OA243 kirjoitti:Oli vaikea arvata keltä löytyy aiheeseen kommentti.
Hifivehkeeseen on nyt tehty yksi (1) männänvaihto siinä ajassa missä piikkiseen tehtiin neljä (4) täyttä koneremonttia, ja on aivan helvetisti nopeampi pyörä, mutta aja sä sillä kakstahtisella vaan.
Niin.. Eikös tämä ole kuitenkin keskustelu, ja ajatustenvaihto foorumi
Tylsäksi menisi jos ei kukaan mitään kommentoisi. Mutta enivei, hifivehkeillä tarkoitin nelitahtisia noin yleisesti. Täysi koneremontti on käsitteenä aika laaja, joskus se voi tarkoittaa ainoastaan männänrenkaan vaihtoa, joskus sitä että koneeseen ei jäänyt muuta vanhaa kuin lohkot, ja kaikkea tältä väliltä. Et OA maininnut ajettua tuntimäärää, joten on hankala tarkasti kommentoida tapaustasi.
Täytyy nyt vetää hieman mutu-tuntumalta (4) täyttä koneremonttia vs (1) männänvaihto.
Rajaan tässä tapauksessa täydeksi koneremontiksi kiertokangen vaihdon, sekä petilaakerit ja uusi mäntä.
Karkeasti arvioiden jos nämä vaihtaisi 100tunnin välein (mäntä tässä välissä esim. 30-50h) niin piikillä ajaisi 400tuntia, kun vastaavasti sinä vaihtaisit 400tunnin aikana ainoastaan männän. Nelitahtinen olisi tässä tapauksessa aivan käsittämättömän kestävä laitos. Joten minä kyllä veikkaan että sinun tapauksessasi on ollut Suzukin käytössä joko välinpitämättömyyttä, huollossa ja remonteissa tehty joitakin vakavia virheitä, tai käytetyt osat ovat olleet viallisia tai kulutusta kestämättömiä. Mutta kun et tarkentanut viestissäsi kaikkia oleellisia tietoja, niin nämä omat näkemykset ovat vain arvauksia, ja täysin kumottavissa joiltakin osin. Mutta viestissäsi kuitenkin annat ymmärtää että kun 2-tahti piikillä on ajettu niin paljon että koneeseen on tehty (4)täyttä konremonttia, niin 4-tahtiseen vaihdetaan vasta (1)mäntä ensimmäistä kertaa. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Onhan Yamaha varmasti nopea pyörä, mutta riippuu mitä tällä tarkoitat ja mihin sitä vertaat.
Jos vertaat sitä piikkiin, niin onhan se myös tuplasti isompi, asia joka kannattaa pitää mielessä.
Piikkiä ja 250-4t ei pidä vertailla keskenään, koska ovat täysin eri luokan kalustoa.
2-tahtisella ajavalta täytyy löytyä aika agressiivinen ajotyyli, se ei todellakaan sovi kaikkien käteen.
Jotkut eivät ikinä opi ajamaan 2-t:llä, ja jotkut eivät todellakaan tykkää moisella yhtä kokeilua enempää ajaakkaan.
Ja kyllä OA, minä jatkan edelleen harrastelua 2-t:llä, se vain sopii itselle parhaiten käteen. Sitä en tiedä olisinko nelarilla vaikka nopeampi, eikä se edes minua kiinnosta, vaan haluan ajaa sellaisella pyörällä millä saa suurimman nautinnon harrastukseen.
Itse olen kokeillut useita nelitahtisia 250-450 mutta itselle ei kyseiset pyörät ole tarjonneet mitään mullistavia kokemuksia. Upeasti vääntää moottorit kyllä, ja antaa virheitä anteeksi sekä varmasti monissa paikoissa helpottaa ajamista, MUTTA hauskuus puuttuu, yksinkertaisesti tylsiä vehkeitä ajaa. Moottori venyy kuin purukumi, mutta ei mitään luonnetta, ei tehopiikkiä, ei repimistä, et edes huomaa kun sinulla on jo kaasu täysin auki, ja havahdut että tässäkö tää koko kierrosalue jo olikin. Odotin että jotain mullistavaa jossain 3/4 osa kaasun jälkeen tapahtuu, mutta ei, ne vain vetävät niin tasaisesti. Tämähän tietysti se yksi nelarin nopeuden saloista on, mutta hauskuus kerroin puuttuu kyllä totaalisesti.