4T vs. 2T

pikku_pekka
Liittynyt:
12.5.2008 19:07

ViestiKirjoittanut pikku_pekka » 29.12.2009 16:10

kiitoksia kerrankin kunnollisista vastauksista:D

ku nettimotosta kattelin ni siinä sattu tämmönen vastaa:http://www.nettimoto.com/ktm/exc-f/855722

onko myynnissä väärällä mallinimellä vai mitä?

ja oisko -03 250rfs aivan susi käytössä?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 30.12.2009 1:22

Ilmeisesti tuossa pelissä on punakilpipaperi päivätty 2001 puolella, kun se semmosena on myynnissä. Mutta oikea mallinimitys on 250 EXC Racing, eli lyhyesti ekan suskupolven kotarin RFS (Racing Four Stroke, tullu LC-4 möhkömoottorin tilalle). On siis väärällä mallinimellä.
Ei -03 suinkaan mikään susi ole, mutta yksilö voi olla täyspaska hirvitys rahareikä paskaläjä. Noin vanhoissa kaikki kaikessa on pyörän todellinen kunto ja kantsii se tarkastelu alottaa ihan pultinkannoista jne. ja ettei nyt ainakaan ole lohkojen välisiä pultteja poikki. Se kun tapaa mennä niin, että nuljattu pultti = ylikiristetty = tekijä ei oo tienny paskaakaan siitä mitä on tehny ja arvaa vaan loput... ja ellei, eli edellinen on nuljannu, seuraava tehny kunnolla, saattaa sieltä silti tulla rutkasti ylläri pylläriä vastaan ja ainakin saat lk. 50e varata niiden pulttien uusimiseen... sitä vitutusta kun ei siedä kukana mitä nuljapulttien kanss ataistelu aiheuttaa, että ei niitä ainakaan toista kertaa lähretä aukoon, kait kukaan, toivossa hyvä elää....
No, mitään patentteja ei sais olla, muoveissa nyt vielä, mutta siinä kosmetiikassa menee sit ehdoton raja. Avaseppas vaikka keulan alapäästä akselin lukitusruuvit, tuleeko auki ja rupeeko kanittaan, onko edessä ns. venäläinen pystykierre? Ja kun meet kattoon pyörää, varmista että kone on ihan kylmä, ellei, sit puhutat myyjää tai pistät suoraan vartoomaan vaikka tunnin. Ellei kylmänö nimittäin käy heti asiallisesti, on venojen välykset poskellaan. Ja käytä ihan kuumaksi sitten, kotarissa ei venttiilit ala kilistään, jos kilisee, niin se tulee laakereista.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
pikku_pekka
Liittynyt:
12.5.2008 19:07

ViestiKirjoittanut pikku_pekka » 30.12.2009 16:22

kiitos taas asiallisista vastauksista!

en tiiä kumpi ois asiallisempi 200 2tahti vai 250 nelitahti tosiaa ikä luokkaa 2001-2004?

2tahti syö bensaa ja öljyä pirusti ja huollot päälle mutta tuleeko nelarille yhtälailla hintaa vaikka se ei bensaa nii hörpikkää mutta varaosat on melkei tuplasti kalliita?

kotaria olen ajatellut koska saa hyvin varaosia ja olen tykästynyt pyöriin ajossakin
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 30.12.2009 18:04

Kyllä puunkierrossa toi pikkunelari on pop ja kuluja sen 2T:n kanssa tulee aika lailla samaan tahtiin, mulla on nelarit punaista ja vihreetä poikkeusta lukuunottamatta tullu tuntia kohden ihan roimasti huokemmiks kuin 2T:t, 2-satkussa saat laskea myös yhden uuden paisarin per vuosi. Ja puunkierrossa nelarit ei juuri villojaan polta, vajaatahtiset taas kastelee siinä just eniten (koska kaasarin säädöt ei voi olla kaikilla kaasun asennoilla optimaaliset) ja niihin saat laskea kans 20-30e/vaihto ja muutama kerta vuodessa. Ja eri merkkien väleillä on isoja eroja osien hinnoissa, esim. kotariin kytkinkruunu 300e vaikkei ole hääviä ainesta, toisaalta monet osat varsin hyviä samana rahaan kuin japseihin joku kura, Jampin osat on kalleimpia. Tosin jamppien osat on kyllä keskimäärin japseiksi hyviä ja pyörät kestäviä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50

ViestiKirjoittanut 201262 » 30.12.2009 20:59

SMK) kirjoitti:Kyllä puunkierrossa toi pikkunelari on pop ja kuluja sen 2T:n kanssa tulee aika lailla samaan tahtiin, mulla on nelarit punaista ja vihreetä poikkeusta lukuunottamatta tullu tuntia kohden ihan roimasti huokemmiks kuin 2T:t, 2-satkussa saat laskea myös yhden uuden paisarin per vuosi. Ja puunkierrossa nelarit ei juuri villojaan polta, vajaatahtiset taas kastelee siinä just eniten (koska kaasarin säädöt ei voi olla kaikilla kaasun asennoilla optimaaliset) ja niihin saat laskea kans 20-30e/vaihto ja muutama kerta vuodessa. Ja eri merkkien väleillä on isoja eroja osien hinnoissa, esim. kotariin kytkinkruunu 300e vaikkei ole hääviä ainesta, toisaalta monet osat varsin hyviä samana rahaan kuin japseihin joku kura, Jampin osat on kalleimpia. Tosin jamppien osat on kyllä keskimäärin japseiksi hyviä ja pyörät kestäviä.

Miksi ihmeessä paisari pitää vaihtaa vuoden välein?Tietysti jos lommot kiusaa silmää,tosin naarmuuntuvathan muovitkin jne.Jostain jenkki sivuilta luin jutun jossa oli tutkittu pakoputken lommojen vaikutusta 2t moottorin toimintaan.Pyörä (KTM 125)Penkkiin ja moska käteen,paisarin lommoilla ei mitään vaikutusta,alkukäyrän juuressa klommo hiukan lisäsi alakierrosten vääntöä.Ja kuvien mukaan ihan kunnon monttuja oli lyöty.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 31.12.2009 1:23

No just siks, ei luulis et tarvii olla joku einstein ton tajutakseen. Mulla meni jo 7h ajolla 2-satkun paisari niin monesta paikkaa kasaan, ettei sitä saanu enää toimivaks. Kaverilla meni 3-satkussa joka vuos yks. Etkö muka tosiaan tiedä, että saman kohdan oikominen moneen kertaan saa sen niin pehmeeks, ettei oikene enää, vai ootko olevinas joku superkuski joka ei ikinä ruttaa paisariaan?
Noilla mukatesteillä voi kyllä pyyhkiä perseensä - tai sit ettiä päivän vikaa pyörästä kun ei pelitä kunnolal ja paisari solmussa, uskottuaan tommosta paskapuhetta. Tän tietää jokanen jolla on ollu 2T:ssä kunnon ruttu putken alkupäässä, mopon kokoon kattomatta, KOKEMUKSESTA. Nettiviisaus sit erikseen, pysy vaan kuuskakkonen nelareissa.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36

ViestiKirjoittanut xQ » 31.12.2009 4:44

eiköhän niitä putkia mee kaikissa pyörissä paskaksi! nelarissa vaimentaja kokonsa vuoksi hyvin tulilinjalla ja onpa nuita alkukäyriäkin tutuilla paskaksi mennyt ja kun sen titaanisen alkukäyrän korjaaminen ei oo oikeen kotitallissa mahdollista.. 2t paisari aika helppoon oikee ku paineistaa ja lämmittää. itellä ei kyllä oo ihme ja kumma oo kun yhen ainoan kerran paisari menny ruttuun ja sillä reissulla ei osannu sanoo tehoista oikee mitää ku oli nii pöperö lunta mestat täynnä sen kumminki onneksi tuttu sai oikastua ettei enää ees tiiä missä kohtaa ne rutut oli ja pinnotekkin pysy putkessa!
ihan täysin tuuripeliä miten niitä putkia menee..
Suomto
Pyörä:
450f
Liittynyt:
4.2.2004 17:56

ViestiKirjoittanut Suomto » 31.12.2009 11:23

Tosiaan itelläkin mennyt enemmän nelarin alkukäyriä kuin 2t putkia. Usein kävi niin, että alkukäyrä sai osumaa jonkun kaatumisen seurauksena ja hetken ajon päästä se murtui lähes poikki. Titaanisilla vain kävi näin. Rosteri käyrillä ei ollut tällaista ongelmaa.
a.c.e
Pyörä:
Honda Monkey
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut a.c.e » 31.12.2009 22:39

201262 kirjoitti:Jostain jenkki sivuilta luin jutun jossa oli tutkittu pakoputken lommojen vaikutusta 2t moottorin toimintaan.Pyörä (KTM 125)Penkkiin ja moska käteen,paisarin lommoilla ei mitään vaikutusta,alkukäyrän juuressa klommo hiukan lisäsi alakierrosten vääntöä.Ja kuvien mukaan ihan kunnon monttuja oli lyöty.


dB-mittari kyllä huomaa eron klommoisen ja uuden putken välillä.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 1.1.2010 1:26

Kyllä mullakin on menny joka titaanialkukäyrä paskaksi, ne ei tarvii kuin yhden sinkoovan kiven ja se on siinä. Mutta rosterinen tilalle 100-150e, ihan eri asia kuin paisari 300-500e. Ja rosterisia ei ole mennyt ensimmäistäkään, IKINÄ! Vrt. 7h ja 2-satkun paisari niin loppu, ettei oikene enää, ynnä se, että nelareilla on tullu kaatuiltua ihan sikana useemmin. Lisäks nelarissa sormenpään kokonen lommo alkukäyrässä ei tunnu paskaakaan koneen ominaisuuksia, pilipalivehkeissä nostaa lämpöjä kriittisen tyyliin kaks astetta ja alkaa keittään, kun on niin hilkulla jo valmiiks. Vajaatahtisene kun saa sen minimaalisen lommon siihen eka 10cm matkalle niin kyllä on peli saman tien ihan perseestä ajaa jotain puunkiertoo ja pirullinen oiottava kaiken lisäks... ei tarvi kenenköön viisastella miten helposti oikee, tiedoks halukkaille, se alkuosa on paljon paksumpaa ja pienempihalkaisijaisena myös pirun paljon jäykempää.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
paapeli
Liittynyt:
7.10.2005 21:40

ViestiKirjoittanut paapeli » 1.1.2010 11:16

Itse ostin nelarin juuri yhtenä syynä tuo paisarin lommoutuminen. Tokalla ajokerralla titaani makkara alkukäyrä ihan luttuun. :nolo: 0-vauhdista kallion kupeeseen. Oikominen onnistui hyvin, tulpat päihin, varovasti pillistä kuumaa. Titaani lämpenee tosi herkästi, kun ei siirrä lämpöä.
PäRi
Pyörä:
Suzuki RM 125 -03, Aprilia SX 125 -09
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
28.4.2008 17:50

ViestiKirjoittanut PäRi » 1.1.2010 20:59

Nyt kun puhutaan tästä putken oikomisesta, niin mitä vinkkejä ois 2-t paisarin lommon oikomiseen?
~Way of life.
JP1305
Pyörä:
KTM EXC 300 '12
Liittynyt:
24.6.2006 16:58

ViestiKirjoittanut JP1305 » 1.1.2010 22:57

2t pelillä ajellessa pari kertaa oikaisin lommon niin, että vettä putkeen lommon kohtaan ja töissä pakastimeen -70 asteeseen aamulla. Oikes suhkot ok, mutta isommat lommot piti sitten pillittämällä ja vetämällä oikoa.
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36

ViestiKirjoittanut xQ » 1.1.2010 23:53

PäRi kirjoitti:Nyt kun puhutaan tästä putken oikomisesta, niin mitä vinkkejä ois 2-t paisarin lommon oikomiseen?

tehä semmoset laipat jolla saa putken päät tukkoon ja toiseen päähän nippa mistä saapi kompuralla painetta vaikka jonku 8baria sit lommon kohalle lämpöjä nii pitäs suoristuu
Neula
Paikkakunta:
Jokioinen
Liittynyt:
20.4.2006 21:23

ViestiKirjoittanut Neula » 2.1.2010 0:39

Tossa paineilmalla tekemisessä on aikaiso riski.. Meinaan pamahtaa putki osiin aikaäkkiä ja sitten voi sattua.

Jos satut MIG:in tai MAG:in omistamaan, hitsaan langan kiinni keskelle lommoa ja sitten tonkien kanssa revitylöspäin (kannattaa lämmittää paisaria siitä lommon ympäriltä)

Tai poraat ruuvin siihen lommon keskelle ja teet samantoimenpiteen, mutta lopuks sitte hitsaat reijän umpeen.

Toki rajansa kaikella, jos puolpaisaria on sytyssä niin uusputki on luultavasti ainoa vaihtoehto.