Epäilenpä edellisen olevan silkkaa mutua. Vai onko tästä mitään faktaa? Mitään mittausdataa?
Teoretisoinpa vielä sen verran, että tietyllä määrällä kitkaa (pitoa) voidaan maahan välittää tietty määrä voimaa. Jos voimaraja ylittyy, pyörä sutii.
No jos kaks- ja nelitahtisesta (yksmukisista) otetaan KESKIMÄÄRIN saman verran voimaa ulos, niin joka toisella kierroksella polttava nelari tuottaa huomattavasti epätasaisemman väännön ja suuremman huippuväännön, jolloin tämä kriittinen pitoraja ylittyy.
Tässä esimerkki kakstahtisen voimantuotosta:
.
Mutta joo, hyvä kokeilla erilaisia pyöriä ja parashan on ehdottomasti se jolla itse tekee parhaat tulokset.
Näistä uusista kakstahti (ainakin) kotareista saa todella helposti kuminauhamaisia ajettavia. Eräskin ukko, joka oli viimeks ajanu 90-luvulla, luuli mun pyörässä olevan jotain vikaa kun se ei repiny yhtään...