kytkimen käyttö

OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut OA243 » 21.4.2012 23:58

Yam66 kirjoitti:Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?


Kumpi tuntuis varmemmalta vaihtoehdolta?
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Yam66 » 22.4.2012 10:15

OA243 kirjoitti:
Yam66 kirjoitti:Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?


Kumpi tuntuis varmemmalta vaihtoehdolta?


Itse en oo kytkintä käyttänyt. Mut mun polkasut onkin ollu sellasia näpäytyksiä vain. Mutta lähinnä mietin että miten isot pojat tekee jos joutuu vaikka venyttäessä kunnolla painamaan jarrua. Tosin vetomiehillehän ei oo mikään ongelma painaa kytkintä. Itse kun vaan en ole tottunut ajamaan sormi kytkimellä ja jos hyppy lähtee pystyssä niin en mä siinä enää kytkintäkään löydä.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut OA243 » 22.4.2012 16:29

Yam66 kirjoitti:
OA243 kirjoitti:
Yam66 kirjoitti:Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?


Kumpi tuntuis varmemmalta vaihtoehdolta?


Itse en oo kytkintä käyttänyt. Mut mun polkasut onkin ollu sellasia näpäytyksiä vain. Mutta lähinnä mietin että miten isot pojat tekee jos joutuu vaikka venyttäessä kunnolla painamaan jarrua. Tosin vetomiehillehän ei oo mikään ongelma painaa kytkintä. Itse kun vaan en ole tottunut ajamaan sormi kytkimellä ja jos hyppy lähtee pystyssä niin en mä siinä enää kytkintäkään löydä.


No siis ei sitä riskiä oikein voi ottaa että se kone stumppaa ilmassa, melkein varmat pannut kovemmista vauhdeista varsinkin. Sormi kytkimellä kokoajan, vetää vaan sit ilmassa vivusta ja antaa jarrua jos meinaa karata keula pystyyn. Ton oppii kyllä tosi äkkiä ja tulee sit ihan selkäytimestä.
KxRider
Pyörä:
ktm 540(400cc pytty), husqvarna wr400 -85, rieska mrt50 pro -09
Paikkakunta:
ilomantsi
Liittynyt:
21.3.2010 10:08
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut KxRider » 22.4.2012 18:39

mites ku näis vangois vehkeis on nii jäykkä toi kytkin ettei kehtaa ees unelmoida et yhel sormel jaksais vetää??? kahel sormel liian huono ote tangosta(ilmalennossa ainakin). En siis saanu selvää tuosta aikasemmasta viestistä että kehtaako sitä jarrua lyödä ilmanki kytkintä ja ei haittaa vaikka sammuukin ilmalenossa?? Tietysti kun maalaisjärjellä ajatellaan ni ei kait ole moottorille hirvee hyväks jos sammuttelee ja taas käyntiin vähä välii? Pitäs varmaa päivittää tuoreempaan malliin??? :D Ja ihan btw kun ajatellaan fysiikan lakeja niin mihinhän se perustuu että kun ilmassa takarengas pyörii ja kun se jarrulla pysäytetään ni taka pää nousee??? ja sit taas toisinpäin kun lyödään kaasua nii perä laskee? :nörtti:
Viimeksi muokannut KxRider päivämäärä 22.4.2012 19:03, muokattu yhteensä 1 kerran
mantsapoika
Liittynyt:
29.10.2011 16:19
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut mantsapoika » 22.4.2012 19:01

KxRider kirjoitti:mites ku näis vangois vehkeis on nii jäykkä toi kytkin ettei kehtaa ees unelmoida et yhel sormel jaksais vetää??? kahel sormel liian huono ote tangosta(ilmalennossa ainakin). Pitäs varmaa päivittää tuoreempaan malliin??? :D
vaijeriin vaan öljyä ja jos ei se auta niin sitten löysemmät jouset kytkimeen
fmx016
Pyörä:
yz 250 -2008
Paikkakunta:
016 Rovaniemi
Liittynyt:
1.7.2008 18:55
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut fmx016 » 22.4.2012 19:35

KxRider kirjoitti: Ja ihan btw kun ajatellaan fysiikan lakeja niin mihinhän se perustuu että kun ilmassa takarengas pyörii ja kun se jarrulla pysäytetään ni taka pää nousee??? ja sit taas toisinpäin kun lyödään kaasua nii perä laskee? :nörtti:


kait sitä kutsutaan keskipakovoimaksi. kyllä sitä kytkintä kannattee tai oikestaan pitääkin painaa kun takarengas halutaan pysäyttää ilmassa.
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut ilexxx » 22.4.2012 19:50

Itse pidän aina yhtä tai kahta sormea kytkimellä, ja olen siitä on oikeestaan silloinkin hyötyä jos menee iso vaihde silmässä hyppyristä niin ilmassa kun alkaa kaasuttaa ni saa nopsemmin takasen pyörii :lol:
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut pennywise] » 22.4.2012 22:57

Huhhuh, taas käyty pitkästä aikaa enduroo ihan tosissaan ajamassa. Pahitteeks vaan huomasin että kädet väsyy liikaa, pakko koko ajan pitää kaks sormee kytkimellä mutta koko ajan joutuu pysähtyy ku rasittaa niitä likaa...
mikko334
Pyörä:
yamaha tzr 125 1990 & ktm exc 125 2012
Paikkakunta:
kouvola
Liittynyt:
26.4.2011 17:52
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut mikko334 » 27.4.2012 10:50

Yksi sormi riittää ku on nestekytkin :D ja ilmassa ehdottomasti jos painat jarrulla alas nii kytkin pohjaan!!
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 27.4.2012 13:03

KxRider kirjoitti:Ja ihan btw kun ajatellaan fysiikan lakeja niin mihinhän se perustuu että kun ilmassa takarengas pyörii ja kun se jarrulla pysäytetään ni taka pää nousee???


Jarruttaessa: Takapyörässä on liike-energiaa. Kun takapyörän pysäyttää jarrulla, siirtyy tuo liike-energia koko moottoripyörään ja alkaa pyörittää sitä. Takapyörä on kuitenkin niin paljon kevyempi kuin koko paketti ettei tästä yleensä seuraa mitään etuperinvoltteja. Takapyörä nousee vain suhteessa muuhun osaan pyörästä.

Kaasuttaessa: Tämän voi selittää joku joka sen osaa paremmin. Tilanne on monimutkaisempi koska muutetaan polttoaineen sisältämää energiaa liike-energiaksi ja liike-energian osaltakin homma toimii eri lailla. Jotenkin liittyy kuitenkin siihen että takapyörällä on sen verran massaa että sitä kiihdyttäessä se kampeaa loppua moposta toiseen suuntaan.

e: Ja totta hitossa kytkin vedetään sisään jos jarrua painetaan ilmassa. Jos kone sammuu niin häviää mahdollisuus nostaa nokkaa antamalla hanaa ja laskeutumisesta tulee ainakin isommalla pyörällä töksähtävä.
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Yam66 » 1.5.2012 19:54

Entäs jos ajaa sormi kytkinvivulla niin mitä sormea käytätte?
FMF
Liittynyt:
3.10.2007 15:53
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut FMF » 1.5.2012 20:00

Keskari. Etusormea käyttämällä sais kylläkin paremman otteen tangosta, mutta se väsyy nopeammin ja on lyhyempi.
Juspaa
Pyörä:
KTM 300 EXC, Beta rev-3
Liittynyt:
2.7.2007 16:38
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Juspaa » 1.5.2012 20:18

Etusormet kahvoille. Ajoreeniä vaan niin paljon, että jaksaa. Kyllä sitä vaijerikytkintäkin jaksaa ihan hyvin käyttää yhdellä sormella..
niinvarmaanjoo1
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.1.2009 23:49
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut niinvarmaanjoo1 » 1.5.2012 21:33

Aina molemmat etusormet kahvoilla.
fmx016
Pyörä:
yz 250 -2008
Paikkakunta:
016 Rovaniemi
Liittynyt:
1.7.2008 18:55
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut fmx016 » 2.5.2012 4:54

Nestekytkin on kyllä kova juttu verrattaen vaijeriin monessaki asiassa. Esim. Ei vaijerin vaihtoa ikinä, tuntuma ja herkkyys ihan omaa luokkaa myös, eikä tarvi olla säätämässä. Mukavinta kuitenki kun voit painaa sen pohjaan ihan millä sormella vain. Itselläki löytyy yamahasta nestekytkin enkä sitä kyllä vaijeriin tule vaihtamaan vasta kun myyn pyörän. :)