4T vs. 2T

OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 24.2.2011 20:02

Miksamies79 kirjoitti:
Domi #312 kirjoitti:
mikaman kirjoitti:Meni kyllä ohi tuo edellinen viesti, mutten olekkaan terävin kynä penaalissa. Yhdyn kyllä siihen mielipiteeseen, että nelarissa on painopiste hieman ylempänä. Toki sitäkin voi helposti muuttaa muiden ominaisuuksien hieman huonontuessa.

Että 4t pyörän koneesta tulee enemän hyrrävoimia,jonka seurauksena raskaampia ajettavuus... ;) Jos nyt itekkään ymmärrän yhtään mitään :D


Hyrrävoimat ei ole yhtä kuin raskas ajettavuus. Hyrrävoimat pyrkivät työntään massaa suoraan eteenpäin, siksi tuntuu raskaammalta, varsinkin puunkierrossa, ja on raskaampi kääntää. Vaikka painoeroa ei hirveesti olisikaan.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 24.2.2011 23:48

Jos ei tiedä mikä on hyrrävoima, niin kuinka voi olla niin tyhmä että kirjottaa siitä tänne ennen kun kirjottaa sen edes kuukkeliin/ottaa selvää?
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 25.2.2011 8:24

Miksamies79 kirjoitti:Hyrrävoimat pyrkivät työntään massaa suoraan eteenpäin, siksi tuntuu raskaammalta, varsinkin puunkierrossa, ja on raskaampi kääntää. Vaikka painoeroa ei hirveesti olisikaan.

Hyrrävoima(keskeiskiihtyvyys) vastustaa LIIKKEEN MUUTOSTA. Seuraavassa kuvaus suureista ja ns. voiman suunnista.
Kuva

Oikean käden säännöllä kappaleelle määräytyy vektorisuure jonka mukaan esim nelitahtimoottorille voidaan laskea voima millä moottori saadaan poikkeamaan asemastaan.

Näppärä jätkä saattaa keksiä, että moottoripyörän pyörivät massat aiheuttaa +suuntaisen voiman. Yamahan motogp pyörän moottori pyörii väärin päin ja näin voiman suunnaksi tulee -. Volá, saadaan vähennettyä hyrrävoiman vaikutusta. Eli pyörivän kappaleen muodostamaa voimaa joka vastustaa liikkeen muutosta.

Jos hyrrävoima pyrkis työntään massaa suoraan eteenpäin niin rälläköinti sais aivan uuden ulottuvuuden :)
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.2.2011 23:58

willik kirjoitti:Jos hyrrävoima pyrkis työntään massaa suoraan eteenpäin niin rälläköinti sais aivan uuden ulottuvuuden :)


Reps ;D Juu, saattas tulla hiukka tilanteita ;D
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17

ViestiKirjoittanut proppu » 27.2.2011 12:31

Rälläkällä sen vaikutuksen tosiaan huomaa parhaiten. Ottaa semmosen pienemmän rälläkän ja yhellä kädellä yrittää pyöritellä sitä niin se pistää vastaan.
Miksamies79
Pyörä:
Husqvarna TE 250, Honda CRF 450
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.8.2010 11:54

ViestiKirjoittanut Miksamies79 » 28.2.2011 0:28

willik kirjoitti:
Miksamies79 kirjoitti:Hyrrävoimat pyrkivät työntään massaa suoraan eteenpäin, siksi tuntuu raskaammalta, varsinkin puunkierrossa, ja on raskaampi kääntää. Vaikka painoeroa ei hirveesti olisikaan.

Hyrrävoima(keskeiskiihtyvyys) vastustaa LIIKKEEN MUUTOSTA. Seuraavassa kuvaus suureista ja ns. voiman suunnista.
Kuva

Oikean käden säännöllä kappaleelle määräytyy vektorisuure jonka mukaan esim nelitahtimoottorille voidaan laskea voima millä moottori saadaan poikkeamaan asemastaan.

Näppärä jätkä saattaa keksiä, että moottoripyörän pyörivät massat aiheuttaa +suuntaisen voiman. Yamahan motogp pyörän moottori pyörii väärin päin ja näin voiman suunnaksi tulee -. Volá, saadaan vähennettyä hyrrävoiman vaikutusta. Eli pyörivän kappaleen muodostamaa voimaa joka vastustaa liikkeen muutosta.

Jos hyrrävoima pyrkis työntään massaa suoraan eteenpäin niin rälläköinti sais aivan uuden ulottuvuuden :)

Eli eikös tuo käytännössä mene, niinku ensin sanoin; kun pyörä menee suoraan, moottorin osat pyörivät suoraan, ja kun koittaa kääntää, nii vastustaa sitä enemmän, mitä on pyöriviä osia moottorissa aiheuttamassa hyrrävoimia... "Hyrrävoima perustuu Newtonin ensimmäiseen energiaperiaatteeseen jonka mukaan massa pyrkii säilyttäämään liiketilansa." Ja kyllähän rälläkälläkin on helpompi suoraa viivaa leikata, kuin mutkaa.. :) Turha kai tästä on vääntää, ku tuntuu että molemmat ymmärretään kuitenki mistä on kysymys.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 28.2.2011 8:21

Miksamies79 kirjoitti:Turha kai tästä on vääntää, ku tuntuu että molemmat ymmärretään kuitenki mistä on kysymys.

Juuri näin.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 12.3.2011 1:07

Täytyy nyt mone vuoden vastaan jäpittämisen jälkeen myöntää, että on se nelari sittenkin aika paljon isompi rasti ite laittaa kun 2T... eli piti yhelle neuvoo koneen laitto ja kun aikasempaa kokemusta autoista tai nelareista muutenkaan ei oo, niin siinä valkeni kuinka paljon enempi sen nelarin kans tarii tehdä ja ymmärtää. Mulla tietty helppo kun kymmeniä 4T eli sama kun auton koneita laittanu ennen kisapyöriin siirtymistä, mut jos taustalla ei oo mitään kokemusta niin on se nelari sittenkin aika monimutkanen ja vaikee... mulla vaan se ero max. 2h onko 4T vai 2T kone mut nelarissa ei tarvii ihmetellä läppiä, putkee, tms...

Nyt tää kysenen tyyppi varmasti nauraa mehevästi partaansa mut naurakoon, on siihen oikeutettu ja ihan pakko kiittää... kyl vaan enempi konemies tarvii 4T kans olla ja jos ei ole, niin aika paljon lisää se budjettiin tekee kauden mittaan. Mutta jos on autoja laittanu ja koneita yleensäkin, itse tekee työt ja osaa jo valmiiks, ei nelarissa mitään ihmeellistä ole. Yleensä ajotusmerkitkin on aika selviöt ja kun ei ole, google auttaa parissa minsassa.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 12.3.2011 13:46

Komppaan osittain SMK.Mutta ei esim kaksitahtisen mäntää pysty vaihtamaan henkilö,joka ei omaa minkäänlaista mekaniikan perustaitoa,tai yleensä kokemusta moottoreista.Ei nelitahtisen moottori ole mitään avaruustekniikkaa,ja juuri esim sinä SMK osaat sen varmasti läpikotaisin.Huolto onnistuu myös sellaiselta jolla ei ole kokemusta nelareista,jos on kaveri joka osaa neuvoa mitä tehdään.Muutaman kerran jälkeen varmaan ymmärtää toimintaperiaatteen,ja selviää jatkossa ilman apuakin.Kaverit jotka ovat rassanneet esim autoja nuorempana,osaa varmasti huoltaa nelari crossiakin.Moottorihan on kuin auton moottori pienoiskoossa.
SMK, sanot että 2-t tarvii ihmetellä läppiä,putkee,tai yms.Siis mitä "ihmettelimistä" niissä on?
Ja mitä tämä yms sisältää?Jos halutaan katsoa esim miltä mäntä tai sylinteri näyttää,niin kyllä siinä nelitahtisen pannussa riittää enemmän sitä ihmettelyä ja tarkastelua.

Kirjoituksesi lopusta olen täysin samaa mieltä kanssasi.Ja nelitahtinen tulee aina kalliimaksi huoltokuluiltaan kuin kaksitahtinen.Poikkeuksiakin tietysti on,mutta noin yleisesti näin on.
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07

ViestiKirjoittanut pmc » 12.3.2011 19:50

zeizei125 kirjoitti:Kaverit jotka ovat rassanneet esim autoja nuorempana,osaa varmasti huoltaa nelari crossiakin.Moottorihan on kuin auton moottori pienoiskoossa..

Oman kokemuksen mukaan juuri tämä joukkio vääntää kampiakselinpään kierteet hajalle, korvaa pultit halpahallin kilopulttihyllystä, vääntää nokkapukit käsivaralla 40nm momenttiin ja uskoo nokkaketjun kestävän isältä pojalle.

Moni täysin kokematon ei uskalla koskea moottoriin tai ainakin ottaa hommista selvää ennen toimeen ryhtymistä.
kawasaki_fin
Pyörä:
Kawasaki kx 85
Liittynyt:
8.3.2011 11:14

ViestiKirjoittanut kawasaki_fin » 12.3.2011 21:24

Kertokaas paljo 125 2 tahti vie pensaa normi ajolla esim enduroo.. entäs 250 4t paljos se vie..?
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13

ViestiKirjoittanut Bream » 12.3.2011 21:28

Ihan vain tällanen sivukysymys. Mitä väliä sillä on paljonko se kuluttaa? Itselläni tuo osa-alue ei ole ikinä ollut se joka vaikuttas budjettiin. Lähinnä kuljetuskalusto, kaluston huollot jne.

edit. eli, kun lähdetään ajamaan niin katotaan et sitä on tarpeeksi mukana. Ei ainakaan sen takia jää ajot kesken. Yleensä se on kyl kunto tai joku muu tekijä, joka keskeyttää jos on keskeytyäkseen ennen aikojaan. :D
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07

ViestiKirjoittanut pmc » 12.3.2011 22:34

kawasaki_fin kirjoitti:Kertokaas paljo 125 2 tahti vie pensaa normi ajolla esim enduroo.. entäs 250 4t paljos se vie..?

Ohjaustangossa on kahva, jolla voidaan säännöstellä ajon aikana bensiinin kulutusta
funktio
Liittynyt:
8.5.2008 3:41

ViestiKirjoittanut funktio » 14.3.2011 10:57

kawasaki_fin kirjoitti:Kertokaas paljo 125 2 tahti vie pensaa normi ajolla esim enduroo.. entäs 250 4t paljos se vie..?


vastataan nyt ettei jää huono kuva ihmisistä.

minun (huom minun) kokemuksen mukaan 125 exc:n tankillisella ajaa kahdet treenit hidasta enduroa eli noin 2-3 tuntia. 250 exc-f:n tankillisella parit treenit ja ehkä kolmannetkin. homma vaan menee niin että tankkaan aina tankin täyteen joka treenien aluksi niin se sitten riittää varmasti pitempään mitä kunto antaa myöten. mulla ei ole koskaan loppunut pensa kesken ajon. eikä ole mennyt edes varatankin puolelle.

ymmärrän kysymyksen jos tarvii ajella siirtymiä treenipaikoille. suurin osa kuitenkin vie mopon/mopot autolla pelipaikoille ja ajelee vain siellä metsässä.

ja nyt kun ajattelee niin en kuitenkaan vastannut kysymykseesi koska mahdollisesti haluaisit tietää kulutuksen l/100km. siihen saat vastaukset katupyörä puolelta ja yhtä monta eri vastausta kuin on vastaajia.
kawasaki_fin
Pyörä:
Kawasaki kx 85
Liittynyt:
8.3.2011 11:14

ViestiKirjoittanut kawasaki_fin » 14.3.2011 17:57

joo kiitos tota tuntimäärää tarkotin :)