iskarien säätäminen

SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.9.2010 10:20

HeeBoF kirjoitti:
SMK) kirjoitti:Jätkä voi kertoo mistä keulasta on ylipäänsä kyse ja miks v******a sä ylipäänsä pyysit sinne tommoset tatitbat sisään? Joku saattas osata kertoo senkin mikä vikana. Ja jos se on catridge-keula niin mitä sinne ite kotona saat liemiä vaihdettua ei vaikuta tohon onklemaan mitään.

Elikkä kyseessä on ktm sx 125 ja vuosimalli on 2004 ja huoltoliike sanoi osaavansa tehdä kaiken siihen keulaan että ei tarvitse neuvoja vaikka tarjosin manuaaleja yms. Selventäisitkö mitä tämä catridge-keula tarkoittaa olisi kiva tietää. Näinkohan oikein teikäläisellä jonkun näkönen liike mikä huoltaa/säätää ?


Näit oikein ja willik antokin tuossa jo kaiken tarvittavan tiedon.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
rämä
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
15.9.2007 13:43

ViestiKirjoittanut rämä » 26.9.2010 16:30

mikähän on vikana kun mul on tost omast mopost nyt keula irti ja kun sen nostaa ilmaan nii liukuputket tulee noin 20-30mm ulos ja kun laskee maahan nii painuu takasin saman verran vaikka ei paina iskareita ollenkaan alas, vai onko normaalia tollanen? pyörähän on yamaha yz 250 1999. ja missähän voisi kouvola-kotka akselilla huollattaa iskareita?
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 26.9.2010 17:18

rämä kirjoitti:mikähän on vikana kun mul on tost omast mopost nyt keula irti ja kun sen nostaa ilmaan nii liukuputket tulee noin 20-30mm ulos ja kun laskee maahan nii painuu takasin saman verran vaikka ei paina iskareita ollenkaan alas, vai onko normaalia tollanen? pyörähän on yamaha yz 250 1999. ja missähän voisi kouvola-kotka akselilla huollattaa iskareita?


Sehän tuppaa kyllä menemään sillälailla että kun iskareille laskee painoa ne menee kasaan.
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05

ViestiKirjoittanut ilexxx » 26.9.2010 17:22

OA243 kirjoitti:
rämä kirjoitti:mikähän on vikana kun mul on tost omast mopost nyt keula irti ja kun sen nostaa ilmaan nii liukuputket tulee noin 20-30mm ulos ja kun laskee maahan nii painuu takasin saman verran vaikka ei paina iskareita ollenkaan alas, vai onko normaalia tollanen? pyörähän on yamaha yz 250 1999. ja missähän voisi kouvola-kotka akselilla huollattaa iskareita?


Sehän tuppaa kyllä menemään sillälailla että kun iskareille laskee painoa ne menee kasaan.

Mut kyllä siinä joku häikkä varmaan on jos ne iskarien omasta painosta (ei paljoo mitään) menee kasaan? :lol:
rämä
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
15.9.2007 13:43

ViestiKirjoittanut rämä » 26.9.2010 18:52

nii mäkin aattelisin et siel on pakko jotaa vikaa on olla kun ihan omast painostaa painuu aika hyvin kasaan... oliskohan vaikka jouset kuoleentunu tai sit vaan tolkuttoman löysät jouset?
mikulov
Pyörä:
KTM SX-F 450 -14, TM 450 -05
Paikkakunta:
Kausala
Liittynyt:
30.4.2010 15:31

ViestiKirjoittanut mikulov » 28.9.2010 11:23

rämä kirjoitti:mikähän on vikana kun mul on tost omast mopost nyt keula irti ja kun sen nostaa ilmaan nii liukuputket tulee noin 20-30mm ulos ja kun laskee maahan nii painuu takasin saman verran vaikka ei paina iskareita ollenkaan alas, vai onko normaalia tollanen? pyörähän on yamaha yz 250 1999. ja missähän voisi kouvola-kotka akselilla huollattaa iskareita?

siis onko asiasta mitään haittaa? ,tuntuuko keula liian jyrkältä ajaessa? , omaan jammuuni(vm. -87) laitoin 25 mm holkit jousien jatkeeksi jotta sain pyörän balanssiin. , tuo ns. esijännitys ei vaikuta pohjaamiseen, ainoastaan mutka-ajoon ja röykyissä käyttäytymiseen, pääasiassa.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 28.9.2010 14:50

rämä kirjoitti:mikähän on vikana kun mul on tost omast mopost nyt keula irti ja kun sen nostaa ilmaan nii liukuputket tulee noin 20-30mm ulos ja kun laskee maahan nii painuu takasin saman verran vaikka ei paina iskareita ollenkaan alas, vai onko normaalia tollanen? pyörähän on yamaha yz 250 1999. ja missähän voisi kouvola-kotka akselilla huollattaa iskareita?

Perus lähtökohta on iskareille, että painaumat on säädetty oikein. Hieman erikoista tuo on, että se painuu noin paljon omasta painosta. Mitä muistelen niin itsellä se on ollu jotain ehkä 5-10mm luokkaa tai hyvin vähän joka tapauksessa.

On oltava kyllä esijännitykset kaikki pois, että se painuu noinkin paljon. Mutta pääasia, että painaumat on muuten kondiksessa.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
rämä
Paikkakunta:
vantaa
Liittynyt:
15.9.2007 13:43

ViestiKirjoittanut rämä » 28.9.2010 19:57

Ajossa ei huomaa mitään suurempaa vikaa ehkä vähän herkempi sais olla... painauma on kyl aika hyvin kohallaa kun istuu päälle mut aattelin et onkohan tos silti jotaa vikaa...
mikaman
Pyörä:
Honda
Liittynyt:
9.4.2005 13:42

ViestiKirjoittanut mikaman » 4.10.2010 20:25

Moro!

Onko vuosimallien -06 ja -08 välillä Hondan crf malleissa etuiskareissa tapahtunut mitään muutoksia?
Ajattelin ostaa jäälle sopivat etujouset/rajotinholkit, jotka ovat olleet -08 mallissa ja laittaa omaan -06 malliini. Käyvätkö ilman ongelmia?

Takakepissä ilmeisesti ei oo mitään muutosta, showat molemmissa.
"Vitusta tänne tultiin ja päin vittua täällä myös menee" - Tommy Taberman
Rautane FC
mikulov
Pyörä:
KTM SX-F 450 -14, TM 450 -05
Paikkakunta:
Kausala
Liittynyt:
30.4.2010 15:31

ViestiKirjoittanut mikulov » 4.10.2010 22:38

rämä kirjoitti:Ajossa ei huomaa mitään suurempaa vikaa ehkä vähän herkempi sais olla... painauma on kyl aika hyvin kohallaa kun istuu päälle mut aattelin et onkohan tos silti jotaa vikaa...

älä mieti liikaa ;) , jos keula tuntuu toimivan o.k. niin ei muuta kuin kovaa ajoa !
icecold
Liittynyt:
25.1.2008 16:27

ViestiKirjoittanut icecold » 9.10.2010 4:18

........
Viimeksi muokannut icecold päivämäärä 3.3.2014 1:51, muokattu yhteensä 1 kerran
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 9.10.2010 22:25

No ei varmasti ole 125ml, olisko 125mm? Minimi lienee jossain 90mm tuntumassa ja 20ml kerrallaan on aika hitosti, olisko vähän syytä perehtyä lisää asiaan ja mittayksiköihin, meinaan ettei tuu pian öljyt läpi steoista?

E: mikaman, sama keula, mut eri settinki, jos on enää vakio. Eli ei väliä, jos sulla on tiedossa hyvä settinki toiseen, laita saman toiseenkin.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
icecold
Liittynyt:
25.1.2008 16:27

ViestiKirjoittanut icecold » 9.10.2010 22:34

.......
Viimeksi muokannut icecold päivämäärä 3.3.2014 1:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Lahis
Pyörä:
TM Enduro 125 -02
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
14.6.2006 23:34

ViestiKirjoittanut Lahis » 11.10.2010 19:29

Yleensä ei katota määrää vaan se öljyn pinta. Semmonen mm. biltemassa myytävä mittasysteemin on näppärä. Kaatelee öljyä pumppuihin, säätää siitä työkalusta halutun pinnankorkeuden ja imasee ylimääräset pois. Sitten ilmaus ja tsekkaa että pinta kohillaan.
KATSO ILMOITUKSENI: http://www.motot.net/talli/kayttaja/42437
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 15.10.2010 23:32

Ensin ilmaus ja sit toi työkalu - en tiiä kestääkö biltsun työkalu keulaölyä mut oletaan et kestää -> tosi halpa ja hyvä hankinta. Itse teen juur niin, että ilmaan ensin puoliliikkeellä sisällä, sit katon mitä on menny öljyä, lisään 0,5-1dl yli oletusminimin ja ruutta jossa letku ja nippuside sisään, tulee aina kohilleen ja pikku tilkka öljyä haaskuun - ei oikeesti kannata nyppiä muulla tavoin.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413