Mulla on neljä kokemusta:
- 03 Pirkkala vedin 30km työmatkaa asfalttia kotarin 250 rfs:llä, pysäytettiin ja pistettiin otteeseen katsastuskäsky -> mopo lähti. Ei ollu mitään ajovarusteita päällä tms., ei vilkkuja, peilejä, minikilpi.
- 04 Tampere siirtymällä 10km päästä kotoo lumispoorista kotia kohti, pysäytettiin, näky tietty et ajokamat on untsin alla, kattovat vaan renkaita ja totesivat ettei taida olla ihan kadulle ja mahtaa olla vaikeet ajaa asfaltilla... totesin takas jotain, että aika varovaisesti saa mennä risteykset ja jarrutukset, mutta ei tuolla mettässä muillakaan pääse... toivottelivat vana ajamisen iloa... ei vilkkuja, peilejä, minikilpi
- 07 Tampereen keskusta, offikelposemmaks tuunattu NX250 ja Viinikassa takana vilkkuu... ponnistus ja sivuun jalkakäytävälle rotvallin yli, en uskaltanu siihen kaistalle pyssätä. Ei huomautusta peileista, vain tapeilta ajosta... luulivat ettei ole penkkiä ja totesivat vaan, että no, ihanhan toi näyttäis olevan lapasessa, mutta jos kummiskin viittisit mieluummin istua, orkkis kilpi, vilkut niin näiväset ettei paljon hyödytä käyttää = näytin aina lapasella tai tassulla
- 09 Lempäälä, palaamassa 4.8km päästä spoorista kotiin, puolimatkassa heti kun käänsin tampereentielle, huomasin penkalla sinistä valoa ja stoppiin ojaan (toivossa ettei kiinnitä huomioo nastoihin). Eka kommentti: sun ei sitten tarvii käyttää vilkkuja vai... ei, eihän niitä ole. Johon mä, että ihan takuuvarmasti näkee kyllä ton suuntamerkin jalka metrin sivulla paremmin kun tän näiväset vilkut ja kun tällä ajetaan vaan siirtymät metsään ja takasin tiellä niin et kai luule että ne näiväset tuikut enää mitenkään paluumatkalla olis mukana tai ehjät? No sit se tajus, että mulla hädin tuskin yltää jalka maahan siellä ojassa, joten päätti kysyä, että onko toi ihan turvallistakaan kun sä et pysty pysähtyyn.. siis mopo hanalla ylös ojasta ja näytin miten roikun polvitaipeesta toisella puolen mopoo... kommentti: on sulla muuten pitoo renkaissa! No sit piti tankorukkaset irrottaa, kun ne pohti onko mulla katkasijaakaan vilkuille ja mitä siellä tumppujen alla on ja niiden takia ei ole peilejäkään vai. No mä totesin taas, että kun näitä jalkoja on melkein muille jakaa, niin arvatkaas montako metriä mä tuolla mettässä pääsen ennen kuin kaadun ja montako kaatumista ne peilit kestää ja sitä paitti niistä ei mitään edes nähny, sen verran tärisevä kuva on, että aina se pää pitää kuitenkin kääntää ja kyllä tästä rossikypärästä näkee sentään tasan tarkkaan mitä takana on.
No joo, se tuumas vaan, että näinhän se on ja pysäytti mut koska en vilkkua käyttäny, mutta onhan niitä aika vaikee tietty saada matkassa pysyyn. Se vaan että niiden tarttis toimia. No mä sanoin siihen, että saahan sen korjaamolle ajaa, jos se ei liikenneturvallisuutta vaaranna ja kyllä mun suuntamerkki taakse näkyy varsin hyvin ja korjaamollehan mä oon menossa. Siin sitten sai samalla pikkasen mainostaa ja ajo ihna uteliaisuudesta perässä tänne pajalle. Kaivoin serkon laatikon esiin, lykkäsin toisen etuvilkun piuhoihin kiinni ja aiheutti vilkutus hymistelyä
Sano vielä mulle, että hyvin ne suuntamerkit kyllä näky ilman vilkkuakin ja kehu miten saan pidettyä tasapainon risteyksissä ja miten hassulta näyttää kun roikun puoliks mopon ulkopuolella. Niin ja totes että olsi kyllä syytä ainakin lähtee niiden vilkkujen kanssa, jos sit hajoo niin hajoo.
Mutta en usko, että ikuna tulis sakkoja niistä, tai edes pysäytystä, ainakaan ton partion toimesta. Väittäsin et tärkeintä on se asiallinen liikennekäyttäytyminen, kattelee taakseen, näyttää ajoissa kunnolla suuntamerkin, ajaa rajotusten mukaan. Ja jos pysäytetään, niin mikäli mahdollista, pientä huumoria sekaan, mutta hyvin nöyrästi suhtautuen. Ei meillä ole mitään varsinaista oikeutta liikennesääntöjä tai ajoneuvoasetusta rikkoa, mutta jos on ilmeistä ettei se aiheuta vaaraa tai haittaa muille ja toiminta on asiallista, ei suurin osa poliisesitakaan semmoseen puutu. JA renkaista kantsii kyllä ennemmin sanoa, esim. että näillä ei parane kyllä yhtään sudittaa asfaltilla tai sulaa heti ja nastat häviää eka aukasulla spoorissa ja pito ei paljaalla jäisellä asfaltilla ole juurikaan kesärengasta parempi, että ei parane päästääkään sutiin.
Ja mulal ei siis ole kyllä mitään moitittavaa tuon virkavallan suhteen, toi eka episodi tuli täysin aiheesta, jos työmatkoja vetelee (tosin se oli mun eka ja ainoo, sitä tärinää en aikonukaan sietää enää toistamiseen) kisanenskalla toimistovermeissä niin pitäskin pistää vilkut sun muut kii. Offikamoissa liikkuessani ei ole koskaan sakotettu, en ole koskana vedelly ylinopeutta, jättäny näyttämättä suuntamerkkiä tai ajanu ilman valoja.