Pyörän Valinta

wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut wolvie » 2.12.2011 8:55

Näitä 2T vs. 4T vääntöjä tuntuu pomppivan tasaisen tappavaan tahtiin esiin. Mun mielipide on että niitä on ihan turha vertailla keskenään koska se on vähän sama kuin vertailisi mansikoit ja mustikoita. Molemmat on hyvä ja sopivat eri tapauksiin erilailla.

Mutta kivahan näitä kädenvääntöjä on lukea.

Se on kiva katsoa vääntöä sitten kun nuo sähkörossit rupeaa olemaan oikeasti varteenotettavia vaihtoehtoja. Sitten väännetään pitääkö se pyörän ääni tulla kaiuttimesta vaiko pakoputkesta ja voiko crossia ajaa pyörällä joka ei pidä kauheeta meteliä ja savuta ;) 2T vs. 4T vs. sähkömopo
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
leppape1
Pyörä:
KX450F -14,YZ250 -12
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
21.10.2004 13:04
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut leppape1 » 2.12.2011 13:46

Ja kaiuttimessa on se hyvä puoli että saa just semmoset äänet kun haluaa.
Likonen
Pyörä:
HM-Honda CRF450 -09 Supermoto
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.12.2005 21:23
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Likonen » 2.12.2011 16:19

Jep, ja voi kuunnella musiikkia radan varressa jos pelit pettää!
#285 LateO reijs..
Postijunnu
Pyörä:
Derbi DRD pro r 50, Rieju Marathon 125 enduro
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2011 20:13
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Postijunnu » 2.12.2011 18:40

Tuommonen Zeron a1-tehoinen sähkömopo olis kyllä aika unelma! Siskon miehen kaverin oma yritys joka noita myy, eli vois olla mahdollisuuksia päästä tuommosella ajamaankin :lol:
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut oilburner » 3.12.2011 1:03

Joo kyllä pistää välillä huvittamaan nää 2t vs. 4t väittelyt kun jotkut niin tosissaan yrittää todistaa olevansa oikeessa. Huutelevat omasta nurkkauksestaan vaikka kaikilla on eri lähtökohdat.
Yks laittaa piikkiseen männän väärinpäin ja haukkuu 2 tahdit paskoiks. Toinen ei jaksa vaihella 4t250 putsareita ja kiroo 4tahit ku venttiilit ei kestä mitään.
"Nelitahit on helvetin kestäviä eikä ikinä mitään vikaa!" sanoo heppu joka hakee joka kevät uuden 450:en ja ajaa vuodessa 50 tuntia.
Samaa sanoo 2taheista toinen joka vaihtaa 100 tunnin välein uuden 250sx:n. Ja mutisee samalla jotain et wittukuolis cc vs cc ni kyllä olis maailma parempi paikka...
Mm. tämmösiä esimerkkejä löytyy omasta lähipiiristä. Ite ku oon köyhä niin pitää ajatella enemmän tota rahapuolta pyörähankinnassa.
Tosiasiahan on että ne tahtien vaikutus käyttökustannuksiin rupee näkymään vasta ku rahaton rupee pyörää ostelemaan eli 150-200 tuntia ajettuja vehkeitä.
Silloin on kyllä vaikee ruveta väittämään että 4t olis hyvä olis hyvä vaihtoehto. Aika paljon enemmän potentiaalisia räjähtämiskohtia vs 2T.
Eli paskan 2tahti pyörän saa parsittu ajokuntoon halvemmalla ku vastaavasti ajettun 4T:n. Tästä vissiin pohjimmiltaan on kysymys näissä helvetin kinasteluissa??
No juu. Ite ku en ollu ennen ajanu 4tahdilla ja mietin pyörää niin päädyin ostamaan uuden 300 exc:n. Harrastelin crossia ja kaverit ajo enskaa. Ajattelin että tällä voi vetää molempia ku vähän säätää.
Iskarit teetin ammattilaisella niin että ne oli yhtä huonot joka paikassa:) Hyvä pyörä tuli, ei valittamista.
Pari vuotta tuli ajettua ja välillä ihmetytti kavereiden (kaikki ajo 4t pyörillä) varsinkin kurvien ulostulonopeudet kuskeilla jotka on mua hitaampia(näitäkin on?!?!). En kylläkään suostunu edes kokeilemaan toisten pyöriä koska pieni aavistus oli että vois ruveta
Wituttamaan oma pyörä. Nooooh...

Kaweri hajotti takajalkansa ja tuli vuokrattua sen kx-f 450-11. Brrgele heti ensimmäisillä kierroksilla hyvinkäällä huomasin et helvetti miten on pitoa. Mutkat missä 2t räyhäs ja suti niin toi pyörä oikein loikkas eteenpäin!?!?
Sattana. Tiesin että sitä pitoa on mutta en olis uskonu että noin paljon?!?!? Helvetin paljon kovempaa ajoin ku omalla pyörällä...

Ja kun tulee ajettua myös noita cc kisoja niin sen tyypiset koeajotkin kiinnostaa. Kotarissa on häirinny eniten laiskuus kaasun avauksessa kun kierretään puita tai muuta mikkihiiripätkiä.Kyllähän sen kaasaria säätämällä vois saada kuriin muttamutta..
Kytkimellähän se loikkaa mut ei sitä koko kahta tuntia jaksa lipsutella. Sain koeajoon Husabergin 450 enskan. Kun hyppäs päälle niin oli kun olis oman 300 exc päälle istunu, tankin leveys ym. Ja kun lähti metsään niin se oli justiinsa sitä mitä oli toivonu...
Kurviin tullessa moottorijarru jelppas ja kun avas kaasun niin ruisku vastas heti eikä hetken päästä. Ja ne hyrrävoimat. Tosi lähellä 300 kotari fiilistä mun mielestä. Ja tuli vaan mieleen että jos edellisissä kisoissa olis ollu noin paljon nopeempi per mutka niin oliskohan jo sitä ameriikanlehtien kansista tuttu ja kyllästynu roger de costerin jatkuvaan puhelinpommitukseen??!!!

E: Tietääkö kukaan mistä sais ostettua alkolukon tähän tietokoneeseen?!?!
funktio
Liittynyt:
8.5.2008 3:41
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut funktio » 6.12.2011 10:59

oilburner kirjoitti:E: Tietääkö kukaan mistä sais ostettua alkolukon tähän tietokoneeseen?!?!

elähän nyt. hyvä mielipidekirjoitus. enemmän asiaa kuin muilla kiukuttelijoilla.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut SMK) » 6.12.2011 14:08

Pistänpä myös lusikkani tähän soppaan, hyvien argumenttien jatkoksi toivottavasti (ainakin toisten mielestä) lisää hyviä argumenttejä.

Sillähän noiden pyörien todellinen arvo, eli mitä niistä sitten oikeasti saa (eikä mitä nettimotossa pyydellään ja kukaan ei edes kysy), putoaa kaudessa lähes puoleen uudesta, kun alkaa oleen yks sun toinen koneen osa jo vaihtokunnossa. Ja melkeinpä saman hinnan saa 80-100h krossia ajetusta kuin 20-50h puunkierrossa olleesta, vaikka toiseen pitäis pikinmiten ottaa koen paloiksi pöydälle ja toisella vois puunkiertoo ajaa vaikka 100h lisää edes katsomatta, siis pikkuluokan pyörissä. Kay kuten OA:lle että yks liike ensin paskoo yhden homman/jättää vaihtamatta kriittisen loppuun jo ajetun osan, sitten tulee oma moka ja kun kaikki on viimein laitettu uusiksi niin tiedä onko joku valuosa jo sen verran väsynyt että antautuu vai mitä, ja 40h -> poks. Eli juurikin niin että harrastaja ostaa pyörän ja sitten se laukee käsiin. Sylinterikin voi olla ihan loppu jos männänvaihtoväliä on venytetty. Eikä todellisia tunteja tiedä kukaan. Toisaalta taas pikkunelarillakin voi olla 400h ajettu, osia vaihdeltu koko ajan ajallaan ja jopa kampurakin vielä orkkis, eikä mitään miinaa seuraavalle omistajalle.
Miksi ihmeessä siis kukaan ostaisi 150-200h ajettua krossipyörää, tai mitään pyörää, minkä historia ei ole tiedossa? Etenkään jotain muka ihan vähän ajettua vuosia vanhaa, joka on kiertänyt jo useammalla omistajallakin? Se on vaan fakta että voi saada joko täyttä paskaa tai helmee.

Jos nyt sitten ajatellaan erikseen enduroa ja krossia, kuten pitää tehdä, koska kuluminen siellä kriittisimmässä eli moottorissa on niin eri asia, tuo 150-200h pätee enduroon kun taas krossissa samassa pyörässä on varmasti jo kampurakin vaihdettu kerran-pari ainakin. Eli pelkät tunnit ei kerro mitään, toistan taas itseäni, mitatkaa niitä bensalitroja. Olen sen useamman pyörän kanssa havainnut parhaaksi kriteeriksi määrittää milloin pitää tehdä ja mitä. Tottakai jos ajo on samalla kuskilla samanlaista ajoa ja aina kaasari hyvin säädöissä, voi tuijottaa suoraan tunteihinkin. Mutta tunti ja tunti on ihan eri asia lajista riippuen.

Ison 2T:n remppa tulee puunkiertoendurossakin siellä 300h vaikka olis mitä nössöttelyajoa, ei siinä paljoa eroa ole isoon nelariin. Mutta kun eräillä eurooppalaisilla nelareilla ajetaan sellaista ajoa 400-500h ennen tarvetta avata kone, on 250-300cc 2T vaihdettu jo mäntä 1-2 kertaa ja jos on säädöt olleet laihalla, tehty myös kampura, uusittu myös petarit. Ja taas saa kaiken jakaa ainakin kahdella kun A:n kärki ajaa vs. harrastelijat. Hiukan vedän kyllä kotiin päin nelarien suuntaan, kun 2T:ssä on tullut tutuksi riskit, pieni epäonni ja mitätön hasardi, vähän kaasari jäätää ja tehdään remonttia. Lisäksi 2T:ssa menee niitä prkl paisareita. Jos oikeasti lasketaan koneremonttia, 2T:n siinä uusi paisari ja läppis kun nelariin venttiilit ja nokkaketjua, eiköhän se iso nelari halvemmaksi kaiken kaikkiaan tule.

Itse en ole ikinä tullut millään lailla juttuun minkään isomman 2T:n kanssa, alakierroksilla ne on olleet pääsääntösesti mukavia ajella, mutta kun väännätät menemään ja sitten läppä aukee niin narut venyy ja mennään hetken aikaa ihan mihin sattuu. 2-satku gassi oli koneeltaan poikkeus, tasainen kuin mikä - ja niin tehoton että tuntui kuin katuendurolla ajaisi. Pienellä säädöllä tuli tehoa vähän lisää, tasaisuus hävisi, silti se oli kuin katuendurolla ajaisi. Eli jokseenkin paska maku jäänyt kaikista, 3-satku temmi vähän säysennettynä samoin kuin 3-satku kotari olleet koneeltaan lähellä.

Pikkunelareita on ollut jokaista merkkiä, muutamia useampikin. Niistä parhaissa on ollut erinomainen moottori ja remppavälikin varsin pitkä vs. huonoimmat, paras valinta enduroon. Mutta oma-takavalo-näkyy nykerryksestä olen saanut tarpeekseni, nopea kivikko on lempitietty ja hiekkapatit sen vastakohta, spoori menettelee kunhan ei ole mutaspooria. Pellollakin on pirun kiva rällätä, samoin pienimpiä hiekkateitä, kärryteitä yms. Siispä valinta oli 450cc, nyt on n. 450km sillä ajettu ja vain paranee jokaisella ajokerralla - niin pyörä kuin käsittelykin, alkaa menemään kaaliin että ei voi vaan roiskasta kaasua kerrasta auki joka tilanteessa. Kaanaaseen en kerinnyt tänä syksynä, mutta sekin on varmasti kivaa tällä. Kesällä tuli hypättyä toistaseks isoin hyndä yli, 650cc tuunatulla matkaenskalla - silloin koin valaistuksen, ei pikkupyöriä enää mulle! Aloin miettimään 450cc krossia rinnalle. Niin paljon helpotti kun reserviä oli, pystyi kerrankin vielä viime metreillä ennen nokkaa ottamaan ne loput lentometrit, määräämään mihin laskeutuu. Ja sen vehkeen runko oli niin vetelä, että jos olisi osunut yhtään muuta kuin täydellisesti alastuloon, olis singottu ihan miten ja minne sattuu. Päädyin sitten kuintekin yhdistämään kaksi pyörää, eli mun 450 ruutta ei jää ihan kisaenskaksi vaan varustelen sen reissukelpoiseksi. Silti se on kevyt ja helppo ajaa krossiradallakin vs. toi viime kesänen lehmä. 15-20tkm meinaan päästä ennen kuin konetta avaan, huoltaa sen mukaan. Tuommonen iso nelari tarkalla ruiskulla tarjoo kyllä sellasia elämyksiä mihin ei muilla pyörillä pääse, tiedä vaikka seuraava olis 510. Ja kun tekee mieli riepottaa, kaivan hallin peränurkasta 100cc temmin esiin, ei tarvii kauaa kun taas iso pyörä tuntuu maailman parhaalta laitteelta ;D
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
YZi
Pyörä:
CRF250R-13, GSX1300R
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
17.7.2003 0:07
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut YZi » 7.12.2011 1:00

Jep, jep. Pelkkää viihdettähän tää ainanen 2t vs 4t vääntö on.
Ei kai kukaan pysty toisen puolesta sanoon minkä pyörän ostaa? Pyrkii kokeilemaan mahdollisimman paljon eri vaihtoehtoja ja hommaa sen mikä tuntuu parhaimmalta itelle.
Ja ei sen päätöksen mikään lopunelämää kestävä tarvi varmaan olla, toisin kun avioliitto, että voi sen pyörän vielä vaihtaa joskus sitten toiseenkin. :D
-Red Injection-
Slage
Pyörä:
Suzuki RM-Z250
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
11.12.2011 13:39
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Slage » 11.12.2011 13:48

Terve!
Kovana crossifanina monen vuoden jälkeen nyt viimein heräsi mielenkiinto oman pyörän hankitaan ja ens kevääksi pitäisi pyörä saada ja alkaa reenaamaan ajoa. Mutta millanen pyörä? Ikää on 23v, 180cm ja 73kg ja ajokokemusta ei juurikaan ole muuta kuin monien vuosien takaa pikkucrosseilla, mutta siis vuosiin en ole ajanut millään! Tarkotuksena olisi ensin vaan pellolla reenata ajoa ja sitten joskus radalle jos on jotain käsitystä saanut hommasta.
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 11.12.2011 17:30

moro. mites tappaako tollasella yamaha YZ 250 4t ittensä tämmönen 16v tyyppi, ajokokemusta löytyy vaikka kuinka paljon :D entäs miten noita huoltoja, millon pitää tehä jne? ja mikä on paljon ajettu ja mikä vähän? :D
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Likonen
Pyörä:
HM-Honda CRF450 -09 Supermoto
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.12.2005 21:23
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Likonen » 11.12.2011 18:31

Slage kirjoitti:Terve!
Kovana crossifanina monen vuoden jälkeen nyt viimein heräsi mielenkiinto oman pyörän hankitaan ja ens kevääksi pitäisi pyörä saada ja alkaa reenaamaan ajoa. Mutta millanen pyörä? Ikää on 23v, 180cm ja 73kg ja ajokokemusta ei juurikaan ole muuta kuin monien vuosien takaa pikkucrosseilla, mutta siis vuosiin en ole ajanut millään! Tarkotuksena olisi ensin vaan pellolla reenata ajoa ja sitten joskus radalle jos on jotain käsitystä saanut hommasta.


Pikkunelari (250cc) tai kakstahtipiikki (125cc). Isolla pyörällä vaan väsyttää ittensä radalla ja ei alottelija/harrastelija saa edes "pikkupyörän" kaikkea tehoreserviä hyödyksi.. Jos vähääkään mahdollisuutta päästä kokeilemaan noita pyöriä niin helpottaa tosipaljon. Niinkun tässä onkin käynyt jo ilmi, niin tuo 2/4 -tahti vääntö on niin mielipidekysymys. Kakstahti ehkä hieman ketterämpi, mutta nelari antaa enemmän anteeksi eikä ole niin nuuka vaihteen kanssa.. Mutta jos ei ole mahdollista käyttää pyörän hankintaan +3000e niin kannattaa ehkä kääntyä 2tahdin puoleen.. Ellei sitten satu löytymään joku oikeasti vähän ajettu ja hyvin huollettu pikkunelari..

Itse olen omistanut kaikennäköisiä ja kokoisia pyöriä 7vuotiaasta asti (nyt 21v) ja vasta nyt tuossa parisen vuotta sitten rupesin crossia harrastamaan vasta "kunnolla". Ostin Suzuki RM-Z250 -08, ja oli kyllä tosihyvä. Sillä kun pääsi makuun niin piikkinen tuntui kyllä ketterältä, mutta jotenkin "vaikealta" ajaa koska vaihteita sai renata enemmän ja yrittää viedä sitä siellä parhaalla vääntö/tehoalueella..
#285 LateO reijs..
Slage
Pyörä:
Suzuki RM-Z250
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
11.12.2011 13:39
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Slage » 11.12.2011 18:42

Kiitoksia erittäin asiallisesta vastauksesta!
Juuri noita pikkunelareita oon katellu ja sellasen ostoa miettiny tässä.
Pysyykö tommonen sitte tämmösen amatöörin hanskassa?
Likonen
Pyörä:
HM-Honda CRF450 -09 Supermoto
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.12.2005 21:23
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Likonen » 11.12.2011 18:44

^^jaani^^ kirjoitti:moro. mites tappaako tollasella yamaha YZ 250 4t ittensä tämmönen 16v tyyppi, ajokokemusta löytyy vaikka kuinka paljon :D entäs miten noita huoltoja, millon pitää tehä jne? ja mikä on paljon ajettu ja mikä vähän? :D
Kiitos vastauksista jo etukäteen!


Kyllähän tuohonkin löytyy vastauksia kun vähän selailee, mutta.. Ei tapa jos pitää vähän järkeä mukana kun ajaa. Itse pikkunelarilla pitänyt abaut tälläistä "perusohjelmaa";
-Öljyt ~6h välein
-Öljynsuodatin jokatoisella öljynvaihtokerralla
-Pesty ja öljytty ilmanputsari riippuen vähän kelien mukaan, 1-2ajokerran jälkeen
-Pyörän pesu joka ajon jälkeen ja ketjujen rasvaus aina ennen ajoa (tai pesunjälkeen kunhan ketjut kerennyt kuivua)
-Venttiilivälysten tarkastus ja tarvittaessa säätö n.20h välein

Tuo venttiilivälysten säätö on vähän pyöräkohtaista. Omalla Suzukilla oli konerempan jälkeen vielä n.50h kohdalla venanvälykset asteikolla. Iskarihuollothan suositellaan abaut että keulaöljyt 10h välein ja täysremppa 30h välein, mutta eipä kovin moni harrastelija noita ihan noin usein huolla. Isommat rempat sitten vähän vaihtelee riippuen ajotyylistä ja muista huolloista. Kisakuskit vaihtaa mäntää ehkä 20-40h välein, mutta kyllä harrastelijat oikealla huollolla usein ajaa 60-100h männällä.

Siitä mikä on paljon ajettu ja mikä vähän, on tosi pyöräkohtaista. Jos pienemmät huollot tehty ajallaan ja mäntä vaihdettu kerran tai pari, niin 100h ei ole paljon. Mutta jos huollettu millon sattuu eikä mäntää ole vaihdettu niin 100h kohdalla on kyllä viimeistään konerempan paikka..
#285 LateO reijs..
Likonen
Pyörä:
HM-Honda CRF450 -09 Supermoto
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.12.2005 21:23
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Likonen » 11.12.2011 18:54

Slage kirjoitti:Kiitoksia erittäin asiallisesta vastauksesta!
Juuri noita pikkunelareita oon katellu ja sellasen ostoa miettiny tässä.
Pysyykö tommonen sitte tämmösen amatöörin hanskassa?


Kyllähän se pysyy, kunhan maltin kanssa ajelee ja totuttelee "uudentyyppiseen" -laitteeseen. Pikkunelarissa on se teho/vääntö tasaisempi, joten ei "revi" niin paljoa. Itsellä oli Suizan pikkunelarissa Doman kokoputkisto ja parempi kiihdytyspumppu, niin kyllä vastasi hyvin kaasuun ja kirmasi tarvittaessa aika ketterästikkin ;)

Kuten täälläkin on käynyt ilmi, niin noissa Kawan/Suzukin pikkunelareissa oli lastentauteja ~04-05 vuosimalleissa joten niitä kannattaa hieman välttää. Myyjää kannattaa tenttailla kyllä huolloista ja rauhassa tutkiskella pyörää.

Perus kulutusosistakin tulee yllättävän paljon kuluja jos ne on vaihtokunnossa. Jarrulevyt, jarrupalat, ketjut, rattaat ja linkunlaakerit jos joutuu heti vaihtamaan niin siitä tulee helposti 350-500e keikka (riippuen tietysti vähän pyörästä ja minkämerkkistä/laatusta osaa laittaa).
#285 LateO reijs..
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 11.12.2011 20:44

Minkähänlainen tollanen pyörä olis harraste enduro/cross käytössä? Hinta ei ainakaan olisi kauhean paha
http://www.nettimoto.com/suzuki/rm/1234667