Talvisäädöt

turskaaa
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
2.11.2004 21:23

ViestiKirjoittanut turskaaa » 7.11.2006 11:27

noniin eli pyöränä olis 250cc RM. -99 ja nyt ekaa kertaa olisi pyörää laittamassa talvi kuntoon, pitäs saada vähän informaatioo siitä minkälaista suutinsarjaa pitäs tunkee kaasariin.. pääsuutin tais olla vakiona 158. Pitääkö muita suuttimia vaihtaa ja minkä kokoiseksi. Ja kokemuksia miten suureks pitäs öljyseos % vaihtaa nyt on 2,5 - 3%
plank
Paikkakunta:
Pekola city
Liittynyt:
27.12.2004 21:10

ViestiKirjoittanut plank » 7.11.2006 14:44

Oon aikasemmin säädelly vaa keihin kaasareita ja tos yamahassa on mikuni. Mietin vaa, että paljonko sitä pääsuutinta suurentais. "vakio" on 380 ja nyt syksyllä kulki hyvin 390. Jostain kuullu/saanu päähäni että pitäis n. 7% suurentaa. eli joku 405 tai 410 ois aika passeli. Ei viittis montaa kertaa sitä kaasaria aukoo, ku pitäis tänää valot rakentaa, että pääsee huomena kattoon onks kuka avannu spooria :)
Ceriffi
Pyörä:
10 R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
21.3.2005 16:19

ViestiKirjoittanut Ceriffi » 7.11.2006 15:04

Kertokaas mitä säätöjä/viritelmiä ootte pikkunelareihin tehny talvea kohti.
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 7.11.2006 16:10

Pistä molemmista syyläreistä puolet peittoon, ettei syö tulppia. Jos olet kesän ajanut niin laihalla kuin mahdollista, nin laita pykälää isommat pää- ja tyhkäyntisuuttimet.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Spade
Paikkakunta:
Paimio
Liittynyt:
14.3.2005 18:58

ViestiKirjoittanut Spade » 7.11.2006 17:51

Ceriffi kirjoitti:Kertokaas mitä säätöjä/viritelmiä ootte pikkunelareihin tehny talvea kohti.


Itellä oli pääsuutin 178, talveks---> 185 ja tyhjäkäyntisuutin oli 45, talveks---> 48
Ja sit tietenki nastarenkaat alle :D Ei siin sit muuta..
-Montturacing-
Liittynyt:
18.3.2006 14:40

ViestiKirjoittanut -Montturacing- » 7.11.2006 18:58

SMK;-) kirjoitti:Pistä molemmista syyläreistä puolet peittoon, ettei syö tulppia. Jos olet kesän ajanut niin laihalla kuin mahdollista, nin laita pykälää isommat pää- ja tyhkäyntisuuttimet.


Pätteekö tuo sama syyläreitten puoleksi peittäminen myös piikissä ettei syö tulppia ku viime talvena meinas aina välillä tulupat poksahella? Oletettavasti toimii myös piikissä? Ja mikä ois hyvä/ "paras" keino peittää syyläreitä?
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 7.11.2006 19:25

2T:ssä tarvii tehdä paljon muutakin ja se leikkaa kiinni ellet peitä niitä syyläreitä. Tai sitten vaihtoehtoisesti se on hitaissa paikoissa niin lämmin suhteessa suuttimiin, että menee siksi rikkaalle ja tulppa sanoo poks.

Samaa solumuovia vaan syylärien peitoksi kuin kaasarinkin ympärille kietoo.

Mulla oli X-mallissa 168 + 45 ympäri vuoden. Kesällä ehkä hiukan rikkaalla, ei ainakaan stumppaillut.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
Nunzie
Liittynyt:
7.11.2006 22:36

ViestiKirjoittanut Nunzie » 7.11.2006 22:56

Terve!

Nyt tarvittais hiukka neuvoja jampan talvisäätöihin. Eka pyörä ja ei kauheesti oo kokemusta 4t(250) -05 säätämisestä. Tuttu sano että jos se ei "paukuta" putkessa ja muuten toimii ok, niin säätöjä ei tarvitsisi tehdä, miten on?

Tällähetkellä siel on pääsuutin 182 ja mukana tuli 185, pitäiskö vaihtaa tohon 185, vai onko liian pieni?. -5 pakkasella viime viikonloppuna ajelin ja tuntu ihan hyvin toimivan. Entä toi pääsuuttimen vaihtaminen, onko vaikee homma? Enduroa lähinnä tulee ajeltua.. Muutenki jos jollain sattuu ole sama pyörä, niin voisin vaihtaa kokemuksia.
Saimon
Pyörä:
CRF 250R -06
Paikkakunta:
Oulu/Sodankylä
Liittynyt:
11.3.2002 22:07

ViestiKirjoittanut Saimon » 7.11.2006 23:35

Mikä olis järkevin tapa laittaa kahvanlämppärit kotariin? Entinen omistaja oli laittanu kiinni, mut ei ollu minkäänlaista kytkintä laittanu niihin, niin oli sitten kesän tultua ottanu johdot irti. Eli pitäis vaan kytkee johdot ja heittää jonku näkönen kytkin väliin. Eli mihin johtoihin ne lämppäreitten johdot pitäis laittaa?
Niko901
Pyörä:
SUZUKI DR 350&BUELL CYCLONE 1200
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
29.10.2004 21:43

ViestiKirjoittanut Niko901 » 7.11.2006 23:36

SMK;-) kirjoitti:2T:ssä tarvii tehdä paljon muutakin ja se leikkaa kiinni ellet peitä niitä syyläreitä. Tai sitten vaihtoehtoisesti se on hitaissa paikoissa niin lämmin suhteessa suuttimiin, että menee siksi rikkaalle ja tulppa sanoo poks.

Samaa solumuovia vaan syylärien peitoksi kuin kaasarinkin ympärille kietoo.

Mulla oli X-mallissa 168 + 45 ympäri vuoden. Kesällä ehkä hiukan rikkaalla, ei ainakaan stumppaillut.


Ite haluisin tietää tosta syylärien osittaisesta peittämisestä?
Eli siis onko muitakin jotka peittää talveksi syylärejään?

Eikö ole lämpöleikkaamisen riskiä muka jos peittelee syylärit osittainkaan?
Ite en oo tosta kuullutkaan enkä nähnyt, että kukaan peittäisi syylärejään...?
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 8.11.2006 0:09

Ihan normaali tapahan se on. Miltei kaikki niin tekevät, jos talvella kurvailevat. Pahvia/solumuovia/mitä ikinä keksitkään laittaa syylärin eteen. Jos lämmöt pelottaa, niin hommaa lämpömittari.

Mut mietis hieman. Pyörä toimii hyvin ja käy normaalilämpöisenä kesällä +20 asteen lämmössä. Sit mennäänkin 30 astetta alemmas, -10 asteeseen. Sama jäähdytyspinta-ala, mut ilma kylmempää. Maalaisjärki sanois, että jäähdytys ois tehokkaampaa ja kone käy kylmempänä. Pienennetään jäähdyttimien pinta-alaa hieman, niin saadaan kone taas normaalilämpöiseksi.

Termostaatilla varustetuissa peleissä ei pitäis tota ongelmaa olla. Mut SMK:han se insinööri on, selvitäs toi systeemi ihan perinpohjasesti.
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
Keijo-crossi
Liittynyt:
17.10.2004 15:59

ViestiKirjoittanut Keijo-crossi » 8.11.2006 0:26

No tota itte ajoin kylmillä keleillä sil exc:llä ja syylärit ei edes lämmennyt, äkkiä vaneria eteen niin homma pelas ja peitetty osa oli kuuuma ja ei peitetty kylmä :)
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 8.11.2006 0:44

Ei sinä ydinfysiikkaa tarvita, ei edes insinööriä ;-)
Jääratamiehet vanno 60-60 asteen nimeen, itse en saa kesällä ainakaan pysymään kuin 70-80 asteen haarukassa, en ihan siinäkään. Silti tuli pahimmatkin helteet ajettua ilman ongelmia, männän ja sylinterin välys 6-7 satkua.

Mutta jos se lämpötila nyt on sitten vaikka 70 astetta, niin +30 keliin lämpötilaero syylärin seinämänvälillä on vaikka sen 40 astetta. Pakkasta -20 -> eroa onkin 90 astetta, eli jäähdytysteho onkin 2.25-kertainen.
Kuten wert jo asian lyhyesti ilmaisikin.

Toki osa lämmöstä karkaa mm. paisarin kautta, mutta toisaalta etenki pöllyävä lumi pitää syylärit kosteina, joka puolestaan moninkertaistaa niiden jäähdytystehon, onhan vesi paljon parempi lämmön johde kuin ilma. Ei suotta esim. joissain rata-autoissa sumuteta vettä välijäähdyttimeen, ulkoa päin.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50

ViestiKirjoittanut 201262 » 8.11.2006 10:19

SMK;-) kirjoitti:2T:ssä tarvii tehdä paljon muutakin ja se leikkaa kiinni ellet peitä niitä syyläreitä. Tai sitten vaihtoehtoisesti se on hitaissa paikoissa niin lämmin suhteessa suuttimiin, että menee siksi rikkaalle ja tulppa sanoo poks.

Samaa solumuovia vaan syylärien peitoksi kuin kaasarinkin ympärille kietoo.

Mulla oli X-mallissa 168 + 45 ympäri vuoden. Kesällä ehkä hiukan rikkaalla, ei ainakaan stumppaillut.
"leikkaa kinni jos EI peitä syyläriä..."???
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 8.11.2006 10:49

201262 kirjoitti:leikkaa kinni jos EI peitä syyläriä..."???


Mäntä lämpenee, pytty ei. You do the math.