Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut pmc » 27.7.2012 13:36

Mitä vanhemmaksi olen tullut, niin sitä useammin luotan Japanin insinöörin tekemiin valintoihin. Tehtaalla metalliset tiivisteet kasataan ilman mitään lisäaineita PUHTAISIIN ja SUORIIN tiivistepintoihin. Tätä saamaa periaatetta suosittelisin tee se itse asentajillekin.

Silikonia tarvitaan moottorin kasauksessa vain valmistajan ilmoittamiin paikkoihin. Oikeat paikat löydät kyseisen mallin Service Manuaalista. Yleisiä paikkoja on 4T venttiilikoppien terävät kulmat, virtapäänkopan läpivienti, lohkojen väli (siis niissä pyörissä missä ei ole lohkojen välissä tiivistettä) jne. Paperitiivisteet ilman tiivistemassaa paikalleen, tosin ei tiivistemassasta ole oikein käytettynä haittaa paperitiivisteiden kanssa.

Itse korjasin juuri nelarin moottorin, mikä oli hajonnut totaalisesti tiivistemassa takia. Kaikkiin tiivisteisiin oli laitettu tiivistemassaa ja reilusti. Tiivistemassan purseet olivat irronneet ajan kanssa ja kulkeutuneet öljypumpun sihtiin -> sihti tukkoon ja kanteen vajavainen öljykierto -> Imunokka jumiin ja venttiilit solmuun -> Mäntään reikä -> Kansi hajalla -> Pytty hajalla ja kiertokanki solmussa.
Nutella
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.8.2010 20:49
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut Nutella » 27.7.2012 13:59

Niin sitä juuri tarkoitinkin, että sitä usein on nähnyt laitettavaksi liikaa... Sopivasti eli vähän kun laittaa niin siitä voi olla apua. Olisi itsellä tuota kuparisprayta ollut mutta laitoin nyt tuota.
HegeX_
Pyörä:
Honda CR250R -92
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
31.5.2010 17:00
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut HegeX_ » 29.7.2012 23:34

Liika on aina liikaa... Eipä oo tarvinnu tiivistesilikonia moottorin tiivisteisiin laittaa.
Miulla tulee tankin oikealta puolelta 2 johtoa? Tappokatkaisijan johdot? Pitäs tappokatkasija laittaa ja tunti mittari.
HONDA
The Power of Dreams
Nutella
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.8.2010 20:49
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut Nutella » 30.7.2012 0:57

nonni, tossa ajelin lenkkiä niin yhtäkkiä vaihteet hävis, ei mennyt enää suuremmalle. olisko ollu 3 sisässä eikä mennyt isommalle, se vaan oli tunnoton sille stoppas ku paino vaihdetta ylemmäksi, samalla tavalla kuin olisi ollt kutos vaihteella tai ykkösellä, löyty vaan 3 vaihde, ajoin kotio ja otin öljyt veke. normi 4h sisässä ollutta öljyä, tosin sitä oli litra siellä. laitoin takasi ku ei ollu uutta purkkia että olis voinut vaihtaa, siis laitoin sen 6,5 dl. sitte niitä vaihteita alko löytymään, mutta vieläkin tekee välillä että esim 5. vaihdetta ei suostu laittaan... kytkinkahva myös tekee hassua liikettä tyhjäkäynnillä, nykii vähän... veikkauksia missä vika, vai olisiko johtunut niistä öljyistä. Onko tommonen oire ohimenevää?
PKS
Pyörä:
KTM SX 250 -13, Gas Gas EC 300 -07, KTM EXC 525 -06
Paikkakunta:
Pello
Liittynyt:
25.10.2006 21:57
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut PKS » 30.7.2012 20:16

ei muuta kun kytkinkoppa pois ja ihmettelemään
__mikke__
Liittynyt:
30.7.2009 18:47
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut __mikke__ » 1.8.2012 20:16

Oisko kellään tietoa mistä sais uuden takaiskarin cr 250 2002vm pyörään? Paljonkohan maksaisi uus alkuperäinen?
PKS
Pyörä:
KTM SX 250 -13, Gas Gas EC 300 -07, KTM EXC 525 -06
Paikkakunta:
Pello
Liittynyt:
25.10.2006 21:57
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut PKS » 1.8.2012 21:09

alkuperänen on aivan tuhottoman kallis, kysäse kisakoneesta onko siellä käytettyjä, omaan suzukiin löysin sieltä.
Nutella
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.8.2010 20:49
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut Nutella » 9.8.2012 20:55

nonni, nyt olis täydellinen koneremontti tehty kytkinlevyjä myöten, eli kaikki laakerit ja tiivisteet meni vaihtoon. nyt kun pyörä käynnistyy niin mistä johtuu että tärisee enemmän kuin mitä ennen. pyörä ei myöskään suostu ottamaan piikkiä eli pahasti pätkii, nykii eikä kierrä. suuttimia en ole vaihtanut, eli 180 pää ja 60 tk suutin. olisiko sytytys pielessä? jotenkin ymmärsin käyttöohjeen pperusteella että sytytystä ei pysty ede säätämään... apuja kaipailisin!

edittiä että ei auttanut tulpan vaihto. onko sytkä liian aikaisella vai myöhäisellä, kun äskön huomasin että sitä sytkää pystyykin säätämään hieman...
paapeli
Liittynyt:
7.10.2005 21:40
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut paapeli » 10.8.2012 9:24

Teitkö itse remontin? Vaihdoitko kiertokangen alapään laakeria?
Nutella
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.8.2010 20:49
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut Nutella » 10.8.2012 13:51

En vaihtanut sillä hetki sitten vaihdettu koko kampura. Ja kyllä. Itse tein.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut jot » 10.8.2012 20:03

Käämien taustalevyssä on pieni viiva vasemmassa alanurkassa ja vasemmassa lohkossa on "nuoli" samoilla paikoilla. Sen mukaan. Ei vaikuttanut kyllä hirveesti vaikka olikin kisasähköt jotka olivat säädettävät, että tuskin löytyy ratkasua ongelmiin.

Miten asensit petilaakerit? Jos tärisee enemmän on kampuraan saattanut tulla lisää heittoa. Mittasitko kampuran?

Suuttimet kuulostaa isolta, itsellä taisi olla 175 , 55 ja neula keskellä -96 ja 97 piikeissä. Mitkäs tuossa vuosimallissa on vakio suuttimet? Tulpan väri? Etkai pistänyt kaasarin ja läppärungon väliin silikoonia?

Pätkimiseen saattaa olla monta syytä. Kannattaa tulpanhattu vaihtaa. Jossei auta niin mitata käämit,puola.
Nutella
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.8.2010 20:49
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut Nutella » 10.8.2012 20:59

juu elikkä sain kuntoon, aluksi teki sitä pätkimistä ihan uudella tulpalla, ja sitten oireet kasvoivat niin suureksi että ongelman ratkaisua lähdin etsimään kaasarista. sieltä oli pääsuutin pudonnu irti, tämän jälkeen toimi vanhalla tulpalla, kun uusi oli mennyt jo rikki... mutta nyt se värinä, en mittauttanut kampuraa... olisi ehkä pitänyt... olisiko ajoituksien kanssa tekemistä vibraamisen kanssa. ja huomasin tossa äsken että vibraa keskikierroksilla. ei yli 9t eikä alle 7t kierroksen...
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut pmc » 10.8.2012 22:00

Mixmax kirjoitti:... mutta nyt se värinä, en mittauttanut kampuraa... olisi ehkä pitänyt... olisiko ajoituksien kanssa tekemistä vibraamisen kanssa. ja huomasin tossa äsken että vibraa keskikierroksilla. ei yli 9t eikä alle 7t kierroksen...

Oletko sisäistänyt kampiakselin rakenteen? Kampiakselin puoliskot ovat toisissaan kiinni tiukkasovittaisella tapilla.

Kuinka kiristit vauhtipyörän- ja vetorattaan mutterit? Miten estit kampiakselia pyörimästä muttereita kiristettäessä? Kampiakselin saa väärällä käsittelyllä hyvin helposti pois tasapainosta. ÄLÄ aja pyörällä ennen ongelman selvitystä -> tärinä repii kaiken hajalle.
Nutella
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
19.8.2010 20:49
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut Nutella » 11.8.2012 1:38

Vauhtipyörän kiristin pulttipyssyllä, sen rattaan kiristin laittamalla prikan kytkimen sa sen rattaan väliin. Ja joo kyl toi kampura on tuttu, ja kyllä se varmaan vinoon on mennyt. Onkos niitä muita vaihtoehtoja tulle tärinälle? Pytyykös asiasta varmistua millään onko kampura epäkesko?
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: Tietoa, kokemuksia, yms. (Honda Cr)

ViestiKirjoittanut pmc » 11.8.2012 9:05

Mixmax kirjoitti:Vauhtipyörän kiristin pulttipyssyllä, sen rattaan kiristin laittamalla prikan kytkimen sa sen rattaan väliin. Ja joo kyl toi kampura on tuttu, ja kyllä se varmaan vinoon on mennyt. Onkos niitä muita vaihtoehtoja tulle tärinälle? Pytyykös asiasta varmistua millään onko kampura epäkesko?

Kampiakselin muttereita kiristettäessä pitää pitää kiinni aina "samalta puolelta". Vetoratasta kiristettäessä toinen ratas vetorattaan "väliin" ja vauhtipyörää kiristettäessä pidetään kiinni erikoistyökalulla vauhtipyörästä.

Pulttipyssy ei kuuluu MP:n moottorin kasaukseen (jossain tapauksissa pultien / mutterien irrotuksessa kylläkin oiva apu). Valmistaja on määritellyt pulteille jostain syystä kiristysmomentit. Suosittelen moottorin kasaukseen kunnollista momenttiavainta, jos sinulla ei ole "kädessä" vuosikymmenien aikana kehittynyttä omaa monettiavainta. Ylikiristämisellä voi olla fatal seuraukset, esim. 4T moottorin nokkapukit kiristämällä liian tiukalle saa täystuhon aikaiseksi.

Jos olet asentanut kampuran ilmoittamasi kaltaisesti, niin kampuran olisi kyllä pitänyt pysyä suorassa (jos vauhtipyörää kiristettäessä prikka ei ollut enää vetorattaan välissä). Tasainen kierrosalueen mukaan vaihtuva tärinä ei oikein pysty aiheutumaan kuin kierosta kampurasta ja / tai viallisista runkolaakereista. Tärisevä kampiakseli hakkaa ehjätkin runkolaakerit hetkessä hajalle.