Yamaha YZ Topic

timpax41
Pyörä:
Honda cr 250r-04
Liittynyt:
17.9.2009 20:11

ViestiKirjoittanut timpax41 » 29.12.2009 21:27

Ei niissä mitään vakiovikoja ole ja mun käsittääkseni sen stefan saa vaihdettua,kun hommaat jonkun koukun
tai vast.ja murjaset vanhan stefan pois ja uusi tilalle.Laita akseliin öljyä kun pistät uutta paikalleen.
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 29.12.2009 21:50

hmmm...yhden vian tiedän heti.vuosimalli-87 :lol:

no ei vaan,tuon ikäisessä laitteessa voi olla vaikka mitä vikaa!helpompi olisi kysyä mitä siinä EI voisi olla!mutta tuonkin ikäinen pyörä voi olla vaikka kuinka timanttikunnossa,jos sitä on pidetty hyvin.valitettavasti tuossa välissä pyörällä on todennäköisesti ollut monta isäntää,ja yhtä monta huoltotapaa...mutta hyvin huollettuna voi kestää paremmin kuin jopa uudet pyörät!

sinuna ensi töikseni ottaisin sylinterin irti,katsoisin männän ja veivin kunnon,koittaisin kampuran klapit,laittaisin uuden ilmanputsarin,vaihtaisin koneen öljyt,vedet,jarrunesteet(levy takana?)ja kokeilisin pyörän laakerit!

80-luvun vehkeistä ei oikein voi puhua enään tyyppivioista,ennemmin olisi hyvä tietää edes hieman huoltohistoriaa,mikä on yleensääkkin täysi mahdottomuus.mutta pienellä vaivalla saat varmasti ihan ok aloittelupyörän.
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 29.12.2009 22:04

EI näyttänyt olevan levyjarru takana, tuon ikäisessä muistaakseni piti olla jo levy?

Näin äkkiseltään mitä testailin väljyyksiä ja iskareita niin ihan hyvältä tuntui.
Myyjä kehui, että koneeseen on tehty 700€ remontti jotain vuosi sitten. Ainakin laakereita ja kampura oli vaihdettu.

Tuon vaihdeakselin stefan ympärillä näkyi olevan kemiallista metallia, eli koppa on haljennut siitä joskus, pitää kokeilla kuitenkin se stefa vielä vaihtaa, ja työntää sinne väliin jotain mäskiä.

Ainakin renkaat oli hyvät jos tuosta jotain voi kehuskella, oli vielä karvatkin paikoillaan :lol:
tgamini
Pyörä:
Yamaha yz 125 1988 ja 89, Aapolla tt-r 90 2004
Paikkakunta:
Tervo
Liittynyt:
6.10.2009 19:44

ViestiKirjoittanut tgamini » 29.12.2009 22:11

aksutus kirjoitti:Ostin tänään tuollaisen yamaha yz 250cc -87ensimmäiseksi monttupyöräksi.

Muuten ihan toimivan oloinen peli, mutta vaihdeakselin stefa näytti vuotavan ja siihen ympärille oli asennettu jotain punaista tiivisteliimaa.

Mitenköhän iso homma tuon kyseisen stefan vaihto on?

Kunhan pääsen tuota rappaamaan, niin tarkistan ettei vaan lohko/koppa ole haljennut stefan vierestä, on kuullema aika yleistä.

Jos joku jaksaa kirjoittaa, että mitä ovat tuon laitteen vakioviat, niin olisi kiitollinen :)


Ite jouduin juuri vaihtamaan koneen puoliskon kun oli ilmeisesti kaaduttu ja tuo vaihde akseli oli hajoittanut sen takaa koneen puoliskoa. Mulla oli kanssa korjattu silikoonilla se mitään kestä ja kone oli ilman öljyä. Stafan vaihto on helppo myös siinä paikallaan jos ei ole halki toi koppa. Onhan se aika pieni stefa kyllä mut kouki se vaan pois sieltä ja uutta tilalle minä löysin suoraan kaikki stefat mittojen mukaan kuopiosta kumi liikkeestä. Toisessa pyörässä tietämättömänä kun ostin niin oli vaikka mitä vikaa ja toisen ostin muka varaosiks ja eiköhän toi varaosa pyörä ollutkin sit aivan huippu kunnossa ja siitä tulikin nyt sitten ykkös pyörä! Kannattaa aina noita vanhoja pyöriä ostaa kaks jos mahdollista niin saa osaa sit suoraan kun tarvii. Eli se niistä tyyppivioista. Välillä saa vaan hyvän ja välillä mättää niin ku esim. autoissa.
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 30.12.2009 1:10

Tulipas tuossa käytyä pikku lenkki tekemässä tuolla crossilla.

Taka änkäksi on vaihdettu joku gianellin pönttö, mutta äänet on sellaiset niin kuin putken sisällä olisi mitään tavaraa, ja 20min ajon jälkeen pakoputki oli aika kylmä?!?! Kun putki on kylmä niin siellä sisällä tuskin on mitään turhia ahistuksia, ja 2-tahti vehkeethän ei kaipaa niin paljon vastapainetta kuin 4-tahti?

Jäähdytin nesteet oli ruskeahkot, voisikohan olla ruostetta vai mitä lie?

Pitää huomenna käydä ostamassa vaihteistoöljyä, sopiiko siihen mikä tahansa 10-30 laatikkoöljy?
Entä jäähdytinneste, punaista,vihreää vai jotain muuta? :nolo:
fmx016
Pyörä:
yz 250 -2008
Paikkakunta:
016 Rovaniemi
Liittynyt:
1.7.2008 18:55

ViestiKirjoittanut fmx016 » 30.12.2009 11:52

aksutus kirjoitti:.

ja 2-tahti vehkeethän ei kaipaa niin paljon vastapainetta kuin 4-tahti?



jaa näinköhän on =D 2 tahdissa just se vastapaine on se TÄRKEÄ
Neula
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
20.4.2006 21:23

ViestiKirjoittanut Neula » 30.12.2009 12:08

aksutus kirjoitti:Tulipas tuossa käytyä pikku lenkki tekemässä tuolla crossilla.

Taka änkäksi on vaihdettu joku gianellin pönttö, mutta äänet on sellaiset niin kuin putken sisällä olisi mitään tavaraa, ja 20min ajon jälkeen pakoputki oli aika kylmä?!?! Kun putki on kylmä niin siellä sisällä tuskin on mitään turhia ahistuksia, ja 2-tahti vehkeethän ei kaipaa niin paljon vastapainetta kuin 4-tahti?

Jäähdytin nesteet oli ruskeahkot, voisikohan olla ruostetta vai mitä lie?

Pitää huomenna käydä ostamassa vaihteistoöljyä, sopiiko siihen mikä tahansa 10-30 laatikkoöljy?
Entä jäähdytinneste, punaista,vihreää vai jotain muuta? :nolo:


Eikös ole hyvä vaan ettei se putki lämpiä, kannattais varmaan vähän opetella 2t perusasioita..

ja käy ostamassa jotain castrolin öljyä laatikkoon vaikka mtx tai sit bel rayn gear saveria.
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 30.12.2009 17:08

Nyt on motulin uudet 2t vaihdelaatikon öljyt koneessa, ja punaiset jäähytinnesteet.

Kävin ostamassa myös sitä kemiallista metallia jos vaikka koittais sitä lohkoa korjata.
timpax41
Pyörä:
Honda cr 250r-04
Liittynyt:
17.9.2009 20:11

ViestiKirjoittanut timpax41 » 30.12.2009 18:06

250 yamaha -93 lähtee pirun huonosti kylmänä käyntiin?Tulppa ok,toimii ajossa ok,??Lämpimänä ei mitään ongelmaa..
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 30.12.2009 19:51

Pitää vielä kiusata teitä näillä amatöörikysymyksillä..

Miten yamaha yz 250cc '87 tarkistetaan vaihteistoöljyn määrä?

Foorumilta jo googlesta kattelin vaan en löytänyt vastausta...
timpax41
Pyörä:
Honda cr 250r-04
Liittynyt:
17.9.2009 20:11

ViestiKirjoittanut timpax41 » 30.12.2009 20:47

aksutus kirjoitti:Pitää vielä kiusata teitä näillä amatöörikysymyksillä..

Miten yamaha yz 250cc '87 tarkistetaan vaihteistoöljyn määrä?

Foorumilta jo googlesta kattelin vaan en löytänyt vastausta...

750ml ainakin on mulla määrä.Se tarkitusruuvi on joku kytkinpuoleisen lohkon ruuveista.
En muista mikä niistä.
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36

ViestiKirjoittanut xQ » 31.12.2009 4:57

siinä takastus ruuvin alla pitäisi olla kupari prikka ja jos ei oo nii siihen ei ruudin keksiää tarvita kun vähän tiirailee koneen kylkeä.
timpax41 kirjoitti:250 yamaha -93 lähtee pirun huonosti kylmänä käyntiin?Tulppa ok,toimii ajossa ok,??Lämpimänä ei mitään ongelmaa..

ryyppysuuttimen vaihto?? mutta jos mopo seisoo -20 pakkasessa 24/7 nii liekkö siihe auttaa mikää muu ku kosani =DD käytä vähän kylellään mopoo jos sais vähä paremmin löpöö..
Tera
Pyörä:
Suzuki PV
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
12.4.2009 10:40

ViestiKirjoittanut Tera » 31.12.2009 14:01

M: Yamaha YZ keula -93. Mukana vanne 16", levy, jarrusysteemit, tanko, T-Palat, etupumput. YV:tä jos tarvetta on.
aksutus
Pyörä:
Yamaha yz 250 ´84
Liittynyt:
30.9.2008 18:54

ViestiKirjoittanut aksutus » 31.12.2009 14:08

Miten tapahtuu jäähdytysjärjestelmän ilmaus yamaha yz 250 -87:ssa?

Vaihdoin nesteet niin sen jälkeen syylärin korkin kohdilta pukkaa usvaa, eli taitaa olla kiuas turhan kuumana?

Ja siitä kytkinkopassa olevasta öljyntarkistusreijästä testataan vissiin se öljyn määrä niin, että crossi on pystyasennossa suorassa ja kun ruuvi otetaan pois, niin jos öljyä valuu sieltä niin sitä on silloin tarpeeksi?
Neula
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
20.4.2006 21:23

ViestiKirjoittanut Neula » 31.12.2009 14:14

Ota syylärin korkki auki ja kierrättele pyörää paikoillaan ja lisää tarvittaessa nestettä.

Ja joo juuri noin se kykän öljyt tarkastetaan.