Pyörän Valinta

OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut OA243 » 11.12.2011 21:00

Ei toi ole mitenkään erityisen halpa? Vai onko noiden vajaatahtisten hinnat noussut ihan älyttömiin lukemiin?
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 11.12.2011 21:25

Lähinnä sitä et on tonnin halvempi kun saman ikäiset kotarit...näkyykö se sit kuinka selvästi käyttökustannuksissa
everton
Liittynyt:
2.10.2003 21:16
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut everton » 11.12.2011 21:41

Ei ainakaan näytä kovin hyvin pidetyltä..
paapeli
Liittynyt:
7.10.2005 21:40
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut paapeli » 12.12.2011 11:20

Pyörähän on kuin uusi. Oikeassa enska käytössä vuoden vanha pyörä jo saman näköinen. :|
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut willik » 12.12.2011 13:09

oilburner kirjoitti:Joo kyllä pistää välillä huvittamaan nää 2t vs. 4t väittelyt kun jotkut niin tosissaan yrittää todistaa olevansa oikeessa. Huutelevat omasta nurkkauksestaan vaikka kaikilla on eri lähtökohdat.
E: Tietääkö kukaan mistä sais ostettua alkolukon tähän tietokoneeseen?!?!

Sepä se.

Onneksi tiedän itse olevani oikeassa ja tiedän mitä haluan moottorilta. Tällä hetkellä se nyt on 300cc 2t, se on vastaus taivaasta. Huomenna se on varmaan joku toinen, mutta se on sen ajan murhe.

Hyvä että joku muukin kirjottaa kännissä tänne.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
^^jaani^^
Pyörä:
EX Yamaha DT 50x 09 EX Aprilia Rs125cc 06 fighter EX Aprilia Sx125cc Honda Cr 250cc
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
11.10.2009 21:20
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut ^^jaani^^ » 12.12.2011 16:17

http://www.nettimoto.com/yamaha/yz/1239548 ei paljoo kyllä kerrota, mutta jos soittaa nii mitä kannattaa kysellä? :D
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 12.12.2011 16:46

OA243 kirjoitti:


mutta yhtä korrektia on sanoa että menee 4-tahtinen menee nelinkertaisen huoltovälin, kuin että 2-tahti on suhteessa 4-tahtiin pomminvarma.

Yksi näistä neljästä oli oma moka, tein typerän mokan ja uusi mäntä meni samantien, sen jälkeen tuli kaikki tehtyä todella tarkkaan ja viimeisen päälle. Muut koneen laukeamiset aikalailla mysteereitä, varsinkin tuo kalleimmaksi tullut lohkot hajottanut kiinnileikkaaminen. Luonnollisesti aina uusilla osilla kasattu, ja osa remonteista tehty liikkeessä, kaikissa vähintään konsultoitu ammattimekaanikkoa. Itseasiassa siihen ei tainnut yksin tulla tehtyä männänvaihtoa monimutkaisempaa operaatiota. Ja tän vimeisen kohdalla ei oikein kukaan keksinyt järkevää selitystä sille mikä sen koneen on hajottanut.

Sen verran aikaa enkä jaksanut nyt vanhoja papereita ruveta kaivelemaan, mutta siis 80h ajoa, ja normaalien huoltojen lisäksi 4-5 kiinnileikkaamisesta johtunutta ylimääräistä remonttia, yhden otan niistä omaan piikkiin. Eli todella huonot kokemukset 2-tahtisten tekniikasta.

Tähän 2t vs. 4t väittelyyn osallistuakseni piikkiä ja pikkunelaria pitää verrata keskenään, sillä piikkiluokkaa lukuunottamatta, ne ovat saman luokan kalustoa. Mulla ei kyllä ole kovinkaan agressiivinen ajotyyli. Piikissä vaan oli omalla kohdalla se ettei se mennyt alhaalta mihinkään eikä se ylhäältäkään mihinkään mennyt kun pikkunelariin vertaa. Nelari repii keulaa ylös samoissa paikoissa missä piikkiä sai auttaa kytkimellä etenemään, molempia siis huipputehoalueella ajaen. Ja kyllä se 450 viimeistään repii aivan käsittämättömästi enemmän kuin saman luokan 250cc kaksitahtinen, molempia ajaneena. Kyllä sen nyt aika hyvin silmälläkin näkee että kumpi paremmin etenee suorilla ja mutkista ulos, vaikkei se nelipuolikas usein miltään kuulostakaan.

Mua kiinnostais se että miksi pitää verrata kuutio vs. kuutio? Tää Jre:n kommentti herätti taas ihmetystä. Jos ajat kisaa niin nelarissa saa olla kaksi tai lähes kaksinkertainen määrä kuutioita. Eli kuutio vs. kuutio vertailu ei auta mitään? Jos taas harrastelee niin radalle saa ilmestyä vaikka 1000cc 4-tahti pyörällä tai kolmipyttysellä 750cc 2-tahdilla? Jälleen ei mitään väliä cc vs cc? Kun se ei kerran ole oleellista, niin miksi sitä käytetään argumenttina?
quote][/quote]




OA:lle. En ole väittänytkään että 2-t olisi nelariin verrattuna pomminvarma. Tiesin jo ennen vastaustasi että pyöräsi ei ole ollut ns,"normitapaus" koska noin monta remonttia/ ajetut tunnit, kielivät kyllä jostain muusta. Yhden noista hajoamisista sanoitkin johtuneen omasta mokasta. Onhan pyöräsi tietysti voinut olla "maanantain tuotantoa" tai sitten vaan ollut sulla käsittämättömän huonoa tuuria. Mutta normaalia tuo ei ole 2-t tekniikalle, joten mielestäni oli sinulta erittäin huono vertauskuva nelarin huoltosuhteesta vrt 2-t.

Tuosta luokkajaosta: oikeastaan viestissäsi ensin annat tuohon kysymykseen vastauksen, ja seuraavaksi esität tuon kysymyksen.
Eli: kirjoitat että piikki ei mene alhaalta mihinkään, eikä oikestaan ylhäältäkään jos vertaa sitä pikkunelariin ja että niissä kohdissa missä piikkiä sai auttaa kytkimellä etenemään, niin nelari repii keulaa ylös huipputehoilla ajaessa.
JOTEN kysymys kuuluukin: olet edelleen sitä mieltä että nämä pyörät ovat saman luokan kalustoa?
Jos olisi kaksi OA243:sta toisella piikki ja toisella pikkunelari, niin olisivatko he mielestäsi tasapuolisessa asemassa kaluston suhteen? Itse toteat jo henkilökohtaisten kokemustesikin perusteella pikkunelarin nopeammaksi kuin 125-2t:n, mutta silti näet ne saman luokan kalustona! Tätä en ymmärrä.

En tarkoittanut etteikö 450 nelari repisi, vaan tarkoitin sillä repimisellä pikkunelaria. Sinä taas sanot kuinka 450 nelari repii käsittämättömästi enemmän kuin "saman luokan" 250 kaksitahti, jälleen unohtaen että 450 on miltei TUPLATEN isompikin. Joillekkin henkilöille jotka puollustavat nelareiden ylivertaisuutta verrattuna "saman luokan" kaksitahtisiin, tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää että se nelari on aina kuutiotilavuudeltaan isompi.

Minua taas OA243 kiinnostaisi tietää miksi ei voi verrata kuutio vs kuutio? Miten olet ajatellut jaotella eri laitteet moottoriurheilussa? Musta tuntuu- periaatteen mukaanko? Olet oikeassa siinä, että jos ajat kisaa (motocross)(enduro-mm) niin saat ajaa samassa luokassa puolta isommalla nelarilla kaksitahtisia vastaan. Mutta vain ja ainoastaan siitä syystä että näin epäoikeudenmukainen sääntö on jostain käsittämättömästä syystä saatu runnottua läpi. Mielestäsi kuutio vs kuutio vertaus ei auta mitään, minä en ymmärrä mitä tällä mahdat tarkoittaa? Eli sinun mielestäsi säännöt ovat nyt tasavertaisia kaikille? Viestisi lopussa niputat kilpaurheilun ja harrastamisen ja kuutiot ja tahdit keskenään. Tästähän ei ole kyse.
Likonen
Pyörä:
HM-Honda CRF450 -09 Supermoto
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.12.2005 21:23
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Likonen » 12.12.2011 17:32

Joku on vähän pihalla ilmeisesti tästä lajista tai sitten on ymmärryksessä vikaa. Eikös kakstahtipiikillä ja pikkunelarilla ajetakkaan enään samassa luokassa?

EDIT: Ja miten ne ei voi olla samanluokan vehkeitä mielestäsi kun tehot on samat? 125cc 2t & 250cc 4t = samat tehot ja taas 250cc 2t & 450cc 4t = samat tehot. Kakstahdissa vaan on paljon isommat kuutiotehot. Joskus joku viisas on jopa laskenut että piikkikakstahdissa on sama litrateho kun F1 autossa. Joten ei vaadi paljoa päättelykykyä miksi 2t koneet on hieman hajoomisherkempiä.
#285 LateO reijs..
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 12.12.2011 18:14

Likonen kirjoitti:En kyllä ymmärrä miten 2t voittaa nelarin huoltotarpeessa? Sori vaan. Just ite myin oman rmz250 -08 : sin ja sillä ajoin 50h ja muuta ei tarvinnut/pitänyt tehdä kuin öljyjä ja putsareita vaihdella. Venanvälykset katoin ennen myyntiä ja ei vaatinut säätöä. Kunnossa oli. Öljyjä pitää kakstahtiin vaihdella kutakuinkin yhtä usein. Ja huoltokustannuksista kun puhutaan, niin mites sitten siihen suhteutettuna bensan meno? Karkeasti arvioituna bensakulut(ei nyt litran päälle laskettuna):
10h ajoa
-2tahdilla menee bensaa n.80litraa + öljyä 2,5 litraa = 165euroa
-4tadilla menee bensaa n.50 litraa = 80euroa

Jos kesässä ajaa 50tuntia, on bensakuluissa nelari ~425euroa halvempi. Sillä rahalla jo vaihtaisi männän+kiertokangenlaakerin vähintään pari kertaa. Ja männänvaihtoväli taitaa kaikenlisäks olla 2tahdissa noin 2kertaa tiheämpi? Joten miten on nelari kalliimpi pitää..????


Tämä onkin hyvä huomio. En muuten itse ole tuota asiaa miettinyt juuri ollenkaan. Nyt voisinkin kun tästä kerkeää itsekkin ajamaan, niin laittaa bensan kulutuksen ja ajotunnit ylös. Ei ole muuten ikinä tullut tätä asiaa sen ihmeemmin seurattua. En ala nyt väittämään tästä kulutuksesta mahdottomasti, kun en ole perehtynyt siihen tarkemmin. Mutta mistä Likonen olet saanut nuo tiedot? Minkä kokoisia 2-t ja 4-t pyöriä nuo esimerkit on ollu. Voiko tuo kulutus olla 2-t:llä noin paljon enemmän? Tuumailin sitä tässä vaan että GNCC:ssä A-luokan vauhtia ajava kuski tuli ensimmäiseen tankkaukseen yli tunnin ajon jälkeen. Pyörä on iso 2-t,(enskamalli) ja tankissa oli vielä arviolta ainakin puoli litraa bensaa jäljellä, saattoi olla enemmänkin. Samoihin aikoihin isotkin nelarit tulivat tankkaamaan, joten tästä päätellen ainakin kulutus menisi aikalailla samoihin?? Mainitsit että nelari olisi 425euroa halvempi bensan kulutuksen vuoksi, joten männän ja kiertokangen laakerin vaihtaisi vähintään pari kertaa. En tiedä tarkkoja hintoja mäntäsarjalle, mutta mitäs merkkiä suosittelisit rmz:aan? Itse löysin ainakin proxin tuotteita, mäntäsarja 130-150eur mutta saako tuota alapään laakeria tarvikkeena? Alkuperäisenä hinta 57eur+tappi48eur. Yht pelkät osat n.230-250eur.
Minusta vain olisi kyllä outoa vaihtaa pelkkä alapään laakeri, kun joutuu limput ja lohkot halkoo, niin samalla kannattaisi myös petilaakerit vaihtaa ja se ketju. Joten kyllä tuohonkin rupeaa kuluja tulemaan.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut OA243 » 12.12.2011 18:28

Et maininnut tai on mennyt ohi se kohta missä kerrot puhuvasi pikkunelarista. En jaksa nyt viestiä kaivaa esiin. En mä nyt kyllä silti ole samaa mieltä siitä nelarin pehmeydestä mutta toihan olikin kai mielipide eikä faktaa.

Ja luokkajako ei ole mielipideasia vaan fakta. Sun mielestä otin jotenkin aiheeseen kantaa, mutta mähän totesin nykyiset luokkajaot. Et sä pääse MX2 luokkaan kisaamaan 250 2-tahdilla sen takia että sun mielestä pitäis kisata cc vs. cc, näin se vaan menee. En ottanut kantaa siihen onko se oikeudenmukaista, totta helvetissä nelari on nopeampi, siks itse sillä ajankin. En oikein käsittänyt millä tavalla niputin kaiken lopussa yhteen, totesin vaan että kisatessa ei verrata kuutio vs. kuutio ja harrastaessa saa ajaa millä tykkää.
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 12.12.2011 18:39

OA243 kirjoitti: ...Et sä pääse MX2 luokkaan kisaamaan 250 2-tahdilla sen takia että sun mielestä pitäis kisata cc vs. cc, näin se vaan menee. En ottanut kantaa siihen onko se oikeudenmukaista, totta helvetissä nelari on nopeampi, siks itse sillä ajankin...

Taas aikas huono kommentti väittää että nelari nopeampi...se on täysin siis kuljettajasta kiinni. Muistaakseni Tixieri oli ajanut piikki em vuotenaan nopeampia kierros aikoja samoilla radoilla kuin tänä vuonna pikku nelarilla mm:missä :P Toisilla Vatasen kädet, toisilla jalat...
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut oilburner » 12.12.2011 19:31

Likonen kirjoitti:

"Joskus joku viisas on jopa laskenut että piikkikakstahdissa on sama litrateho kun F1 autossa. Joten ei vaadi paljoa päättelykykyä miksi 2t koneet on hieman hajoomisherkempiä."

Ihan tosissaan yritin tätä miettiä mut en kyllä tajunnu?! Mitä yhteistä on F1 moottorilla ja 125 kakstahdilla? Ja mistä tää väittämä on tullu että 2t hajoo herkemmin? Mulla viimesin remontti oli 2003 kun yz 250 vaihde jäi kolmoselle...

P.S. Mahtaa Tixieriä ottaa päähän ku joutuu ajamaan nelarilla vaikka olis nopeempi piikillä.
Viimeksi muokannut oilburner päivämäärä 12.12.2011 19:41, muokattu yhteensä 1 kerran
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut M-Racer » 12.12.2011 19:40

Taitaa olla sarkasmia kehissä. Ei kai kukaan tosissaan voi verrata kierrosaikoja crossiradalla eri vuosina, niitä ei voi edes verrata peräkkäisissä treeneissä kisapäivinä tai erien välillä...
Masse^
Pyörä:
Raga280 '13, FE450 '09 & Freccia132
Paikkakunta:
33100
Liittynyt:
6.11.2007 22:29
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut Masse^ » 12.12.2011 19:42

Piti oikein laskea ja kyllä, F1-autossa litrateho 325 hp/l ja kakstahtipiikissä 320 hp/l. Eipä mulla muuta, jatkakaa..
maxev.wordpress.com | hot40plusracingteam.blogspot.fi
weeto269
Liittynyt:
5.7.2009 3:09
Re: Pyörän Valinta

ViestiKirjoittanut weeto269 » 12.12.2011 19:57

200h piikillä ajanu eikä vielä yhtään vikaa? Taino yhen stefan saanu hajotettua. Ainaki itepidän luotettavan 2t. se siitä.