Mitä vanhemmaksi olen tullut, niin sitä useammin luotan Japanin insinöörin tekemiin valintoihin. Tehtaalla metalliset tiivisteet kasataan ilman mitään lisäaineita PUHTAISIIN ja SUORIIN tiivistepintoihin. Tätä saamaa periaatetta suosittelisin tee se itse asentajillekin.
Silikonia tarvitaan moottorin kasauksessa vain valmistajan ilmoittamiin paikkoihin. Oikeat paikat löydät kyseisen mallin Service Manuaalista. Yleisiä paikkoja on 4T venttiilikoppien terävät kulmat, virtapäänkopan läpivienti, lohkojen väli (siis niissä pyörissä missä ei ole lohkojen välissä tiivistettä) jne. Paperitiivisteet ilman tiivistemassaa paikalleen, tosin ei tiivistemassasta ole oikein käytettynä haittaa paperitiivisteiden kanssa.
Itse korjasin juuri nelarin moottorin, mikä oli hajonnut totaalisesti tiivistemassa takia. Kaikkiin tiivisteisiin oli laitettu tiivistemassaa ja reilusti. Tiivistemassan purseet olivat irronneet ajan kanssa ja kulkeutuneet öljypumpun sihtiin -> sihti tukkoon ja kanteen vajavainen öljykierto -> Imunokka jumiin ja venttiilit solmuun -> Mäntään reikä -> Kansi hajalla -> Pytty hajalla ja kiertokanki solmussa.
Silikonia tarvitaan moottorin kasauksessa vain valmistajan ilmoittamiin paikkoihin. Oikeat paikat löydät kyseisen mallin Service Manuaalista. Yleisiä paikkoja on 4T venttiilikoppien terävät kulmat, virtapäänkopan läpivienti, lohkojen väli (siis niissä pyörissä missä ei ole lohkojen välissä tiivistettä) jne. Paperitiivisteet ilman tiivistemassaa paikalleen, tosin ei tiivistemassasta ole oikein käytettynä haittaa paperitiivisteiden kanssa.
Itse korjasin juuri nelarin moottorin, mikä oli hajonnut totaalisesti tiivistemassa takia. Kaikkiin tiivisteisiin oli laitettu tiivistemassaa ja reilusti. Tiivistemassan purseet olivat irronneet ajan kanssa ja kulkeutuneet öljypumpun sihtiin -> sihti tukkoon ja kanteen vajavainen öljykierto -> Imunokka jumiin ja venttiilit solmuun -> Mäntään reikä -> Kansi hajalla -> Pytty hajalla ja kiertokanki solmussa.