YZi kirjoitti:Eli käytännössä käytettyä crossia ei kannata ostaa, menkää liikkeeseen tilaamaan uus ni ei tarvi tehä remonttia.
Sitten ku olis rempan aika ni hakekaa taas kaupasta uus peli alle, nii yksinkertasta tää on. Nii ja sitä vanhaa on ihan turha yrittää myydä, haudatkaa se vaik johonkin takapihalle.
Sorry OT.
Jos nyt hiukan vielä täsmennetään omaa viestiäni.
Jos kaveri on ostamassa edullista pyörää, niin tuollainen 2-5 vuotta ajettu 4T jossa on tunteja reilusti ei ole välttämättä edullinen. Ostohinta voi olla edullinen, mutta helposti huoltoon menee kiitettävä summa rahaa. Hyvin suurella todennäköisyydellä edessä on moottorin laakeriremppa, männän vaihto, jousien huolto. Näihin saa helposti kulumaan 1000-1500e, jos itse ei osaa tehdä remonttia.
Jos pyörän ostaa tutulta, niin silloin suuremmalla todennäköisyydellä saa todellista tietoa siitä miten pyörää on huollettu ja missä käytössä se on ollut.
Kyllä käytettyjä voi ostaa, olettaen että ymmärtää mitä on ostamassa. Jos tehdas antaa laitteelle 30pv takuun, niin ei kannata olettaa 2-5V vanhan laitteen olevan uudenveroisessa kunnossa vaikka myyjä niin sanoisikin.
Meille on tänäkesänä ostettu kaksi käytettyä pyörää toinen oli noin 10h ajettu ja toinen noin 20h ajettu. Molemmat ostin liikkeestä kaverilta jonka kanssa olen asioinut aiemmin ja johon luotan. Molemmat osoittautui sellaisiksi kuin mitä ostohetkellä oletinkin. Toinen toimi täydellisesti ja toiseen tuli läppien vaihto alle 5h ajon jälkeen.
Minä olen todennut, että käytetyistä laitteista pääsee aika kivasti eroon, kun antaa pyörän mukana dokumentin josta näkyy pyörän historia. Meillä on jokaiselle pyörälle oma huoltohistoria josta näkyy jokainen öljynvaihto, iskariremontti, männänvaihto, kaasarien säätö, jne.. lisäksi listauksessa näkyy onko huolto itse tehty vai teetetty liikkeessä. Jokaisesta osan ostosta ja teetetystä huollosta on kuitti olemassa.