wolvie kirjoitti:Tänä vuonna eräs isä pyysi lajiryhmältä poikkeuslupaa nostaa oman poikansa MX65-luokasta MXC/C:hen pojan pituuden takia. Lupaa ei myönnetty, suositeltiin välivuotta.
Täysin tuntematon kuljettaja kun pyytää luokkanousua, niin sitä ei myönnetä ja sitten kun maahantuojan tukema kuljettaja pyytää luokkanousua niin se myönnetään.
Kun sääntökirjaan kirjoitetuista sääntöihin ruvetaan tekemään poikkeuksia päästään tilanteeseen jossa eri henkilöitä kohdellaan keskenään eriarvoisesti.
Yksi sääntöjen perusperiaate on juurikin tuo kaikkien kuljettajien tasavertainen kohtelu.
Vaikka jokin sääntöpykälä on huono, on se silti ihan sama jokaiselle kuljettajalle.
Pitää oikeasti muistaa, että nämä säännöt ei ole mistään Jumalalta tulleita vaan ihan lajiryhmä vaan kehitellyt päissään. Tämmöisissä asioissa olisi älytöntä vetää täysin musta-valkoista linjaa, koska jokainen tilanne on erilainen, perustelut ratkaisevat.
Vaikka en 65 kuljettajan taustoja tiedäkkään niin ei voi verrata Jeren tilanteeseen mitenkään, täysin eri asiasta on kyse. MX65 luokan kuskille ollaan ilmeisesti kysytty luokan muutosta jossa on selkeä ikäraja ja noissa ikärajoissa ei ole harmaata aluetta. Aikoinaan mietittiin lajiryhmässä näitä pituuskysymyksiä luokituksissa ja todettiin se sen verran hankalaksi (junnut voi kasvaa yli 10 senttiä vuodessa), että se jätettiin ainakin silloin ikään perustuvaksi.
Jeren tapauksessa taas kysyttiin lupaa ajaa SM-luokassa samanlaisella kalustolla, jolla on jo kisannut ja voittanut junioriluokassa viime vuonna. Kyse ei ollut luokan tai luokituksen vaihdosta. Ja todellaakaan ei ole kyse siitä ajaako maahantuojan tiimissä, vaan yksinkertaisesti vauhti ja tavoitteet puoltavat pyytöä:
A) Vaikka EM:ien päällekkäisyydet ovat estäneet osallistumisen MXJ Suomen Cuppiin on Jere osoittanut vauhtinsa riittävän MX2 SM-sarjaan ja olevansa MXJ luokassa yksi nopeimmista kuljettajista. Jere mm. voitti jo viime vuonna Tampereen supercrossin MXJ luokassa (voitti siellä mm. Sihvosen) ja tänä vuonna kauden aloittaneessa West Crossissa Jere voitti kolme erää ajetusta neljästä ja esimerkiksi Imatran MXJ-liiga kisoissa Jere ajoi eräsijat 1. ja 6. mutta ajoi sekä aika-ajossa, että erissä nopeimmat kierrosajat.
B) Jere on harvoja suomalaisia kuskeja joiden päätavoite ensi kaudella on ulkomailla. Lajiryhmän ja Moottoriliiton tehtävänä on edistää suomalaista motocrossia ja suomalaisten kuljettajien menestymistä kansainvälisesti. Tänä vuonna MXJ kisoja on enää kaksi jäljellä ja EMX250 luokan avaus on jo huhtikuun puolessa välissä Italiassa, joten Jere olisi joutunut aloittamaan sarjan ilman yhtään SM-kokemusta. Olisi mielestäni melko erikoista, että Jeren erävoittoja ja EM-mitalin tuottanut osallistuminen EMX150 sarjaan kääntyisi häntä vastaan ensi kauteen valmistatutumisen suhteen, koska kalenterien päällekkäisyyden vuoksi näyttöpaikat ovat olleet vähissä.
Ja kuten tohon aikaisemmin laitoin niin Orimattilan kisa osoitti, että päätös oli oikea. Jere sai hyvää oppia ajamisesta SM tasolla ja varmasti pari virhettä korjataan taas seuraavaan kisaan. Katotaan nyt jos lupa irtoaa vielä Heinolaan.