Yleinen pyöränvalintatopic

Rihis_
Liittynyt:
9.1.2015 22:55
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut Rihis_ » 9.1.2015 23:35

Mikä olis hyvä ensipyörä 14-vuotiaalle, 177cm/67kg, ajot metsäteitä ja polkuja, crossiradallakin tulis käytyä ja enskapolkujakin kattelemassa radan ympärillä? Aiempaa kokemusta muista moottoriajoneuvoista, mutta ei 2-pyöräsistä... 125cc 2t kattelin kaikilta merkeiltä, ja onhan kotarilla 150cc myös? :| hintaa jos nyt ei kauhteesti yli 2000e olis...
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 10.1.2015 1:55

@OA243 - No eipä tuo tuntimäärä ihan samana pysy läpi vuoden.
Arvioisin, että n. 100-140h tulee yhteensä vuodessa.. jälkeenpäin luettuna kuulostaa tuo "20-40h / kk" hieman epämääräiseltä.. :roll:

Talvella ei tuu kauheest ajettuu, jollei tule kunnon pakkasta jotta pääsis jäälle ajamaan.. viime vuodet ollut sellaisia, ettei jäälle kauheest ole uskaltanut mennä.

Mut 250cc 2-T:n huoltovälit varmaankin jotain tällaista amatöörillä/aloittelijalla (hinnat Moto-Hämeeltä):
-80h mäntäsarja ~149€
-140h kiertokankisarja, laakerit, stefat ja kytkin.. ~426,50€
-10h vaihteistoöljyt ~7€ per litra (Mobil Delvac MX 15w50)
-5h ilmanputsarin puhdistus + öljyäminen

eli 140h ~822,50€ pelkkiin huoltoihin. Sitten bensat ja 2-t öljyt siihen päälle vielä, niin alkaa olemaan "riittävästi" hintaa.. "ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat."
No jos ei nyt kuitenkaan.. ite tienaan n. 400-600€ kuukaudessa omilla bisneksillä (mopojen/kevarien osien myynti).. kesäduunista parin kk aikana n. pari tonnii. Karkeesti puolet menis crossiin vuodessa jos oikeesti ajaa noinkin paljon.
Ulkomailta saa sitten halvemmalla.

Sen mopon budjetti on vielä auki, mut tuo 1,800-2,000€ on minimi minkä pystyn sijoittamaan. En vielä tiedä miten paljon saan läjään tässä kevään aikana.. mut tosiaan tuo on se vähimmäis rahasumma minkä varaan crossia varten.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut rossipoika » 12.1.2015 11:31

Rihis_ kirjoitti:Mikä olis hyvä ensipyörä 14-vuotiaalle, 177cm/67kg, ajot metsäteitä ja polkuja, crossiradallakin tulis käytyä ja enskapolkujakin kattelemassa radan ympärillä? Aiempaa kokemusta muista moottoriajoneuvoista, mutta ei 2-pyöräsistä... 125cc 2t kattelin kaikilta merkeiltä, ja onhan kotarilla 150cc myös? :| hintaa jos nyt ei kauhteesti yli 2000e olis...
Piikkinen enska alle. Ehkäpä kotari tai sen "kopio".

J11 kirjoitti:Onks 450cc 4-T oikeasti tuntuvasti raskaampi käsitellä kuin 250cc 2-T?
Ite oon aina tykännyt Suzukeista.. joten sellaiseen sitten päädyn.
Ei. Se on vaan erilainen. Tommonen 450 suiza kulkee aika junamaisesti, niinku 4-tahtiset yleensäki. Etupää tuntu tommosessa 2010 suzukissa vähä levottomalta, mitä mä testasin. Varmaan jo tangon asentoa/kiinnitystä muuttamalla ois parantunu.

mutta kokeillut yhtä piikkistä kisaenskaa.. omasta mielestäni tehoa ei ollut riittävästi omiin tarpeisiin, vaikka olikin kiva peli ajaa.
Lähinnä ala-keskikierroksille olisi tarvinnut reilusti enemmän tehoa (ei tarvii rasittaa kytkintä kytkinpommeilla tiukoissa mutkissa)
Ala- ja keskirekisterissä on aika paljo eroa merkkien välillä. Huipputehoissa vähemmän. Husqvarnan laite on aika hiljanen alhaalta. Siis ne vanhat, ei "kotarit".

Huollon ja varaosien tarve riippuu täysin ajosta. Koneen osat harvemmin aiheuttaa suurimman menoerän.
Mä oon tolla mun kilvellisellä "räppäily" pelillä ajellu männällä jo 150 tuntia, alakerralla ja koko pyörällä 250. Kaks kertaa iskariöljyt vaihtanu, kerran ketjut+rattaat+laaharit.
Krossipyörä kesti 150h ja sen jälkeen se oli totaalisesti loppu, vaikka siihen vaihdoin osia ja huolsin 10 kertaisesti. Siitä meni esimerkiks kerran takaiskari poikki, kytkinlevy poikki, takahäkki poikki, läpät päreiksi kaks kertaa, kiertokangen alapäänlaakeri jumiutui ja pakoaukonsäätimen painelaakerikin kulu loppuun. Lisäksi kaikenlaista kulumisen aiheuttamaa pikkukiusaa.
Ja meneehän tossa ajassa jo parit pakarit ja katesatsitkin. Jos kurakeleillä ajaa niin tonnin saa laskea jarrupaloihin, ketjuihin, rattaisiin, laahareihin, renkaan laakereihin ja stefoihin, eikä saa unohtaa kaatumisten aiheuttamia vaurioita...

Budjettiin kannattanee laskee myös ajokamat, kuljetuskaluston menot ym. Minä ku vähä harrastekisaa joskus ajoin, niin laskin tarkemmin kuluja. Semmosessa 100€/h lukemassa pyörittiin... Aloitteleva harrastelija voi päästä kyllä 50€/h tienoille.

Ilmansuodattimen pesisin kyllä tunnin välein, ellei aja täysin pölyttömässä ympäristössä ja yksikseen.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut OA243 » 15.1.2015 22:24

J11 kirjoitti:@OA243 - No eipä tuo tuntimäärä ihan samana pysy läpi vuoden.
Arvioisin, että n. 100-140h tulee yhteensä vuodessa.. jälkeenpäin luettuna kuulostaa tuo "20-40h / kk" hieman epämääräiseltä.. :roll:

Talvella ei tuu kauheest ajettuu, jollei tule kunnon pakkasta jotta pääsis jäälle ajamaan.. viime vuodet ollut sellaisia, ettei jäälle kauheest ole uskaltanut mennä.

Mut 250cc 2-T:n huoltovälit varmaankin jotain tällaista amatöörillä/aloittelijalla (hinnat Moto-Hämeeltä):
-80h mäntäsarja ~149€
-140h kiertokankisarja, laakerit, stefat ja kytkin.. ~426,50€
-10h vaihteistoöljyt ~7€ per litra (Mobil Delvac MX 15w50)
-5h ilmanputsarin puhdistus + öljyäminen

eli 140h ~822,50€ pelkkiin huoltoihin. Sitten bensat ja 2-t öljyt siihen päälle vielä, niin alkaa olemaan "riittävästi" hintaa.. "ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat."


Joo noi huoltovälit vois pitääkin paikkansa kun se pyörä ois uusi. Jos ostaa 100-200h ajetun mopon mikä ei oo ollut täydellisellä huollolla niin sieltä hajoo niin kummallisista paikoista osia ettei ikinä uskois, siks mä vahvasti suosittelisin mahdollisimman uutta. Ja se 3000€ pyörä ois mun mielestäni todennäkösesti moninkertasesti parempi kun 2000€. Eihän sitä koskaan varmaks näissä hommissa tiedä mutta pienempi todennäkösyys täystuholle mitä vähemmän ajettu. Männän vaihtasin pikkusen tiheemmin, alakerta voi just harrasteajossa mennä toista sataa tuntia jos se on just laitettu uusiks täysin.
CRhonkkeli
Liittynyt:
21.6.2011 13:34
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut CRhonkkeli » 22.1.2015 1:12

Missähän lie näistä isoista nelaricrosseista on paras tekniikka tänä päivänä, mikä on kestävin. Lähinnä moottoripuolta ajattelin.
Jamahasta kuullu ja lukenu paljo hyvää sekä hyvä jälleenmyyntiarvo.
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut Maekine » 23.1.2015 15:27

Eiköhän nuo kaikki nykyaikaiset nelaricrossit ole aikalailla samalla viivalla.
Aika harva varmaan tuollaseen kysymykseen voi vastata, ainakaan puhtaalla tiedolla. Enemmän tai vähemmän kuulopuheita ja mutuilua kaikki.

Jos noita ruvettas vertailemaan, niin täytyisi olla jokaista pyörämallia useampi kuin yksi kappale ja miten noita edes testattaisi? Pyörät joutuu ihan erilaisiin kuormituksiin eri kuljettajilla, erilaisilla ajopaikoilla jne. Järkevin tapa varmaan purkaa atomeiksi ja tutkia moottorin osien materiaalilaatuja ja koneistuksia.
¤SuZuKi¤
PKS
Pyörä:
KTM SX 250 -13, Gas Gas EC 300 -07, KTM EXC 525 -06
Paikkakunta:
Pello
Liittynyt:
25.10.2006 21:57
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut PKS » 23.1.2015 15:49

onko porukalla kokemusta ktm sx 250 2t vm. 2012-15 tai husqvarnan uusista 250 2t pyöristä? jompi kumpi varmaan tulossa ensi kesäksi talliin.
CRhonkkeli
Liittynyt:
21.6.2011 13:34
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut CRhonkkeli » 23.1.2015 17:05

Maekine kirjoitti:Eiköhän nuo kaikki nykyaikaiset nelaricrossit ole aikalailla samalla viivalla.
Aika harva varmaan tuollaseen kysymykseen voi vastata, ainakaan puhtaalla tiedolla. Enemmän tai vähemmän kuulopuheita ja mutuilua kaikki.

Jos noita ruvettas vertailemaan, niin täytyisi olla jokaista pyörämallia useampi kuin yksi kappale ja miten noita edes testattaisi? Pyörät joutuu ihan erilaisiin kuormituksiin eri kuljettajilla, erilaisilla ajopaikoilla jne. Järkevin tapa varmaan purkaa atomeiksi ja tutkia moottorin osien materiaalilaatuja ja koneistuksia.


No kyllä nyt vaan löytyy tietyistä merkeistä esim. Heikko kytkin, venat ei pysy säädöissään jne. Yritän hakia pyörää itselleni harrasteajeluun missä ei mitään lastentauteja olisi.

Miksi susukit muuten menettävät jälleenmyyntiarvoaan niin paljon?
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut Maekine » 23.1.2015 19:00

Jaa, onko ne muka paljonkin halvempia? Pikaisella Nettimoton selauksella hintaluokka oli ihan sama muiden kanssa (Suzuki-Honda-Kawasaki).

Missä ei sitten pysy venttiilit säädöissään? Lähde kiinnostaa. Onko kyse kuitenkin liian harvaksiltaan tehdyistä venttiilintarkistuksista/säädöistä?
¤SuZuKi¤
rescue73
Pyörä:
Rmz250k9, Gasgas TXT270, Ltr450k6
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
28.5.2012 21:58
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut rescue73 » 23.1.2015 19:55

Titaanisia tjs. useimpien venat ja ymmärrykseni mukaan ovat kuluneet syystä tai toisesta, jos tarvetta säädölle. Kuluneet kun säädät, ajelet hetken, niin saat säätää jälleen eli laitellaan uudet kuluneiden tilalle ja käytetään kansi koneistamolla.
+150h näyttävät venttiilit Suzukissa kestävän ilman säätöjä, kun putsarit ei ole pettäneet.
CRhonkkeli
Liittynyt:
21.6.2011 13:34
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut CRhonkkeli » 27.1.2015 21:00

Kertokaa tyhmälle. :lol:

http://www.emxtrade.com/emx_c_fr_devis. ... lected=238

Tilaako kukaan ulkomailta pyöriä, säästääkö siinä mitään merkittävästi? Heti tonnilla halvempia uusia pyöriä kuin Suomesta, ylivuotisia nelipuokkeja 5-6k... Mitähän lie pyörä maksaa loppujen lopuksi, kun se on omassa käsissä täällä suomen maassa? :roll:
Hsippe
Pyörä:
Husqvarna TE 250, TE310, Suzuki DL 1000 V-Strom
Paikkakunta:
Raseborg
Liittynyt:
21.9.2008 21:54
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut Hsippe » 28.1.2015 16:21

No eihän se maksa kuin rahdin mutta periaatteessa pyörä pitäisi ostaa alv 0% ja maksaa alvit Suomeen. ks linkki:
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuon ... nkinta.pdf.
Osa pikkufirmoista saattaa nostaa kädet pystyyn ja ilmoittaa etteivät ala alvitta myymään mutta isommille liikkeille / tukkureille ei aiheessa pitäis olla mitään epäselvää.
Käsittääkseni crossi-pyörissä hommaa ei kukaan oikein valvo mutta jos haluut peliin ns punakilpi paperit (eli enskakisaan siirtokilven) niin veron maksusta pitäis olla tosite.
CRhonkkeli
Liittynyt:
21.6.2011 13:34
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut CRhonkkeli » 31.1.2015 19:34

H sipelle kiitoksia.

Nyt on armoton vääntö, että kumman laitan yamahan 450 vaiko kawasakin 450. Yamaha on kestävän vehkeen maineessa sekä siinä on isompi tankki vrt kawasaki. Säilyttää näköjään jälleenmyyntiarvonsaki paremmin. Mutta tuo isompi tankki(sopis vaan paremmin omiin toisinaan pitkiinkin freeriding-ajeluihin metässä) ja moottorin pomminvarmuus houkuttaa. Kawasakin muutaman tunnin ajetusta -15 mallista ois vaan niin killeritajous päällä että.... :)
leppape1
Pyörä:
KX450F -14,YZ250 -12
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
21.10.2004 13:04
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut leppape1 » 31.1.2015 20:33

Ääni kawasakille.. :D
Oma blogi
JareS
Pyörä:
KTM SXF 250
Liittynyt:
26.1.2015 1:07
Re: Yleinen pyöränvalintatopic

ViestiKirjoittanut JareS » 6.2.2015 2:11

Kawa vaan jos halvalla saat kerta oikein killeri tarjous :lol: