Rihis_ kirjoitti:Mikä olis hyvä ensipyörä 14-vuotiaalle, 177cm/67kg, ajot metsäteitä ja polkuja, crossiradallakin tulis käytyä ja enskapolkujakin kattelemassa radan ympärillä? Aiempaa kokemusta muista moottoriajoneuvoista, mutta ei 2-pyöräsistä... 125cc 2t kattelin kaikilta merkeiltä, ja onhan kotarilla 150cc myös?
hintaa jos nyt ei kauhteesti yli 2000e olis...
Piikkinen enska alle. Ehkäpä kotari tai sen "kopio".
J11 kirjoitti:Onks 450cc 4-T oikeasti tuntuvasti raskaampi käsitellä kuin 250cc 2-T?
Ite oon aina tykännyt Suzukeista.. joten sellaiseen sitten päädyn.
Ei. Se on vaan erilainen. Tommonen 450 suiza kulkee aika junamaisesti, niinku 4-tahtiset yleensäki. Etupää tuntu tommosessa 2010 suzukissa vähä levottomalta, mitä mä testasin. Varmaan jo tangon asentoa/kiinnitystä muuttamalla ois parantunu.
mutta kokeillut yhtä piikkistä kisaenskaa.. omasta mielestäni tehoa ei ollut riittävästi omiin tarpeisiin, vaikka olikin kiva peli ajaa.
Lähinnä ala-keskikierroksille olisi tarvinnut reilusti enemmän tehoa (ei tarvii rasittaa kytkintä kytkinpommeilla tiukoissa mutkissa)
Ala- ja keskirekisterissä on aika paljo eroa merkkien välillä. Huipputehoissa vähemmän. Husqvarnan laite on aika hiljanen alhaalta. Siis ne vanhat, ei "kotarit".
Huollon ja varaosien tarve riippuu täysin ajosta. Koneen osat harvemmin aiheuttaa suurimman menoerän.
Mä oon tolla mun kilvellisellä "räppäily" pelillä ajellu männällä jo 150 tuntia, alakerralla ja koko pyörällä 250. Kaks kertaa iskariöljyt vaihtanu, kerran ketjut+rattaat+laaharit.
Krossipyörä kesti 150h ja sen jälkeen se oli totaalisesti loppu, vaikka siihen vaihdoin osia ja huolsin 10 kertaisesti. Siitä meni esimerkiks kerran takaiskari poikki, kytkinlevy poikki, takahäkki poikki, läpät päreiksi kaks kertaa, kiertokangen alapäänlaakeri jumiutui ja pakoaukonsäätimen painelaakerikin kulu loppuun. Lisäksi kaikenlaista kulumisen aiheuttamaa pikkukiusaa.
Ja meneehän tossa ajassa jo parit pakarit ja katesatsitkin. Jos kurakeleillä ajaa niin tonnin saa laskea jarrupaloihin, ketjuihin, rattaisiin, laahareihin, renkaan laakereihin ja stefoihin, eikä saa unohtaa kaatumisten aiheuttamia vaurioita...
Budjettiin kannattanee laskee myös ajokamat, kuljetuskaluston menot ym. Minä ku vähä harrastekisaa joskus ajoin, niin laskin tarkemmin kuluja. Semmosessa 100€/h lukemassa pyörittiin... Aloitteleva harrastelija voi päästä kyllä 50€/h tienoille.
Ilmansuodattimen pesisin kyllä tunnin välein, ellei aja täysin pölyttömässä ympäristössä ja yksikseen.