FMF kirjoitti:Joo, Depin sivuilla tuo oli rutkasti lyhyempi, mutta tuommonen sieltä sitten paljastui. Muttei kumminkaan numerokilven ulkopuolelle ulotu. Minkälainen vaikutus äänenvaimentimella on 2t-moottoriin? Ei tietääkseni kovinkaan suuri?
2T moottori on siitä hassu laite, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pakovastus vaikuttaa merkittävästi moottorin käytökseen. Pakovastuksen muutoksen vaikutus riippuu ihan siitä, miten pakoputki kokonaisuutena toimii. Pelkkä vaimentimen pituus ei merkitse mitään, reikäputken reikien määrä / koko + reikäputken halkaisija + mahdolliset holkit muodostavat kokonaisvastuksen. Liian vähän pakovastusta on huono homma, kuten myöskin liiallinen pakovastus.
2T moottorissa pakoputki + vaimennin pitää ajatella aina pareina. Yleistyksenä 2T moottorissa lisää pakovastusta on usein lisää voimaa alas. Liian tukkoinen vaimennin nostaa pakolämmöt liian ylös -> mäntä sulaa. Sopivan pakovastuksen tuottava vaimennin antaa parhaan tehon. Esim. ilman vaimenninta 2T MX-pyörä hukkaa useita kymmeniä prosentteja tehoa koko tehoalueelta.