SMK) kirjoitti:Linkuilla vai ei, eipä ole mitään tekemistä vauhdin kanssa. Vai ootko sitä mieltä ettei hyvin toimivasta alustasta ole mitään hyötyä ellei aja kowaa? Vaikuttais ainakin yleiseltä mielipiteeltä kasikymppieriä katellessa...
Toimivasta alustasta on aina hyötyä. Haasteena vain on se, että isolla osalla harrastajia ei ole osaamista ja kokemusta tunnistaa onko alusta hyvä vai ei. Sitten kun vauhtia tulee lisää tulee yleensä myös kokemusta tunnistaa onko alusta hyvä vai ei.
Eiköhän jokainen kassarikuskin vanhempi halua lapselleen toimivan alustan. Se vaan on himpun verran vaikeata toteuttaa C/C C/B kuskien kohdalla kun yleensä kuskien vauhti ja ajotekniikka kehittyy kokoajan ja kehittymisen myötä alustan vaatimuksetkin muuttuvat.
Kyllä meilläkin koko kesän ajan on pikkuhiljaa yritetty opetella säätämään alustaa. Alkukesästä kuski oli sitä mieltä että alusta on "ihan hyvä" oli asetukset minkälaiset tahansa. Heti kun rupesi vauhtia tulemaan ja hypyt venymään rupesi kuskilta tulemaan toiveita alustan osalta. Esimerkiksi alkukesästä pyörässä piti olla pehmeä alusta. Myöhemmin kesällä alusta piti laittaa huomattavasti kovemmaksi ettei se pohjaa niin helposti eri tilanteissa.
Niin se alustan hyvyys muuttuu kuskin taitojen ja mieltymysten mukaan.
SMK) kirjoitti:Mä tiedän semmosen paskaläjän, jonka linkut on niin surkeet rakenteeltaan, että tarvii huoltaa joka ajokerran jälkeen. Toisaalta on niitä hyviäkin, 50h jälkeenkin voi olla vielä rasvat muuta kuin mustat.
Onko se sit paha 20h välein tehdä tunnin linkkujen huolto? Ja onko siihenkin vastaus vauhdissa???
Edellistä kommenttia en ymmärtänyt ollenkaan, voitko suomentaa!
Mulle henkilökohtaisesti on ihan se ja sama onko jonkun toisen pyörässä linkut vai ei. Minä en aio valita pyörämerkkiä sen mukaan onko siinä linkut vai ei. Ihan yhtä lujaa näyttävät C/A:ssakin ajavan linkullisilla ja linkuttomilla pyörillä, joten molemmilla tuntuisi kerkiävän ihan riittävästi.
Linkun huollon tarpeeseen vaikuttaa monet asiat, myös vauhti. Isokokoinen kuski joka ajaa kovaa kuluttaa linkustoa enemmän kuin kevyt ja hidas kuski. Toki myös se kuinka hyvin linkku putsataan ja rasvataan ajojen jälkeen vaikuttaa huollon tarpeeseen.
Eihän se 20h välein tehtävä huolto mikään paha ole, mutta jos joutuu tekeen 20h välein viiteen pyörään linkkujen huollon niin se tarkoittaa että saan tehdä jokatoinen viikko linkkuremontin johonkin meidän pyöristä. Linkullisen perän huoltamiseen menee huomattavasti enemmän aikaa kun PDS:n alalaakerin vaihtoon.