Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "jarrun avaaminen"? Ainoa, mitä tarvitsee avata, että männät saa painettua sisään, on jarrunestesäiliön kansi (sekin vain silloin, kun nestettä on niin paljon, ettei sitä mahdu enempää takaisin säiliöön päin). Joka tapauksessa, jossain välissä on nyt ilmaa, jota et jostain syystä saa pois.
Onko oikea tekniikkasi siis tämä:
1) Pumppaat jarruun paineen
2) Pidät yhä kahvassa/polkimessa painetta, avaat ilmaruuvin ja suljet sen käytännössä heti
3) Päästät jarrukahvan palautumaan ja palaat kohtaan 1
Kakkoskohtaa helpottaa merkittävästi se, että laitat ilmaruuviin letkun (
http://img.youtube.com/vi/tkxcQzhgJLU/hqdefault.jpg ). Se auttaa siihen, ettei ilmaa pääse takaisin jarruun (kunhan letku lähtee ylöspäin), jos olet vähän liian hidas .
Jos letkuun on päässyt ilmaa, niin tuolla metodilla kestää maailman tappiin saada se pois. Etujarrusta onnistuu usein ihan vain niin, että pumppaat paineen ja vedät sitten kahvan stongaan vaikka nippusiteellä (siis niin, että jää paine päälle). Muutamassa tunnissa ilma kulkeutuu ylös (paine puristaa kuplat pienemmiksi ja ehkä tässä on jotain muutakin takana, mutta toimii) ja sitten kahvan päästäessä kuplat pullahtavat jarrunestesäiliöön.
Onko nyt kyse etu- vai takajarrusta? Takajarru on vaikeampi, kun jarruletku menee melkein vaakatasossa ja siinä on mutkia. Saatat joutu irrottamaan koko jarrun (satulan ja kahvan), jotta saat letkun pystysuoraksi niin, että kaikki ilmakuplat kulkeutuvat pois.
Tässä vielä kuva jarrun toimintaperiaatteesta. Sen verran yksinkertaista kamaa, että kovin monimutkaisesta ongelmasta ei voi olla kyse.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Hydr ... iagram.jpg