iskarien säätäminen

Jepuz
Pyörä:
Aprilia SMXV450 VDB replica, Aprilia MXV450
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
10.7.2005 23:40

ViestiKirjoittanut Jepuz » 6.2.2011 22:50

SMK) kirjoitti:Ole hyvä ja näe vähän itsekin vaivaa, gogleen vaikka service manual ja pyöräs mallia ja vuosmalli, muutaman sivun kun selaat, löydät varmasti. Eli omaa aktiivisuutta kiitos, perse liikkeelle ja vähän viitteliäisyyttä, kukaan ***tana sua *****lusikkasuussasyntynyasenteella rupe passaan TOIVOTTAVASTI AIANKAAN!


Olipas asiallinen vastaus. Tossakin olis ollut enemmän järkeä, kun ton turhan loppuvikinän olis suosiolla jättänyt pois. Nimimerkillä, jolle vittuilit on kuitenkin -92 vuoden kawa, ei mikään 2011-vuoden monsteredition. "*****lusikkasuussasyntynyasenteella" harva edes koskee mopoonsa, kun huoltohommista on kyse. Ja monesti ihan mihin tahansa asiaan liittyen kokeneemmalta neuvoja kysellessä, saa paremmat vinkit kuin jostain opaskirjasta. Esim. krossissa ja supermotossa parhaimmat perusvinkit iskarien säädöstä yleensä saa nopeilta kuskeilta. Ps. eikös mototin iskarien säätäminen-topic ole sitä varten, että siellä kysytään neuvoa ja keskustellaan aiheesta?
Sladissa sisään, paareilla ulos.. #210 Allrightin miittien kotisivu!
Revenge
Liittynyt:
18.6.2009 19:08

ViestiKirjoittanut Revenge » 7.2.2011 15:52

Joo ton vastauksen ois vähä paremminki ilmasta. Ja täähän on just avun kysymistä varten? Vai oonko väärässä?

Muuten on kyl kaikki aikalailla selvää mut toi ilmaus. Jääkö sinne keulaan ilmaa. Et tasataanko se paine vaa?
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 7.2.2011 16:17

Ensin öljyä putkeen reilusti, sitten vain rauhallisesti pumppaiset kunnes liike on tasaisen jähmeää eikä kuulu ilmakuplien kurlutusta. Sen jälkeen imaset ylimääräiset öljyt pois.

Jos taasen tarkoitit kakskammio-keulan ilmausta, niin se kannattaa käydä teettämässä jossain liikkeessä.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Aaas
Liittynyt:
7.2.2011 18:44

ViestiKirjoittanut Aaas » 7.2.2011 18:55

Mites noi kotarin kaksoiskammio keulat eroaa normaaleista? Mikä tekee yleensäkkin kaksoiskammio keulasta paremman? Pystyy säätämään tarkemmin? Jaksaisko joku tehä pienen tietopaketin noista kaksoiskammio keulista?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 7.2.2011 23:53

Jepuz kirjoitti:Olipas asiallinen vastaus. Tossakin olis ollut enemmän järkeä, kun ton turhan loppuvikinän olis suosiolla jättänyt pois.


Niin? Lue nyt vähän jampan kyselyä, yrittää vaan saada kaiken valmiiks katettuna, eli laiska. Mä luin viimeset kolme ja se riitti, mahtaa ärsyttää semmosia joille ei oikeesti kateta pöytä valmiiks. Ei oo mopon iästä kii vaan asenteesta.

Aaas, kakskammiokeulassa on ulkokammio ja sisäkammio, eli kuten taiskari, mutta jousenkin päällä on vielä vaippa, joka on tiivistetty ulkoilmaan - koska keula liikkuu liukuholkkien tukiessa kaikki poikittaisvoimat, ne tarvii voitelua. Sisäkammio on tavallisessa USD:ssä yhteydessä ilmaan, ei ole suljettua rakennetta. Kakskammmioisessa suljetussa catridge-rakenteessa taas keulan vaimenninosa on tekemisissä vaan typen tai jousen kanssa, kunnolla ilmattuna toimii kuten paraskin takaiskari, virtaumäärät vaan kuten 1:1 välityksellä, eli hyvä säätää ja tarkka, aina sama. Kotarin keula on sikäli ikävä kun se pitää täyttää neulalla ja typellä, myös hitaampi tehdä ja kaiken kukkuraks tahmasempi kuin Showa - ei liene yllätys että itse ajan ja käytän mieluimmin 47mm Showaa. Huoltoväli Showassa (sohvassa) on pakko pitää lyhempänä, mutta jos sen pitääkyllin lyhyenä, sen tekee 30min. - tämmösiä ei vaan ikinä tuu huoltoo vaan liukuholkitkin on jo paskana ja laskua tulee 150-200e sen sijaan että huoltas useemmin 70e (huoltohinta kun keulasta tulee terveet liemet ulos) ja sais kaupan päälle ajaa koko ajan hyvällä!

Eli jos oot laiska huoltaan tai pihi huollattaan, en suosittele mitään 2-kammioista. Jos teet mieluimmin itse ja usein, hommaa sohva.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 8.2.2011 8:09

wolvie kirjoitti:Jos taasen tarkoitit kakskammio-keulan ilmausta, niin se kannattaa käydä teettämässä jossain liikkeessä.

Kyllä kakskammioisen keulan ilmailee itsekkin. Ottaa vain hieman aikaa.

Kotarin keulassa vain ongelmana on se kirotun pussi. Sinne pitäis saada typpeä ja painetta hieman. Typelle ei oikein muuta käyttöä ole niin ei viitsi pulloa sen takia ostaa/vuokrata. Japsipyörien keuloihin tekee itekkin, kun ei ole sitä pussia.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
teeäm
Pyörä:
250exc,2X144sx,560smr ja 350sx-f
Paikkakunta:
Vimpeli
Liittynyt:
7.4.2008 22:38

ViestiKirjoittanut teeäm » 8.2.2011 9:22

willik kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Jos taasen tarkoitit kakskammio-keulan ilmausta, niin se kannattaa käydä teettämässä jossain liikkeessä.

Kyllä kakskammioisen keulan ilmailee itsekkin. Ottaa vain hieman aikaa.

Kotarin keulassa vain ongelmana on se kirotun pussi. Sinne pitäis saada typpeä ja painetta hieman. Typelle ei oikein muuta käyttöä ole niin ei viitsi pulloa sen takia ostaa/vuokrata. Japsipyörien keuloihin tekee itekkin, kun ei ole sitä pussia.

Miksi typpeä keulaan, toimii yhtä hyvin ilmallakin. Pumppu maksoi 2v sitten n.120€.
https://www.ktm-parts.com/mm5/graphics/ ... 066000.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=BylpKHjFY0A
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 8.2.2011 10:25

willik, keula lämpenee niin paljon vähemmän, että voi siellä ilmaakin käyttää. Paine kannattaa silloin jättää vähän pienemmäksi. Apteekista vaan haet 0.4mm neulan, pneumatiikkaliikkeestä paineenalennusventtiilin ja mittarin alueelle lk. 1,5bar max, liittimet pienelle letkulle ja ihan klemmarilla pysyy keulan paineilla neula kiinni ja tiiviinä letkussa. Voi olla että biltsustakin löytyis kaikki muu paitsi euron neula ja kunnon mittari, vois jäädä silloin hintaa alle 30e.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 9.2.2011 8:29

teeäm kirjoitti:
willik kirjoitti:
wolvie kirjoitti:Jos taasen tarkoitit kakskammio-keulan ilmausta, niin se kannattaa käydä teettämässä jossain liikkeessä.

Kyllä kakskammioisen keulan ilmailee itsekkin. Ottaa vain hieman aikaa.

Kotarin keulassa vain ongelmana on se kirotun pussi. Sinne pitäis saada typpeä ja painetta hieman. Typelle ei oikein muuta käyttöä ole niin ei viitsi pulloa sen takia ostaa/vuokrata. Japsipyörien keuloihin tekee itekkin, kun ei ole sitä pussia.

Miksi typpeä keulaan, toimii yhtä hyvin ilmallakin. Pumppu maksoi 2v sitten n.120€.
https://www.ktm-parts.com/mm5/graphics/ ... 066000.jpg

Yksinkertaisesti sen takia, kun wp:n huoltomanuaali sanoi että typpeä siihen pussiin.

SMK), niin sitä itsellekkin perustelin, että keula ei lämpeä mutta wp:n huoltomanuaali sanoi toista. Sekin jos joku lukisi ohjekirjoja niin voisi selvitä, että -07 kakskammioiseen voi laittaa ohjekirjan mukaan ilmaa mutta -08 uudempaan ei voisi laittaa.

Oon kuulkaas tytöt ja pojat rakentanu tuon neulan keulanpaineistamiseen vuoden päivät sitten. Turhaa pädette ;)
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 9.2.2011 8:58

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka monessa huollossa oikeasti laitetaan kotarin keulaan typpeä. Viimeksi kun vein ilmattavaksi niin tyynesti pisti kotarin omalla pumpulla normaalia ilmaa sisään.

En usko että normikuolevaisen vauhdeissa keulat lämpenee niin paljon että typen ja ilman vaikutuksen oikeasti huomaa. Toki eri asia on oikeastikovaa ajavat ja ne jotka haluaa että kaikki on tehty just tasan oikein.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 9.2.2011 12:26

Villi veikkaus on että 1%.

Ja tähän 1% lukeutuu se iskariguru kellä käytän omat keppini laitettavana ja uskon häntä näissä asioissa ennemmin kuin yhtään ketään muuta.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 10.2.2011 0:59

No mä ainakin laitan tasan tarkkaan typpeä, mulla on siihen just niitä varten hommattu extrapitkä sivureiällinen neula, tarkkuusmittari ja säädin myös ja myös fillareihin jos se asiakkaalle sopii ja iskari/keula on teknisesti siinä kunnossa että jotain voi pysyä sisälläkin. Fillaripuolella vaan huoltoon tulee järjestään paskaksi asti ajettuja tunnistamatonta kuraa öljyn tilalla keppejä ja niiden huollot päätin eilen lopettaa - ellei huoltohistoriasta ole mitään tietoa tai ulos tulee kuraa niin seon soronoo ja asiakkaale viesti että tuu hakeen pois, olis kannattanu huollattaa silloin kun se vielä oli ehjä.

willikille neuvoin ilman laiton ihan siksi, että keulassa se ero on niin paljon pienempi kuin takaiskarissa, että jos itse tahtoo testailal eri settinkejä niin ei talvella tule kyllä yhden simmin eroa ongelmaa. Itse en tykkää mistään epävamuuksista missään kohdin ja omat kepit toimii nyt 10+, rupee vaan oleen niin syvää et suorastaan repee ilosta kun pääsee pöpperöurasta pois ja takarengas koskee maahan muutenkin kuin hetkittäin. No laitan typpee aina kun mahdollista ja sitä kuluu silti niin hiton vähän et onko muka jotain syytä laittaa ilmaa jos pullo on? Eli en usko ettei iskarihuoltajat pääasiassa laittas N2. Mulla on ollu pullo tammikuusta -07 ja on se kai kaks kertaa, tai sit vaan kerran, tarvinnu täyttää. Argonii, alumiinihitsauksiin, mennykin sit jo monta täyttöö, osaa ees lonkalta heittää määrää.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 10.2.2011 15:31

Mitenkäs sitten tuo Kotarin takaiskari, onko mahdollista toimia jos typen korvaisi vaikka argonilla tai argon/hiilidioksidi yhdistelmä kaasulla? Kysyn siksi kun tuollaiset pullot löytyisi muttei tuota typpeä. Mopona on -08 200 exc.
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 10.2.2011 20:08

Ei mutta nythän mä hokasinki, että onhan mulla happi, asikka ja hiilaripullotkin käytettävissä. Onko näissä kaasuissa jokin ominaisuus jota ei voi suositella iskari käyttöön? Mikä ominaisuus tekee typestä juuri sen "the iskarikaasun"?
Oretna
Pyörä:
450 crf
Liittynyt:
16.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Oretna » 10.2.2011 22:57

Typpihän on aika lähellä ilmaa ominaisuuksiltaan, että oiskohan se typpi vaan sen puhtauden takia hyvä iskarikaasu. Ilmassa kun kaikkea mököä mukana ja voihan siellä joku reagoida hapenkin kanssa. Tiiä sitten. Argoni nyt vois varmaan perjaatteessa olla käypä, mut se eroaa ominaisuuksiltaan typestä jonkin verran, että jotain muutosta sillä ainakin saa aikaan.