Vissiinki se mitä SPEEDin lähetyksessä koitettiin kovasti kuvailla oli takarenkaan pyörimisnopeus sensorin teline, eikä siinä kuvassa kyllä mitään muuta näkynykkään.
Tämmöstä vitalin foorumilla Tässä kyseinen topicci (edellinen kuva sivulla 3)Ite laite joka
JS7:n pyörässä oli kiinni on
GET nimisen firman data trackeri.
L&M Yamahan tiimipäällikkö Larry Brooks kertoo
mietteitään asiasta.
AMA:n säännöissähän luistonesto (ainaki tietiyn tavoin) on kielletty ja niin myös datan lähettäminen/vastaanottaminen varikon ja pyörän välillä on kiellettyä (pl. ponderit ja TV onboard kamerat)
Ote AMA:n säännöistä
1.14 Telemetry and Traction Control
a. Electronic devices designed specifically for traction control are
prohibited. This includes sensors that can determine front
wheel speed, and any electronic control to the brake systems.
b. Electronic transmitting of information, including radio
communication to or from a moving motorcycle, is prohibited
with the following exceptions:
1. Official transponders utilized for scoring purposes
(mandatory equipment assigned by Timing and Scoring).
2. Data or video transmitted or recorded for the sole use by
the approved event television production.
3. Electronic lap timing devices are permitted. Transmitter
beacons must be in an approved area. Receivers shall not
be mounted on the front area of the front number plate.Kaiken lisäksi voi miettiä A. olisko ton tason tiimi niin tyhmä, että tekis jotain tommosta ja riskeerais maineensa ja tulokset ja B. miten se pyörä olis muuten päässy kisan katsastuksesta läpi (ellei nyt sitte jälkeen päin olis salaa laittanu kiinni(taas: riski>hyöty)).
Pieni pointti vielä siitä miten Erin Bates kysy Stewieltä asiasta. Kysymyshän kuulu siis jotenkin näin: "We noticed a rear wheel speedsensor device on your bikes rear tire, how much did that help with traction control on the slick track tonight" joka sanavalintoineen vihjas aika vahvasti siihen että pyörässä olis ollu luistonesto. ...Liekkö Erin sitte ite keksiny kysymyksen vai huusko ohjaaja korvaan, mutta aika paljon paremmin olis voinu asiasta kysyä.
Olihan se stewartin vastauski aika hyvä kyllä...tosin aika kummallinen. (Vaikka näkyyhän siinä jarruletkun vieressä vähä hiekkaa)
Mutta niinku Larry Brooks tossa yhessä linkissä kirjottiki ni aika hyvän mainoskampanjan SPEED TV ja Joe Gibbs Racing sai aikaseks GET:lle
Niin ja kukin voi tietysti vielä miettiä sitä, miten luistonesto, joka vertailee esim. etu- ja takapyörän nopeutta (ja ehkä jotain gyroskooppeja mitälie) toisiinsa ja rajottaa konetta sen mukaan toimis esim. whoopeissa jossa lyödään about 4. tai 5. vaihde sisään ja takarengas pyörii eturenkaaseen nähden hetkittäin
aika paljon lujempaa. Siinä ei enää kovin lujaa mentäs. GPS:llä käyrän muuttaminen radan eri kohtia vartenkaan ei tietysti onnistu, sillä säännöt tosiaan kieltää ton lähettämisen pyörästä/pyörään.
P.S. Pitäs varmaa noita opiskelujuttujaki tehä. (Kaiken edellä kirjotetunkin selvitin äärimmäisen tylsällä IT-luennolla eilen.
)
E: Hyi ku tuliki pitkä besserwisser teksti.