HaRtsa88 kirjoitti:pmc kirjoitti:JMotocross radan luonteesta johtuen motocross pyöriä ei ole välitetty tehtaalta tullessa kulkemaan yli 100km/h todellista nopeutta. Ei 80cc pyöriä eikä sitä suurempia.
Onko tämä nyt sitä faktaa sitten?
Kyllä nuo isot mopot vähän kovempaa menee.
Pitää ottaa vähän sanoja takaisin, alla muuta laskuesimerkki nopeudesta hiekalla. Hiekalla sutimisesta johtuva häviö on 9-12%, joten laskin nopeuden kertoimella 0.90. Asfaltilla häviö on 4-8%, joten nopeudet olisivat muutaman kilometrin korkeampia. Arvot on 2005 Yamahoista, koska niistä löytyi manuaalit koneelta:
YZ250 2005
Primary reduction ratio 3.000
Secondary reduction ratio 3.500
5th gear 0.952
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 9600
9600/(3.000 x 3.500 x 0.952) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 99334 m/h eli 99.33 km/h
YZ450F 2005
Primary reduction ratio 2.652
Secondary reduction ratio 3.643
4th gear 1.050
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 11150
11150/(2.652 x 3.643 x 1.050) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 113.68 km/h
YZ125 2005
Primary reduction ratio 3.368
Secondary reduction ratio 3.692
6th gear 1.095
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 12400
12400/(3.368 x 3.692 x 1.095) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 94.19 km/h
YZ250F 2005
Primary reduction ratio 3.353
Secondary reduction ratio 3.692
5th gear 1.042
Renkaan kehä 2 x säde x 3.14 = 1.9154
Max rpm 13500
13500/(3.368 x 3.692 x 1.095) x 1.9154 x 60 x 0.90 = 102.55 km/h