Tuli hommattua neljän vuoden tauon jälkeen taas kesämopo. Tiistaina kävin kokeilemassa Hyvinkäällä ja onhan tuo nelipuolikas EFI kiva ajettava, vaikka alusta onkin aivan jäätävän kireessä säädössä, koska edellinen omistaja oli hieman painavampi ja luultavasti aika paljon nopeampikin kuin minä tällä hetkellä.
Huomioita:
-Ajotekniikka on aika pahasti hukassa välillä kun unohtaa miettiä, mutta kun jaksaa miettiä niin tuntuu että tekniikka olisi jopa parempi kuin neljä vuotta sitten.
-Pään sisällä on aivan jäätävä blokki hyppyjen osalta. Ei vaan uskalla. Johtuu vähän ehkä alustasta, koska jarrupatteihinkaan en uskaltanu ajaa kunnolla sen takia että alusta tuntu niin kovalle.
-Pienienkään (terävien) paattien yli ei uskaltanut kiihdyttää penkissä istuen, koska tuntui että takapää potkasee niin paljon että lentää pyörän kyydistä.
-Hyvinkään rata on muuttunut todella paljon ja jostain syystä ylämäkeen ei enää ajeta. (Miksi??)
-RM-Z kääntyy ku mikä ja isolla lekalla uskaltaa pistää pyörää kyljelleen ihan erilailla, kuin aikanaan piikillä, koska vetoa on alhaalta ylös asti ja pyörän voi nostaa kaasulla pystyyn.
-Kääntyvyyden ja väännön takia sisälinjojen käyttö tuntui mukavalle ja käytinkin niitä todella paljon.
-Kädet puutuu ja jaloilla pitäis puristaa pyörää aivan älyttömästi, että pysyy kiihdytyksissä kyydissä. Piikillä ei tarvinnut puristaa jaloilla läheskään noin paljoa vaan oli mahdollista ajaa tahallaan rennosti ja löysästi kovaakin.
-Liian kovalla iskunvaimennuksella ajaessa alkaa löytämään todella hyviä ajolinjoja, koska ei viitsi ajaa patteihin.
-En jostain kumman syystä osu hyppyreiden ajouriin kunnolla.
-En kaatunut kertaakaan, vaikka kerran käytiin todella lähellä.
-Entisen kamelihyppyrin (lähtöalueelta poispäin hyppäävä hyppyri) muutos on ihan siisti, mutta sen ajaminen kuumotti, koska alastulossa oli aivan jäätäviä reikiä ja kuulemma ne tulee siihen todella nopeasti lanauksen jälkeen.
Em. kohtaa ennen vaikutti olevan vain yksi oikeasti ajettava linja tai pari ristiin rastiin menevää linjaa.
Tässä nämä mitä nopeasti tulee mieleen. Käsiin sattuu vieläkin vähän, mutta yllättävän vähillä kivuilla selvisin ottaen huomioon, että olin pikkusen yli kaksi viikkoa kipeänä ennen tuota ajokertaa, enkä ollut siis käynyt kertaakaan urheilemassa koko aikana.
Huomenna töiden jälkeen uudestaan Hyvinkäälle ajamaan. Täytyy pari ajokertaa vielä katsoa, että miten tuo alusta alkaa pelaamaan kun vauhtia tulee (toivottavasti) lisää. Todennäköisesti kuitenkin täytyy sille joku huolto teettää, että alkaa toimimaan kunnolla. SAG-arvot oli takapäässä 4cm välillä täysi mitta pukilla - pyörä maassa ilman kuskia ja 8cm täysi mitta pukilla - kuski pyörän päällä.