Oon pitkään ihmetelly, minkä takia suomalaisilla on sellainen käsitys että oltaisiin hyviä hiekkakuskeja. Jos katotaan peruseurooppalaista jamppaa niin hän on joko belgia/hollanti väliltä tuleva oikee hiekkakuski tai sitten ranu/espanja/italialainen kovan radan kuski. Suomalaiset ei mun mielestää osaa kumpaakaan kunnolla ja vielä huonommin kovalla ajon. Mun mielestä harva oikeesti tajuaa, kuinka tärkeetä kovalla pohjalla ajaminen on. Jos iso osa kisoista ajetaan suomen mittapuulla kovalla radalla, niin kannattaisko se osa-alue sillon handlata? Tässä vähän pohdittavaa:
-Remes sano ajaneensa ennen Panssari CC pelkästään saviratoja
-Minkä takia "joku" Gustafsson pystyy karkkilassa ajamaan top10 aikoja MX2:ssa
-Minkä takia Hermunen pystyy ajamaan pohjia MX2 aika-ajossa?
-Kalatiekin vetää aika kovaa edelleen
-Meo sanoo treenavansa ihan säännöllisesti piikillä, että pysyy ajotekniikka "lihasmuistissa"
-Savaste ajaa kanssa aika kovaa kovilla radoilla vrt. MX2
Noita esimerkkejä löytyy vielä lisääkin. Jos löytyy tunnuksia Offroadpron sivuille nii kannattaa tsekata sieltä sellane lyhyt Tiaisen ajotekniikka video. Aika hyvin vanha äijä vetää vielä.
E: Tän lisäks suomaisilla tuntuu olevan sellanen sisäänrakennettu vähemmyydentunne, minkä huomaa myös monissa muissa asioissa. Sanotaanko näin, että ei ole tyypillistä suomalasita tehdä uran paras veto sillon kun sitä oikeesti tarvitaan. Suomalaiset on tunnettuja siitä, että kova itseluottamus rakennetaan hirveellä treenillä esim. hiihdossa. Jenkeissä jokainen amatööri uskoo oikeesti olevansa radan nopein kuski. Vaikka toi ei tietenkään pidä paikkansa kun yhden kohdalla (eikä noin kärjistetysti), niin tuollainen itseluottamus yleensä ruokkii pidemälle.
Suomalaisella motocrossilla ei myöskään ole junnusta eteenpäin vievää treenaamisen kulttuuria niinkun esim. jääkiekkossa. Jääkiekossa jo hyvin nuoresta alkaen tehdää kaikennäköstä teräharjottelua, mikä on ihan perseestä. Ei niitä tehä sen takia, että se on kivaa. En oo nähny vielä yhtäkään kymmenvuotiasta, joka treenais siten mikä on järkevää sen henk.koht ajotaidolle, vaikka treeni oliskin ihan perseestä.