_ahma_ kirjoitti:everton kirjoitti:Kyllä se 2t tulee halvemmaksi, osta 250 2t, pitempiä perusteluita en jaksa kirjottaa, niitä on kerrottu tässä topikissa pilvin pimein.
Luettu on paljon juttua, mutta onko heittää paljonko on ylläpitokustannuksilla eroa 2t vrt 4t. Jos se on muutama satanen niin olkoon, mutta jos mennään tli 1000€ ni rupee jo vaikuttamaan päätökseen.
Ylläpitokuluja on käytetyssä pyörässä mahdoton verrata. Jos huono tuuri käy, niin sekä 2t että 4t pyörään saa menemään paljon rahaa. Toisaalta vanhallakin pyörällä voi selvitä pienilläkin ylläpitokuluilla.
Itse ostin kolme vuotta sitten hajallisen Yamahan pikkunelarin. Venttiilit olivat solmussa ja kansi, sylinteri + kampura hajalla. Jenkeistä alkuperäiset uudet osat pyörään, vanhaa jäi vain kytkin, laatikko ja lohkot. Itse tehtynä pyörä + osat tulivat maksamaan vähän yli 2k€. Kolmen vuoden aikana enduroharrastus on ollut lähes ilmaista. Tunteja on tullut noin 130h.
Kolmen vuoden osat:
- n. 12kpl öljynputsareita 50€
- n. 8 kpl Castrol GTX 10W-40 öljykannuja 120€
- Nokkaketju 20€
- 2x ilmanputsariöljy 30€
- 2x etupäänstefa 25€
- 2x etupään liukuholkki 40€
- Iskariöljyä n. 50€
- Ketjuöljyä 30€
- Takajarrupalat 20€
- 5x FIM enduro renkaita Biltemasta 160€
- Äänenvaimenninvillaa 25€
- 2x tupit 30€
- Kosmeettisia osia noin 100€
- Pyörän bensaa n. 400 litraa 550€
= n. 1250€
Pyörässä on mm. ollut samat o-rengas ketjut koko ajan ja moottorista ei ole mitään hajonnut. MP korjaamon palveluja ei ole myöskään tarvittu. Kohta alkaisi olemaan se hetki, että moottori tarvitsisi uuden remontin (ainakin mäntä+kampiakseli+nokkaketju+runkolaakerit+vaihteistonlaakerit). Osille tulee hintaa noin 600€. Mukaan kun vielä laskee vanhan pyörän arvon alennuksen + tuleva remontti, niin päästään käyttökuluihin 15-18€/tunti.
Omat kulut on varmaan harrastajien pienimmästä päästä. Huonolla tuurilla esim. huonosti asennettu ilmanputsari maksaa hetkessä saman kuin omat kolmen vuoden kulut. 4t pyörän kulut ovat halpoja niin kauan kuin mikään ei moottorista hajoa. Eri merkeillä on myös hyvin erillaiset käyttökulut. Jos et itse pysty tekemään moottorille mitään, niin älä osta käytettyä 4t pyörää. 2t pyörän kanssa on paljon helpompi opetella. 4t pyörän kanssa aloittelijan virhe maksaa myös paljon ennemmän. Jos omia kuluja vertaisi 2t 125cc pyörällä ajoon samoilla tunneilla, niin kulut olisivat aika samat. 125cc 2t pyörä tarvitsisi vastaaville tunneille:
- 2-3 mäntää n.300€
- 2t öljyä 20 litraa n.300€
- Bensaa 50% enemmän verrattuna 4t pyörään eli + 200€
- Yhden alakertaremontin n. 300€
+ Rungon kulut samoja
Eli ilman vahinkoja pääset luotettavalla 4t pyörällä samoihin käyttökuluihin, mutta vahingon sattuessa 2t pyörään teet useamman remontin yhdellä 4t moottorin remontin hinnalla.