En nyt tiiä mitä ihan tarkaalleen ottaen tarkotat, mutta 250 RFS tuli eka kertaa -02 ja jäi pois -07 EXC-F:n korvaamana. Toi vanhan RFS kone on samalla alakerralla kuin 400-450-525 ja kestää, kestää ja kestää. Ekana vaihtoon menee laakereita, tp-akselille mm. Voit jopa päästä 10 tkm tai ylikin ilman tarvetta avata konetta, jossain 5-6tkm ehkä syytä vilakasta varmuuden vuoks. Tehoa on se n. 30hp, sillä pärjää ihan varmasti. -02 on 2mm pienemmällä kaasarilla kuin uudemmat ja siinä löytyy helposti kaasariin säädöt hyvä kaasuun vastaaminen, käynnistyvyys ja kesät talvet aina samat. Kaasariin kantsii lisätä kuumakäynnistyspiiri, ellei ole jo lisätty. Lisäks toi on tosi kevyt käsiteltävä ja -02 ainoona pikkutankilla (rossitankilla, erottaa mm. mustasta väristä, 7l, ajelee n. 175km tai 3h puunkiertoo). Paskamaisuuksia kyseisissä pyörissä on se koneen tärinä, sekä -02 kytkimessä rakenne ja siitä johtuen ääni - kuulostaa risalta ehjänäkin. -03--04 keulan liukuholkeista joutuu ottamaan sen ylimääräisen pois, kuluu sitten nopeammin kuin uudemmissa, mutta muuten ei ole herkkä. -04 tuli lopullinen romahdus takapään kanssa kun simmitys ja PDS ajoitus muutettiin ja siirryttiin lineaariseen-perse-edellä-puuhun-jouseen.
Jos mun tarttis valita joku wanha pikkunelari, olis valinta -03--06 Yamaha WR250 valkokilpisenä, se ei tärsise ja kestää mitä kotarikin. Keula niissä on vähän paska, ei voi mitään, pohjaanlyönninesto kun ei hydraulisena toimi vaan ottaa elastomeeriin, joka on silppua enen kuin vuosi ajoa on täynnä. Tähänä tosin löytyy kaupallinenkin ratkaisu, hl. 350e ja historiaa. -03 eka vm., jossa sisi startti ja automaattinen puolipuristin. Ellei hyvää jamppia löytyis, ottasin -02 ja nimenomana -02 kotarin. Kotarin plussia on selvästi kevyempi ajossa, vaikka pystyyn nostaessa ja vaa'alla samat numerot antaakin. No tappina en tietty ikinaailmassa enää ottais kumpaakaan, mutta kun kuvitellaan mulle 10cm lisää koipia, niin ei tarvi pohtia madaltamiseen liittyviä probleemoja. Kotarin suhteen se kilpi on turhake, ainakin jos meinaa ajaa 13/52 väleillä - ehdottomasti 13/51 jos on kilpi, tai tietty mikä vaan ei-harmoninen, siis 49 tai 53 sopii myös. 13/52 -vleäin eräälle päiskinkin kiertäneelle voi vaan niiata ja nostaa hattua, on aika karmiva tärylätkä.