M-Racerilta hyviä kommentteja tuosta Helsingin superista. Ilman ruotimatta syitä miten tähän tilanteeseen on jouduttu, miksi homma takkuaa, rahat on loppu jne... katse eteenpäin: jotain on tehtävä. Pakko ajatella laatikon ulkopuolelta, ja jos tämä Helsingin superi saa boostattua lajia kohti kesää ni aivan loistohomma. Mikään pelastaja tuo ei ole, mutta nyt vois myös jokainen kuljettaja miettiä että miten tuo Helsingin mahdollisesti tuoma momentum pystytään siirtämään ja kannattelemaan lopputalven. Miten se käännetään näkyvyydeksi, ja sitä kautta euroiksi. MP-messut on kiistatta tapahtuma, joka kiinnostaa muutakin mediaa kun vain OffroadProta ja MP-Maailmaa. Vai ollaanko kisojen jälkeen tilanteessa että joku sattui jossain näkemään tulokset, ja toukokuussa lajin sisälläkään olevat ihmiset eivät enää muista kuka Helsingissä voitti...
E: Tartutaan wolvien kommentteihin vielä.
wolvie kirjoitti:Tuossa on sellainenkin pieni haaste, että FIM säännöissä sanotaan että kussakin maassa voi olla vain yksi FIM alainen liitto.
Käytännössä se tarkoittaa, että ne kuskit jotka on SML:ssä eivät voisi osallistua uuden liiton kisoihin koska silloin he syyllistyisivät mahdollisesti sopimusrikkomukseen jonka seurauksena voisivat menettää lisenssinsä.
Olikos tässä autopuolelta esimerkki aikoinaan? Eikös siinä käynyt vähän kylmät sitten sen suhteen (liiton näkövinkkelistä)? Offroadpron foorumillakin tätä asiaa sivuttiin:
http://www.offroadpro.fi/keskustelu/moo ... set?page=1wolvie kirjoitti:Toki pieni ja ketterä liitto ajamassa "yhden" lajin etua olisi varmasti motivoituneempi ajamaan edustamansa lajin asiaa kuin iso, Kankea ja vanha liitto. Toisaalta tässäkin asiassa on vähän sama homma kuin uuden pyörän ostossa, se on uusi vain pienen hetken.
En mä tiedä että onko oma liitto sen parempi, mutta selkeästi Liiton pitäisi keksiä tapa mitenkä saadaan jokaiselle kumisaapasrossarille myytyä jonkin sortin Moottoriliiton jäsenyys. Massat tuo rahaa, mutta ei ne kanna sitä ilman että ne saa jotain vastineeksi. Uhkailu ja kiristys on huonoja motivaattoreita.
Näin ollen pitäisi saada eroteltua kilpa- ja harrasteurheilu liiton sisällä. Perustaa sellainen toimiva elin, joka ajaa näiden harrastepenojen asiaa. Jos se ei Liiton sisältä lähde, niin sitten pitää hyväksyä se että se voi lähteä Liiton ulkopuolelta. Painetta tulee "kentältä", ja vaikka kaikkia ei voi miellyttää niin voisihan sitä edes yrittää.
Pari esimerkkiä mainitakseni: Itse olin pari kesää sitten Fifty Finlandin järjestemällä ajopäivällä Lahdessa. Meininki oli leppoisaa, porukkaa enemmän kun reilusti, vanhoja & uusia tuttuja - ajettiin vaan. Jätkät järjesti muistaakseni kolme noita ajopäiviä (Vantaa - Lahti - Tampere). Toinen esimerkki on nuo länsirannikon enskapenailut, Satakunta Enduro Cup. Kysyntää tuntuu tuollaiselle toiminnalle olevan, mutta Moottoriliitto ei joko osaa tai ei halua lähteä mukaan aktiivisesti tällaista tukemaan. Toisaalta myös Moottoriliitto on ajanut itsensä sen verran korkealle norsunluutorniin että sieltä jalkautuminen ruohonjuuritasolle ei enää helpolla onnistu (hylkimisreaktio).
E2:
Lämmin tervehdys norsunluutornista