Viku kirjoitti:rxhuilaa kirjoitti:Mutta kuinka nopeasti veikkaatte että kyllästyn noihin kasikympin tehoihin...
Heti ekana iltana veikkaan minä. Piikki se on paras.
Sekin riippuu mistä 80cc:syä kyse!
Yleensäkin kun kaikki puhuu 28hp blaa blaa blaa jne.
Niin 80cc vesijäähdytteisistä löytyy 16-27,5hp merkistä ja vm:stä riippuen timmissä kunnossa.
Muutenkin nämä yli 5v vanhat pyörät, jos ne ovat olleet ns. jonkun sällin harrastekäytössä, niin tehoja voi huonolla tuurilla uupua jopa puolet tehdaskunnosta.
Mutta itselläni on Yamaha yz 80cc -92, tossa vm:ssä on paras tehopainosuhde sarjassaan. (27,4hp/61,3kg)Painoakin siisvaivaiset 61,3kg tarkalleen.Renkaat siis 17/14 eli pienipyöräinen.
Minulla kun on vielä crossi mekaanikolla laitatettu kansi (palotila muotoiltu ja kantta laskettu), 1mm ylikoko, kanavat puhallettu, wisecon takomäntä (hitusen sitäkin mekaanikko siistinyt) , 320 suutin ja 15/46 välitykset
Tehoja n. 30hp , painoa sen 61,3kg. -97 125cc Rm liikahtaa reilusti huonommin kuin tämä yz, sen voi kyllä päätelläkin jo: rämmän tehopaino (38hp/100kg).
Tosin tuo kone on niin korkeaviritteinen, että vaatisi n. 100 oktaanista bensaa jos haluaisi saada täydelleen kestämään. Bensana käytetty kuitenkin 98:ia ja seokset mahdollisimman rikkaalla(eli pelaa hyvin, mutta saa ainetta).
Öljyn ja bensan suhde on ollut 4-6% aina.
Pisimmillään mäntä on kestänyt jopa 40 tuntia,lyhyimmillään 15min. Eli männät tuppaa sulamaan,kun viriastetta löytyy, ja bensiinissä hitusen vähän lailla oktaaneja.
0-95km/h suoriutuu 6-7sek.
Itsellä pituutta 177cm ja painoa n. 60kg. Hyvin pystyn tuollakin ajamaan, kun en missään radalla aja, vaan jäällä + kaikenlaisilla metsäpoluilla. 185cm ja 75kg kaveritkin ovat tuolla pystyneet ajamaan kohtuu hyvin, lähdöissä ei puutetta jos saa pidettyä kierrokset koko ajan riittävän korkealla.
Toista yhtä kiukkuista 80cc/85cc ei ole tullut vastaan toistaiseksi.
Sitten kun ajattelee ex 80cc rm:ääni, niin se vastasi lähinnä 70cc perus uusenduroa, eli ei tod millekään piikeille pärjää vaan jää kuin nalli kalliolle.
Sitten tällä kylällä on ollut n. -90 lukuisia kassareita monia, esim. kx , rm. Niin yleensä ottaen ei kyllä kuuhun mennä niillä tehoilla, yksi toinen samanlainen yz kuin minulla löytyy tehdaskuntosena ja just normaali harrastekäytössä olleena, niin tehot ovat siinäkin melko säälittävät.
Eli piikki parempi ajaa + lähtevämpi 90% tapauksista.
Ja jos radalla käyt jne niin osta se piikki.
Itse en piikistä välitä, 250cc parempi ratkaisu mitä piikki jos vähänkin ajokokemusta löytyy. Piikin painoinen ja tehoja n. 15hp enemmän = lähtöjä selvästi paremmin ja vääntöjä todella kivasti.
Jos on taitoa ja kiinnostusta laittaa 80cc:eetä jos siinä ei kaikki pollet jäljellä ole , ja eihän todellisuudessa tehdas lupaa näistä 86-92 vuoden pyöristä kuin sen 18-27,5hp, joka ei ole niin hirveästi, siitä 28hp:stä on tullut nuubien keskuudessa joku villitys, vaikka todellisuudessa polleja persiin alla olisi 10 vähemmän.
Uudet 85cc:t , niinkuin myös isorunkoiset 80cc:t ovat suht massavia laitteita ja niillä 25hp-28,5hp tehoilla ei ole niitä lähtöjä hirveän paljon, ja miinuksena näissä uusissa kassareissa(85cc) niiden hinta, voivat liikkua käytettynäkin jopa suht hyvien puolikkaiden hinnoissa. Se hyvä puoli noissa uusissa 85cc:issä on että ne ovat rungoltaan ja iskareiltaan suhteellisen jämäköitä. Alakierrosväännöt ovat myös parantuneet pakoaukonsäätimien myötä, vaikka ei kassarissa ikinä väännöistä voi puhua.
Mitä minulle ammattilaiset ovat selittäneet(niinkuin järkikin sanoo), niin juuri näistä kevyt rakenteisista -90 luvun pienistä kassareista saa kaikkein kiukkuisimpia, ja suht hyvin tehoja onkin jos kaikki tehdaspollet edes tallessa.
Omalla yz:llani kelpaa lähteä kisaamaan isompienkin kanssa , uudelle 250cc:lle jää jonkun verran lähdössä, tosin ei hriveän paljon, siinä se vaan roikkuu kovasti joitain metrejä puolikkaan takana.
Eturengas nousee vielä 80km/h vauhdista kutosella hennolla nykäisyllä jos pitoja on. (hiekalla ei kovin paljoa rengas pitoja saa)
Eli tämä vaan esimerkkinä että kyllä 80cc:kin voi olla kireä ja kiukkuinen lähdöiltään.
Tulipas sitä pädettyä.