OA243 kirjoitti:
mutta yhtä korrektia on sanoa että menee 4-tahtinen menee nelinkertaisen huoltovälin, kuin että 2-tahti on suhteessa 4-tahtiin pomminvarma.
Yksi näistä neljästä oli oma moka, tein typerän mokan ja uusi mäntä meni samantien, sen jälkeen tuli kaikki tehtyä todella tarkkaan ja viimeisen päälle. Muut koneen laukeamiset aikalailla mysteereitä, varsinkin tuo kalleimmaksi tullut lohkot hajottanut kiinnileikkaaminen. Luonnollisesti aina uusilla osilla kasattu, ja osa remonteista tehty liikkeessä, kaikissa vähintään konsultoitu ammattimekaanikkoa. Itseasiassa siihen ei tainnut yksin tulla tehtyä männänvaihtoa monimutkaisempaa operaatiota. Ja tän vimeisen kohdalla ei oikein kukaan keksinyt järkevää selitystä sille mikä sen koneen on hajottanut.
Sen verran aikaa enkä jaksanut nyt vanhoja papereita ruveta kaivelemaan, mutta siis 80h ajoa, ja normaalien huoltojen lisäksi 4-5 kiinnileikkaamisesta johtunutta ylimääräistä remonttia, yhden otan niistä omaan piikkiin. Eli todella huonot kokemukset 2-tahtisten tekniikasta.
Tähän 2t vs. 4t väittelyyn osallistuakseni piikkiä ja pikkunelaria pitää verrata keskenään, sillä piikkiluokkaa lukuunottamatta,
ne ovat saman luokan kalustoa. Mulla ei kyllä ole kovinkaan agressiivinen ajotyyli. Piikissä vaan oli omalla kohdalla se ettei se mennyt alhaalta mihinkään eikä se ylhäältäkään mihinkään mennyt kun pikkunelariin vertaa. Nelari repii keulaa ylös samoissa paikoissa missä piikkiä sai auttaa kytkimellä etenemään, molempia siis huipputehoalueella ajaen. Ja kyllä se 450 viimeistään repii aivan käsittämättömästi enemmän kuin saman luokan 250cc kaksitahtinen, molempia ajaneena. Kyllä sen nyt aika hyvin silmälläkin näkee että kumpi paremmin etenee suorilla ja mutkista ulos, vaikkei se nelipuolikas usein miltään kuulostakaan.
Mua kiinnostais se että miksi pitää verrata kuutio vs. kuutio? Tää Jre:n kommentti herätti taas ihmetystä. Jos ajat kisaa niin nelarissa saa olla kaksi tai lähes kaksinkertainen määrä kuutioita. Eli kuutio vs. kuutio vertailu ei auta mitään? Jos taas harrastelee niin radalle saa ilmestyä vaikka 1000cc 4-tahti pyörällä tai kolmipyttysellä 750cc 2-tahdilla? Jälleen ei mitään väliä cc vs cc? Kun se ei kerran ole oleellista, niin miksi sitä käytetään argumenttina?
quote][/quote]
OA:lle. En ole väittänytkään että 2-t olisi nelariin verrattuna pomminvarma. Tiesin jo ennen vastaustasi että pyöräsi ei ole ollut ns,"normitapaus" koska noin monta remonttia/ ajetut tunnit, kielivät kyllä jostain muusta. Yhden noista hajoamisista sanoitkin johtuneen omasta mokasta. Onhan pyöräsi tietysti voinut olla "maanantain tuotantoa" tai sitten vaan ollut sulla käsittämättömän huonoa tuuria. Mutta normaalia tuo ei ole 2-t tekniikalle, joten mielestäni oli sinulta erittäin huono vertauskuva nelarin huoltosuhteesta vrt 2-t.
Tuosta luokkajaosta: oikeastaan viestissäsi ensin annat tuohon kysymykseen vastauksen, ja seuraavaksi esität tuon kysymyksen.
Eli: kirjoitat että piikki ei mene alhaalta mihinkään, eikä oikestaan ylhäältäkään jos vertaa sitä pikkunelariin ja että niissä kohdissa missä piikkiä sai auttaa kytkimellä etenemään, niin nelari repii keulaa ylös huipputehoilla ajaessa.
JOTEN kysymys kuuluukin: olet edelleen sitä mieltä että nämä pyörät ovat saman luokan kalustoa?
Jos olisi kaksi OA243:sta toisella piikki ja toisella pikkunelari, niin olisivatko he mielestäsi tasapuolisessa asemassa kaluston suhteen? Itse toteat jo henkilökohtaisten kokemustesikin perusteella pikkunelarin nopeammaksi kuin 125-2t:n, mutta silti näet ne saman luokan kalustona! Tätä en ymmärrä.
En tarkoittanut etteikö 450 nelari repisi, vaan tarkoitin sillä repimisellä pikkunelaria. Sinä taas sanot kuinka 450 nelari repii käsittämättömästi enemmän kuin "saman luokan" 250 kaksitahti, jälleen unohtaen että 450 on miltei TUPLATEN isompikin. Joillekkin henkilöille jotka puollustavat nelareiden ylivertaisuutta verrattuna "saman luokan" kaksitahtisiin, tuntuu olevan käsittämättömän vaikea ymmärtää että se nelari on aina kuutiotilavuudeltaan isompi.
Minua taas OA243 kiinnostaisi tietää miksi ei voi verrata kuutio vs kuutio? Miten olet ajatellut jaotella eri laitteet moottoriurheilussa? Musta tuntuu- periaatteen mukaanko? Olet oikeassa siinä, että jos ajat kisaa (motocross)(enduro-mm) niin saat ajaa samassa luokassa puolta isommalla nelarilla kaksitahtisia vastaan. Mutta vain ja ainoastaan siitä syystä että näin epäoikeudenmukainen sääntö on jostain käsittämättömästä syystä saatu runnottua läpi. Mielestäsi kuutio vs kuutio vertaus ei auta mitään, minä en ymmärrä mitä tällä mahdat tarkoittaa? Eli sinun mielestäsi säännöt ovat nyt tasavertaisia kaikille? Viestisi lopussa niputat kilpaurheilun ja harrastamisen ja kuutiot ja tahdit keskenään. Tästähän ei ole kyse.