Dumppi95 kirjoitti:Mulla on ollu vähän mietteissä hankkia jonkinlainen 2-tahtinen monttupyörä melko kevyeen harraste ajoon eli hiekka- ja sorateille sekä ehkä soramontullekin. Oon vaan miettiny että kannattaisiko ostaa 125 vai 250 kuutioinen pyörä?
.... Olen katsellut tuollaisia 80-luvun lopun ja 90-luvun alun pyöriä hintaluokassa 400-900e. Onko mitään järkeä ostaa noin vanhaa pyörää...
Samaan kysymykseen on vastattu satoja kertoja. Kyseisellä rahalla ei saa minkäänlaista pyörää,millä voisi harrastaa ajamista. Jos haluat harrastaa remontointia ja käyttää kaikki rahasi siihen, niin silloin hintaluokkasi on oikea. Muista, että tarvitset ajamiseen myös varusteet. Ilman kunnollisia saappaita, kypärää, polvisuojia, laseja ja hanskoja en lähtisi ajamaan motocrosspyörällä minnekään.
Harrastukseen pitää olla toimivat välineet. Otetaan esimerkiksi vaikka lätkävarusteet. Ostat "halvalla" loppuunteroitetut luistimet eli et pysty teroittamaan teriä enää. Nyt yrität opetella luistelemaan aivan tylsillä luistimilla. Liukuminen kuitenkin onnistuu, kun kaveri tökkää vähän vauhtia... Ihan samanlaista on opetella ajamaan motocrosspyörällä, missä ei toimi jousitus, jarrut ja moottori kunnolla. Jokapaikassa on väljää ja pyörä on täynnä kymmenien omistajien omia patentteja. Itse olen rakentanut näistä raadoista useamman pyörän classic motocross kisoihin ja täydellinen läpikäynti on maksanut n. 2000€ pyörästä riippumatta.
Huoltokustannuksia tärkeämpää on ostaa "ehjä" pyörä. "Ehjiä" pyöriä alkaa löytymään 2000€ hintaluokasta. Tässäkin hintaluokassa pyörä voi olla todellinen pommi. Muista, että osa vuoden käytössä olleista pyöristä on lähes "loppuunajettuja". Käytetyn pyörän ostaminen on ilman kokemusta todella hankalaa. Parhaimmat halvat yksilöt voisi löytyä paikalliselta harrastajalta, joka on huoltanut asianmukaisesti pyörää. Hyvin ylläpidetty ja huollettu Yamaha YZ125 1996-> tai vastaava Honda CR125 voisi olla halvin tapa aloittaa harrastus.