiä myöten vedessä ja mudassa välillä oikein huolella, aika laadukas peli on, ainut iso miinus itse pyörässä toi kun pikkukiekoissa ei ole stefoja lainkaan laakerien suojana. Isommissahan sitä ongelmaa ei ole.

Niin ja on mulla pari temmin pikkunelariakin ollu, eikä kummassakaan ollu kuin kiksi. Milloin missäkin niitten käynnistyvyyttä epäiltiin, mulla kyllä lähti paremmin kuin KXF tai CRF:kään.

Ei tullu ihan lyhyesti, mut selvens varmaan vihreemmillekin aika paljon. Joulu on tullu, maahantuoja vaihtunu, hetki jota mä oon neljä vuotta odottanu!
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 27.10.2010 19:34

Oli ihan pakko kuitata kun niin kovasti viimeaikoina olet hypettänyt TM:n pyöriä.

Tarkoituksena ei ollut ollenkaan kiistää pyörien hyvyyttä. Itseasiassa en ole kuullut kehenkään haukkuvan noita pyöriä mikä on mielestäni hiukan erikoista. Tai sitten haukkujen puutteen syynä on puhtaasti se, että niin harvat ovat päässeet noita kokeilemaan. Enivei, kaikki tuntemani henkilöt jotka ovat päässeet kokeilemaan TM:iä ovat niitä kehuneet.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
nieminen-racing
Pyörä:
yamaha wr 450 2010 yamaha yz 250 2007
Liittynyt:
19.6.2004 15:08

ViestiKirjoittanut nieminen-racing » 27.10.2010 21:00

omasta tuttava piiristä aikoo 6 ajaa ensikauden tm:ällä luultavasti myös itse.. tilasin tänään omaan projekti temmiin puruolta osat ja vähän närästää kun kaksi katesarjaa yht. 390e ja kytkin kruunun yritti myydä mulle 85e vaikka juuri smk näytti mulle että maksaa 70e ei ois siihen 15e maailma kaatunut mutta perjaate!! ja kampiakselin ja 3 mäntää tuli tilattua varmuuden vuoksi kun ei tiedä saako enää pohjamon aikakaudella noin vanhaan pyörään.. mutta uskon ja toivon että tmmmiä rupee näkymään enemmänkin suomessa..
FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08

ViestiKirjoittanut FOX151 » 27.10.2010 22:55

mites näissä hondan -10 mallin kakspuolikkaissa on ollu vikoja? sellanen ois tarkotus hankkii ku jotain oon kuullu et hondissa ois heikkot venttiilit ja saa yhtenään säätää/vaihtaa pitääkö paikkansa enää tässä tän vuoden mallissa. mutta ne joilla tämä pyörä on nii ois iha kiva saada pientä tietoo ton pyörän ongelmista jos niitä on.
a.c.e
Pyörä:
Honda Monkey
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut a.c.e » 27.10.2010 22:58

SMK) kirjoitti:...Mutta en siis ole ostanut temmiä, piikkisen valkokilpisen sopivan ikäisen haluan risteyttääkseni sen ja tuon omani. Jolla muuten on ajettu jo n. 250h (230h jälkeen en ole pitänyt kirjaa), keulalla jo reilusti yli 300h...


Haha, sehän on vasta sisäänajettu :P
Pikkuveljen 85cc:llä ajettiin sentään ~280h crossia.

PS. löytyis muuten tallista vieläkin mm. toiset vanteet ja pakoputki
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 27.10.2010 23:21

Niinpä, ei voi paljon pyöriä haukkua. Vaikka on se ace niin, että enskakäytössä tulee vielä kovemmin vastaan just noi huonot puolet, rossissa taas katotaan oikeesti minkä merkin pytty, kampura ja aski tosiaan KESTÄÄ.
Wolvielle faktoja: piikeistä poksuu askit kun ei vaihdeta öljyjä ensin tarpeeks usein ja sit ei vaihdeta laakereita vaikka ne alkaa jo ääntää. Pikkunelarit oli alkuun kaikki samalla alakerralla, -04 sit tuli omansa, rattaat on samat kuin isoissa vajaatahtisissa ja se alakerta on ihan oikeesti järee vs. vaikka japsit (TM 85 rattaat olis parannus KXF:ään...). Venat muuttu rosseissa titaanisiks -05, enskoissa en muista onko vieläkään, mut ne kestää viidet hondan venat. Mikään koittamani temmin pikkunelari ei ole kyllä ollu koneeltaan mun mieleen sitten sen -01:n, ovat liian rossimaisia metsään. Ruiskua en ole koittaan päässy mut veikkaisin et Pete muuttaa senkin.

Sit temmeissä lohkot saatto vuotaa, esim. swingin akselia pitkin tulee öljyä kun sen ottaa auki - tää on marginaalista ja tehdas ilmeisesti vaihto ne. Pytyt on kaikissa todella viimeisteltyjä ja pyörä teknisesti samaa tasoa muutenkin. Muovien sovitus on puolestaan ihan hanurista ja esim. penkin hahloa voi uuden ostaessaan joutua pidentämään jotta istuu kunnolla, ehkei enää näissä uusissa sitäkään. Mut noi tietty pikkujuttuja, ainakin mulle se tekniikka on se tärkein.

ace, 80cc enduron paisari varalle käviskin, mut 85MX paisari vaatii niin paljon modaamista ettet varmaan myy semmoseen rahaan että olis järkee... mut mitäs etukiekolla on ajettu/onko tiukat laakeripesät ja pistähän vaikka meiliin paljonko siitä haluutte...
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
HeeBoF
Pyörä:
Kawasaki zx-6r 636 -04 & 125cc mini
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
24.11.2006 23:51

ViestiKirjoittanut HeeBoF » 28.10.2010 0:22

Tossa kun mainitsit että ajat enskaa kisaa tuolla tm:ällä niin missä sarjassa ajat jos saa kysyä ? Eikös endurossa vaadita 21/18 kiekot kaikista pyöristä ja punakilpipaperit mutta sellaiset saa pyörästä kuin pyörästä ilmeisesti ?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 28.10.2010 1:36

Lue edeltä ja akkain kakkosena tolla aikanaan olin.

E: lisään vielä kaiken uhallakin (wolvielle ja muille tuoreemmille): Missään vaiheessa en ole TM:iä muuta kuin kehunut, mutta kattokaa nyt vaikka tota niemisen kommenttia ja vetäkää omat johtopäätöksenne, viikko väliä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08

ViestiKirjoittanut FOX151 » 28.10.2010 20:11

mites näissä hondan -10 mallin kakspuolikkaissa on ollu vikoja? sellanen ois tarkotus hankkii ku jotain oon kuullu et hondissa ois heikkot venttiilit ja saa yhtenään säätää/vaihtaa pitääkö paikkansa enää tässä tän vuoden mallissa. mutta ne joilla tämä pyörä on nii ois iha kiva saada pientä tietoo ton pyörän ongelmista jos niitä on.


ja vielä mikäs näistä tän vuoden ruisku vehkeistä ois luotettavin vai onko kaikki samaa tavaraa...