Kiva, pmc, että ymmärrät, joskin nyt ei ollut kysymys siitä.
Voisit laittaa niitä paikkoja tännekin, jotka olet luotettaviksi havainnut (ebaystä), koska olen itse kertaalleen tilannut Honk Kong'ilaisesta verkkokaupasta Xenonsarjan ja sen saanti kesti 3kk.
Silloin ne maksoi Suomessa n. 300e, siellä 40e. Kuukautta myöhemmin löysin Suomesta paikan, josta sai karvan alle 200e sarjan / tilaus min. 10 kpl ja offin kautta järkkäsin kimppatilauksen. Keväällä kun hong-kong-paketti tuli, oli yleinen hintakin Suomessa enää n. 200e. Seuraavana syksynä otin sen ballastin ja polttimon käyttöön, ballasti kesti mopossa muistaakseni kolme ajokertaa. Ei siis tule ikinä enää tilattua mitään muuten kuin valmiiksi luotettavaksi ja varmaksi tiedetyltä myyjältä.
Jo kauan ennen kuin olen ollut alalla yrittäjänä, olen kehoittanut menemään sinne paikalliseen liikkeeseen ensin ja kysymään tarjousta. Sille ei tietty yrittäjä voi mitään, jos suomalainen maahantuoja pitää vaikka rattaalla hintaa 65e ja sen saa vaikka Saksasta 35e, kun se ratas maksaa sisään yrittäjälle jo paljon enemmän ja vielä kulut (rahti, kirjanpitokulu, varastossa pidettäville sen kulut) päälle. Yrittäjänä on puolestaan oikein kiva huomata kuinka valmistajat myy halvalla isompia eriä, paikallinen marketti myy Nokian halvinta mallia halvemmalla ulos kun mitä saan ne itselle hyllyyn... niillä on vaan sitä mallia. Jostain nääkin takaiskut on sitten tilille loihdittava/turha luulla myyvänsä noi pois kuin tappiolla tavalla tai toisella.
E: pmc, tuo sun jammuosatilaus on ihan tuttu tilanne mullekin ja ihan samoilla syillä itsekin olen tilannut osia maailmalta. Tuommosten toimitusaikojen kanssa en näe mitään syytä enää tilata Suomesta, ihan sietämätöntähän toi on.