Männät

hemppaz
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
25.7.2006 15:46

ViestiKirjoittanut hemppaz » 25.5.2007 19:16

Mulla meni kans wisecon mäntä vajaa kahdessa tunnissa. oli saman kokoinen ku entinenki eli ei vissiin liian timmi.. onko nuissa wisecon mäntiissä ne koot niinku A-D niinku muissaki?

ja entä ku mulla on nyt sylinteri putki kahen millin ylikoossa eli 50mm. niin voinko mä ostaa siihen sen vakio(48mm) sylinteri putken vai jääkö se sinne väljäksi?
1diootti
Liittynyt:
27.5.2007 14:29

ViestiKirjoittanut 1diootti » 27.5.2007 14:34

Noniin terve vaan kaikille.
Eli olet taas yksi rasittava aloittelija pyörien kanssa ja välillä saa huuli pyöreänä lukea näitä viestejä.

Kysyisin siis, että mitä männän (vai sylinterin?) poraamisella tarkoitetaan, mitä sille käytännössä tehdään?

Kiitos ja anteeksi :)
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 27.5.2007 15:24

1diootti kirjoitti:Noniin terve vaan kaikille.
Eli olet taas yksi rasittava aloittelija pyörien kanssa ja välillä saa huuli pyöreänä lukea näitä viestejä.

Kysyisin siis, että mitä männän (vai sylinterin?) poraamisella tarkoitetaan, mitä sille käytännössä tehdään?

Kiitos ja anteeksi :)
Mäntä reijitetään mahd.isolla terällä,rupee vastaamaan paremmin kaasuun kun kevenee.n.10kpl 9mm terällä riittää..vai minkä kokosta terää olette käyttäneet??
ranne putos..
hemppaz
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
25.7.2006 15:46

ViestiKirjoittanut hemppaz » 29.5.2007 17:39

Onko nuissa wisecon mäntiissä ne koot niinku A-D niinku muissaki?

ja entä ku mulla on nyt sylinteri putki kahen millin ylikoossa eli 50mm. niin voinko mä ostaa siihen sen vakio(48mm) sylinteri putken vai jääkö se sinne väljäksi?[/quote]

tietääkö kukaan näistä mitään.. kiitos kovasti jos tietäis ja viittis muaki neuvoo..
Tomppaa_
Pyörä:
KTM 520, Husgwarna 250, Samurai 125
Paikkakunta:
Lappeernanta
Liittynyt:
24.4.2005 10:42

ViestiKirjoittanut Tomppaa_ » 5.6.2007 21:34

hemppaz kirjoitti:Mulla meni kans wisecon mäntä vajaa kahdessa tunnissa. oli saman kokoinen ku entinenki eli ei vissiin liian timmi.. onko nuissa wisecon mäntiissä ne koot niinku A-D niinku muissaki?

ja entä ku mulla on nyt sylinteri putki kahen millin ylikoossa eli 50mm. niin voinko mä ostaa siihen sen vakio(48mm) sylinteri putken vai jääkö se sinne väljäksi?


Voit ostaa ton kokosen sylkkäputken, koneistamolla ne sorvaa sen sylinterin sopivan kokoiseksi sille uudelle putkelle.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä ovat teoria ja käytäntö sekoittuneet siten, että mikään ei toimi, ja kukaan ei tiedä miksi.
[turtlewax]
Pyörä:
Husqvarna
Paikkakunta:
tampere
Liittynyt:
4.10.2005 17:32

ViestiKirjoittanut [turtlewax] » 5.6.2007 22:13

Minkä merkkistä mäntää suosittelette puolikkaaseen raimoon harrasteajajalle?
Tonetzki
Pyörä:
Yamaha yz 125 '05
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
11.6.2004 22:50

ViestiKirjoittanut Tonetzki » 5.6.2007 22:41

Mä ainakin taidan ostaa ihan alkuperäisen männän seuraavakskin männäks. Oon kuullu liikaa kauhujuttuja jo murentuneista proxeista ym.. :D Tiiän, samanlailla se alkuperäinenkin voi sulaa sinne mutta mun käytössä toimii todella hyvin eikä melkein mitään kulumisenkaan merkkejä vaikka ajettu n. 10h pölyisissä ja hiekkaisissa olosuhteissa ..
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 5.6.2007 23:10

KTM käyttää Wössner'n mäntiä ja TM Athenan, joissa muuten on wössner'n leimat osissa sisällä. Husse käyttää Assoa. Kaikki em. TAKOmännät kestää ihan eri luokkaa kuin japsien orkkis-valu-männät. Wiseco epäilyttää jo minuakin, mutta esim. Noiden Prox ja Athena suhteen epäilen vahvasti, että pyttyyn on laitettu vain liian iso mäntä tai se on jo soikea, mitattu niin päin ja siksi valittu koko on monta satkua kireämpi kuin orkkis. 7 satkun välys piikkiin olisi ihan aiheellinen, 6 ihan minimivarmuus, sylinterin mittaus nimenomaan männäntapin suunnassa ylhäältä ja helmasta, pienemmän mukaan mennään, varman päälle.
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
uijui
Pyörä:
Suzuki RM250K8 Ice, Pitpro Lite, KTM Superduke 08
Liittynyt:
28.7.2005 18:11

ViestiKirjoittanut uijui » 6.6.2007 0:11

SMK;-) kirjoitti:KTM käyttää Wössner'n mäntiä ja TM Athenan, joissa muuten on wössner'n leimat osissa sisällä. Husse käyttää Assoa. Kaikki em. TAKOmännät kestää ihan eri luokkaa kuin japsien orkkis-valu-männät. Wiseco epäilyttää jo minuakin, mutta esim. Noiden Prox ja Athena suhteen epäilen vahvasti, että pyttyyn on laitettu vain liian iso mäntä tai se on jo soikea, mitattu niin päin ja siksi valittu koko on monta satkua kireämpi kuin orkkis. 7 satkun välys piikkiin olisi ihan aiheellinen, 6 ihan minimivarmuus, sylinterin mittaus nimenomaan männäntapin suunnassa ylhäältä ja helmasta, pienemmän mukaan mennään, varman päälle.


vertex on hyvä VALUMÄNTÄ. kestää väärinkäyttöä paremmin kuin TAKOMÄNNÄT, esim takomännistä paras, asso. ja on kevyempi. ja on perkeleen halpa.
Allekirjoitus poistettu. *****
SMK;-)
Paikkakunta:
Mansester
Liittynyt:
22.9.2005 11:43

ViestiKirjoittanut SMK;-) » 6.6.2007 0:30

Väärinkäyttöä? Määrittele mitä se tarkoittaa!
www.dymatech.tk Enduuroa ;-)
everton
Liittynyt:
2.10.2003 21:16

ViestiKirjoittanut everton » 6.6.2007 7:59

Mäkin oon ajannu vertexeillä vuosia, pyörän merkistä riippumatta, ja hyvin on pelannu. Tuntuu ei täälläpäin millään muulla ajakaan kuin vertexillä.

Mulla taas oli vahva käsitys että Vertex tekis myös KTM:n ensiasennusmännät??
Baron
Pyörä:
F4i-03
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2004 19:50

ViestiKirjoittanut Baron » 6.6.2007 10:01

Noniin, eli viime viikolla pistin uutta mäntää tulemaan ceeärrään motocross-X:stä mutta mäntää ei ollut näkynyt ja eilen jo koitin jyrkille soittaa ja tänään sitten jyrki soitti mulle.

Eli mäntä oli ilmeisesti lähtenyt väärille teille ja nyt Jyrki soitteli ja pahoitteli mokaa ja kyseli että haluaisinko ottaa wössnerin männän jota saisi heti vai odottaa vertexiä, jota tulisi perjantaina.
Wössneriin kuitenkin päädyin kun hommalla alkaa olla jo vähän kiire.

Eli minkälaista kokemusta porukalla on noista wössnerin männistä? Itsekkin olen tähän asti pitänyt vain vertexejä ja hyviä mäntiä ovat olleetkin mutta nyt vähän pakon edessä joutuu merkkiä vaihtamaan.
jamperi
Pyörä:
Rmz 450 -11
Paikkakunta:
ilmajoki
Liittynyt:
8.5.2004 20:27

ViestiKirjoittanut jamperi » 6.6.2007 14:26

mulle lykättiin yamahan merkkiliikkes namura merkkinen mäntä, ikinä ollu kuullukkaa, mutta tähän asti kestäny vaikkaki vasta 1h ajettu :D
"Täälä kans saa mitää olla tai tehdä"
kawakx
Paikkakunta:
Pohjois-Savo
Liittynyt:
27.8.2006 19:47

ViestiKirjoittanut kawakx » 6.6.2007 22:27

Minulla kanssa ollut ajossa Namuran mäntä. Halpa hinta epäilytti mutta nyt ajattu noin 150l bensaa ja hyvin on pelannut.
uijui
Pyörä:
Suzuki RM250K8 Ice, Pitpro Lite, KTM Superduke 08
Liittynyt:
28.7.2005 18:11

ViestiKirjoittanut uijui » 6.6.2007 23:43

SMK;-) kirjoitti:Väärinkäyttöä? Määrittele mitä se tarkoittaa!


jäärataa! Eli crossipyörän väärinkäyttöä = kierroksia kokoajan 9-13k. Ei ole alunperin suunniteltu nämä laitteet luukku auki ajamiseen.
Allekirjoitus poistettu. *****