Synteettisiä ja mineraaliöljyjä ei kannata sekoittaa keskenään. Sen sijaan samat normit täyttäviä mineraaliöljyjä pitäisi voida huoletta sekoittaa keskenään. Synteettisten kanssa tilanne on sama, mutta pitäisi tarttis kirjoittaa isolla.
Mulla on tasan 3 öljyä mitä enää käytän. Bel-Ray H1R, Shellin ADV.-R.-X. ja TB:n Bike. Bel-Ray vs. Shell erot: 1) H1R värjää bensan selvemmin, ei siis vaaraa dementian kourissakaan lykätä tuplaöljyjä kannuun 2) Jos säädöt on turhan rikkaalla, alkaa H1R:llä oireilu selkeämmin: tuntuu riesalta, mutta auttaa oikeesti havaitsemaan lumeentuneen putsarin ajoissa (tuli opittua Sysmässä helmikuun lopussa). Noissa synteettisissä vaan sattuu olemaan yksi iso ongelma, niiden tarkka annostelu pakkasessa on mahdotonta. Eli ellen satu muistamaan kotona kaataa öljyä valmiiksi, niin laitan huoltikan pihassa Bike'a.
Valvolinea tuli mitta viimeisen kerran täyteen eilen. Putsariöljy on yhtä lohdutonta talvella kuin mikä tahansa muukin räkä (No-Toil on AINOO OIKEE!), ja toi 2-T -öljy on semmosta tulpanpurijaa ettei pahempaa ole. Ei kyllä millään mene mun kaaliini kuinka voi LÄMMIN ja oikein toimiva kone purasta uuden tulpan tuosta vaan ja kun sen tuolla rännissä kaivaa esiin niin elektrodien väli on TÄYNNÄ öljyä. Ja seuraava 5.8km ja sama juttu. Ja ei kun autolle, kannu alle, hana auki ja sekoittelmaan Bikee, bensojen vaihto ja a vot, kyllä pelas....siihen asti kun putsari alko tukkeentua. Vaan eipä mennyt tulppaa.
Eli kyllä noilla öljyillä on paljon eroa. Halvoista ainoa käyttökelpoinen on ollut TB:n Bike, sen ainoa ongelma on karstaaminen pidemmän päälle. Kannattaa siis ihan oikeasti käyttää jotain parempaa kamaa, joka pesee riittävästi. Omasta kokemuksesta hyviä sellaisia on Bel-Ray ja Shell, molemmissa puolensa.