Puristuspainemittari on pelkkä takaiskuventtiilillä varustettu painemittari, jolla ei musta tee muutoinkaan juuri mitään, jos ei ole vertailuarvona tehtaan antamaa arvoa olemassa ja moottori ole täysin alkuperäinen. Vain silloin puristuspainemittarilla jotain tekee. Lukemaan vaikuttaa esim jo sekin, kuinka kovaa kiksistä kenkäisee tai pitääkö kaasun mittausta tehdessä auki vai ei ja monet muutkin seikat.
Musta ohivuotomittaus on huomattavasti parempi. Ohivuotomittarin muutes tekee ihan normaalaista kompuratarvikkeistakin. Ohivuotomittariin tarvitaan paineenalennin mittarilla (
on kyllä jo useimmissa kompuroissa valmiina), jonka näyttämä säädetään 100 psi (
noin 7 bar siis) joka on mittaus eli vertailupaine. Sitten tarvitaan toinen mittari paineenaltimen jälkeen ja mittareiden väliseen liitosputkeen tehdään tulppa jossa on 1mm reikä. 2's mittarin jälkeen (
itseasiassa rinnanliitos) liitäntä tulpanreikään.
Ilmaa lasketaan palotilaan (
kampura pitää olla lukittu ykk) ja mittareiden välinen erotus on ohivuoto. Eli jos vertailupaine on 100 psi (
eli siis 100%) ja 2's mittari näyttää 90 psi, on ohivuoto 10%. Ihan sama minkä kokoinen moottori on kyseessä tai miten viritelty vai onko 2T vai 4T. Kas kun 10% ohivuotoa on aina 10% ohivuotoa moottorista riippumatta. Mitä suurempi ohivuoto, sitä kuluneempi. Simppeliä. Mitään valmistajan vertailuarvoja ei tarvita.
Kompuratarvikkeista tehtyjä ohivuotomittareita:
http://www.131abarth.com/ESaomat/IMG_0761.JPGhttp://www.131abarth.com/ESaomat/IMG_0764.JPGhttp://koti.mbnet.fi/cr250/sekalaisia%2 ... ittari.jpgEdellisen mittareiden välinen tulppa jossa siis 1mm reikä
http://koti.mbnet.fi/cr250/sekalaisia%2 ... ttari2.jpg Ohivuotomittarin rakentaminen.
http://youtu.be/7UcOn8OEt0YMittaaminen.
http://youtu.be/GvG22YMOzUI
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein