En nyt pistäisi noin kamalasti painoa noille mitatuille huipputehoille sittenkään. Miettikääpäs vähän itsekin...teillä on esim. 6 vaihdetta ja kierrosalue on vaikkapa 12000rpm/125cc (karkea pyöristys, n.-laskelmien helpottamiseksi).
Näin ollen, mikäli ootte maailman luokan proo-kuskeja, on teillä karkeesti ottaen 2000rpm eroa kun vaihdatte vaihdetta. Paitsi että se on vain harhaa, sillä vaihteiden välit on tehtävä tihenevästi suurempaan päin mentäessä, näin siksi, että momentti välittyy samassa suhteessa kuin kierroksetkin, eli suuremmilla vaihteilla sitä on yhä vähemmän takarenkaalla, jolloin moottorin pitää yhä paremmin pysyä parhaalla alueellaan vaihtamisten välissä.
Siispä 1->2 ero on 3000rpm, 2->3 vielä lähes 3000rpm, sen sijaan 5->6 enää joissain tapauksissa alle 1500rpm. Eikös vaan olekin suhteellisen pöhköä tuijottaa sitä huipputehoa 12000rpm katsomatta lainkaan mitä moottori antaa 9000rpm? Tämä juuri on kaikkien Suomessa julkaistavien testien ongelma kaikessa köyhyydessääm! Yksikään testi ei julkaise mitattua VÄÄNTÖkäyrää! Muistakaahan, että teho on vain väännön ja kulmanopeuden tulo, eli väännön ja pyörimisnopeuden (ei rpm vaan r per sekunti) * 2*pii tulo, kautta kierrosalueean, niin aina.
Itse huipputeholal emme siis tee mitään, ainao tieto millä mitään tekisimme, olisi keskimääräinen teho kunkin vaihteen optimikäyttötilanteessa (takapyörältä saatavan tehon kannalta). Integroidaksemme todellisen hyötytehon kullakin vaihteella, tarvitsisimme ne käyrät.
Muistakaamme, että kehomme kuitenkin aitiin sen integroinnin lopputuloksen, emmekä ole (kukaan meistä) maailman luokan proo-kuskeja, joten emme osaa ottaa näistä ylikireistä peleistä likikään kaikkea irti, emmekä oikeesti tavoita 9-12 trpm alueesta kuin ehkä 8-11 rpm alueen tai 7-12...Eli se vääntökäyrä on ainoa totuus, joka kertoo sen mikä pyörän on "tehokkain". Sen todellisen annin, mitä moottorilla on tarjota.
Muistakaamme myös eräitä takavuosien testejä, joiss akuskit ovat ensin arvioineet moottoreita, ja vasta jälkenepäin heille on kerrottu mikä niistä oli tehokkain, yllätys yllätys. Eikä tarvitse mennä niin takavuosiinkaan, lähihistoriassa löytyy pehmeän moottorin aikaansaamia virhearvioita mm. -03 Yamaha WR250F ja KTM 125 EXC -04.