Ei sinä ydinfysiikkaa tarvita, ei edes insinööriä
Jääratamiehet vanno 60-60 asteen nimeen, itse en saa kesällä ainakaan pysymään kuin 70-80 asteen haarukassa, en ihan siinäkään. Silti tuli pahimmatkin helteet ajettua ilman ongelmia, männän ja sylinterin välys 6-7 satkua.
Mutta jos se lämpötila nyt on sitten vaikka 70 astetta, niin +30 keliin lämpötilaero syylärin seinämänvälillä on vaikka sen 40 astetta. Pakkasta -20 -> eroa onkin 90 astetta, eli jäähdytysteho onkin 2.25-kertainen.
Kuten wert jo asian lyhyesti ilmaisikin.
Toki osa lämmöstä karkaa mm. paisarin kautta, mutta toisaalta etenki pöllyävä lumi pitää syylärit kosteina, joka puolestaan moninkertaistaa niiden jäähdytystehon, onhan vesi paljon parempi lämmön johde kuin ilma. Ei suotta esim. joissain rata-autoissa sumuteta vettä välijäähdyttimeen, ulkoa päin.