kas1 kirjoitti:No mikä siinä on kun ei vittu uskota että kyllä näistä löytyy myös ducatin sähköjä ja toimii niillä. Myös yhdellä käyttäjällä, jolla oli n. Vuosi sitten proju topic valkokilpisestä yz:sta oli pyörässään ducatin sähköt. Samat kuin minulla ja myös useissa mopoissa. Että mikä tässä nyt oikein on epä selvää? =/
Tulet huomaamaan noin 15-20 vuoden päästä, että teinipoikana tuli uskottua omiin näkemyksiin kuin pässi sarviinsa. Vanhempana faktat nousevat yhä tärkeämpään rooliin.
Kaikille polttomoottoreille oikea sytytysennakko on hyvin tärkeä moottorin toiminnan kannalta. Mitä korkeampiviritteinen moottori on kyseessä, sitä tärkeämpää oikea ennakko on. Esim. yhdellä kierrosalueella toimiva ruohonleikkuri ei tarvitse käytännössä ennakonsäätöä ollenkaan, mutta 125cc RR -pyörän moottori voi tarvita asteen tarkkuudella oikean ennakon.
2T moottorin sytytystä varten on ennakkokäyrä, mikä toteutetaan CDI boksin säätelemänä. Käyrä ei ole lineaarinen. Moottorin ominaisuuksista riippuen ennakkoa lisätään/vähennetään eri kierrosalueen/kaasunasennon mukaan. 2T moottorissa toteutetaan myös "kierrostenrajoitin" ennakkokäyrän avulla. Eli maksimikierroksilla aletaan ennakkoa vähentämään -> pyörä ei kierrä enää lisää.
Joka moottorille on oma optimaalinen sytytyskäyrä. Kyllä moottori käy "väärällä" ennakolla, mutta ei optimaalisesti. Liian aikainen ennakko aiheuttaa nakutusta ja valtavaa lämpörasitusta moottorille. Myöhäinen ennakko ei tuota parasta tehoa eikä moottori kierrä herkästä/oikealle kierrosalueelle.
Nyt voit ihan itse miettiä tuottaako yleismallinen CDI boksi oikean ennakkokäyrän. Millainen käyrä tarvike CDI boksissa on ja miten se eroaa alkuperäisestä käyrästä. Miten ennakon erot vaikuttavat moottorin toimintaan. Oletko määritellyt perusennakon samaksi kuin moottorissa alunperin?
Samalla tavalla kaikki muutkin "puljaukset" vaikuttavat negatiivisesti moottorin toimintaan. YZ125 moottorin pakoaukon säätimen lukitus vaikuttaa "hieman" eri tavalla moottorin toimintaan kuin jossain DT:ssä. Usko tai älä, mutta alkuperäisellä ilmanputsarikotelolla on myös vaikutusta kaasarin toimintaan. Ainut keino saada moottori toimimaan sille tarkoitetulla tavalla on varmistua, että kaikki perusvaatimukset ovat kunnossa. Ehjä sylinteri ja mäntä -> Pakoaukonsäädin toimintaan -> Ei imuvuotoja ja läppät ei saa yhtään irvistää -> Oikeat virtavehkeet oikeissa säädöissä -> Ehjä puhdas kaasari, jossa ei ole kaikki osat loppuunkuluneita (kaasarissa esim. neula, neulaputki ja luisti kulutustavaraa + vakiosäädöistä liikkeelle), ehjä moottorin alakerta, mielellään aluperäinen ilmanputsarikotelo, ehjä pakoputki + äänenvaimennin + villat (alkuperäiset tai ainakin juuri kyseiseen moottoriin tarkoitetut. Muista myös, että katukäytössä 2T putken saa ajamalla tukkoon)