4T vs. 2T

lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 14.3.2011 20:20

Omista piikki ajoista on kyllä jo aika kauan mutta tuntuu aika pitkältä ajalta toi 2-3h tankillisella.Noissa 2h kisoissa piikkimiehet käy useasti 2krt tankilla eli yli 2 tankillista.Tietenkin riippuu paljon ajosta,ajopaikasta ja tankin koostakin
ranne putos..
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 16.3.2011 0:13

zeizei, tarvii ihmetellä kun mopoon tulee esim. ongelma että alavääntö katoo tai popsii tulppia, kaiken näyvän oot tutkinu, vaihtanu uuden neulan ja neulaputken, läpät ei irvistä kun nimeks mut paisarissa on aina lommoja ja oiottuja semmosia, kansi on vaihdettu, vauihtipyörä on vaihdettu ja sytkän ajotus oikein ei olekaan enää oikein, boxi on vaihdettu, jne. 2T:ssä vaikuttaa siis niin moni asia mitä ei pysty silmällä absoluuttisesti havainnoimaan. 4T taas temppuilee mitä vaan, ei muuta kun osiin ja sit se on selvä peli mitä missä ja miksi, ellei ole niin sit on sähkövika ja niistä ainoo kun ei pysty mittaan on CDI. 2T menee kulut aika överiks jos kaiken mahdollisen vian aiheuttajan uusii ja niin se vaan on että joka pyörästä on löytyny joku kohta paisaria minkä lommoo se ei siedä kun menee toiminta ihan vituralleen, vaan eipä tota pysty tietämään kyllin tarkkaan eikä edes laskemaan kun ei ole se syttykäyräkään tasan tarkkaan tiedossa.

Kulutus: Kotarilla mummoilua kivikossa 3l/h 125cc, 3,5l/h 200cc. Samalla mopolla avasua pellolla ja hiekalla, kulutus 5-6l/h, sit tien päälle ja 70-80km/h 8l/100km. Eli ihan sama miten ajaa, hyötysuhde alakiekoilla niin huono et vie kilsalle saman kun pääsuuttimella avastessa. Eipä muuten väliä mut kyl se kulutusero nelariin ja kunnon 2T öljy vaan nostaa parin nelarin männän verran vuosikuluja, toisaalta isoin ongelma tulee siitä kun tankillisella ei tosiaan pääse kotarilla kuin alle 100km, eli se niistä safareista sit.

Tykkään nelareista itse, olen huomannut saman että autojen koneisiin tottuneet ei ymmärrä eroa, mut isoin virhe mun mielstä on toi kampuran kiristys solmuun jo kasausvaiheessa - kun ei sisi tajuta, että se kampura ei oo yks tae vaan 3-osanen ja pitämällä kiinni vedon puolelta ja momenttiin vauhtipyörästä se onkin jo valmiiks heitolla. Summa summarum kuiteskin, mitä vähempi asennuskokemusta, sitä parempi se on alottaa 2T tai sit jos ei meinaa tehä ite mitään, on jo aika lailla se ja sama kumman ottaa. Mut se vaatii rahaa, helposti 4 keur/kausi huoltoon jos ite ei tee yhtään mitään.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
-RiXu-
Pyörä:
Husse ja Derbi
Liittynyt:
14.3.2010 14:28

ViestiKirjoittanut -RiXu- » 23.3.2011 20:01

noh itellä tuo 250 cr ja montuilla olen tuttujen pyöriä koitellu 4-tahti kawasakeja,kiinalaisia yms. esim 250cc niin 2-tahti huomattavasti mukavempi kuin esim 250cc 4-tahti joka sitten on jo aivan laiska verrattuna 2-tahti 250cc. mutta parashan se olisi olla joku 450 nelari.
husse
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 23.3.2011 20:40

Se vaan se toisen paras on toiselle jotain muuta.Parashan on se pyörä josta itse tykkää,kuitenkin kaikilla pyörillä(ainakin yleisimmät merkit)pystyy voittamaan jos vaan kuski ja pyörä on yhtä.Paljon on ainakin enska puolella sellaisia kuskeja jotka ajaa piikillä nopeammin kuin vaikka 400 nelarilla et se niistä kuutioista ja tahdeista...Onneksi on valinnan varaa!
ranne putos..
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 23.3.2011 23:34

Tästä kyllä parhaana esimerkkinä mun mielestä Nurminen, ei kyl istunu burgerit ei sit yhtään mut ihan sama mikä piikki ni sit mennään ;D Aikanaan KTM, burgerivuosien jälkeen Suzuki ja sit Yamaha, aina tulee tulosta.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
J_I
Liittynyt:
1.2.2011 22:34
Venttiili

ViestiKirjoittanut J_I » 25.3.2011 23:10

Kuinkas usein 250-450 kuutioisissa nelareissa pitää niitä venttiileitä säätää, entäs toi männän vaihtoväli?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.3.2011 1:08

Venahommelit riippuu TOSI paljon merkistä, mäntä taas ajosta.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
shake
Paikkakunta:
Kitee
Liittynyt:
24.2.2009 19:56
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut shake » 11.5.2011 21:26

Kuinkas usein 250-450 kuutioisissa nelareissa pitää niitä venttiileitä säätää, entäs toi männän vaihtoväli?


Joulukuussa uutena ostettu Honda Crf 250R (galleriasta löytyy) päätti sitten tänään leipoa kiinni ja tunteja ehti kertyä 34. Vaikka huoltokirjassa kehotetaan vaihtamaan mäntä 15t välein, olen kuullut alan harrastajien ajaneen samaisilla vehkeillä jopa 70t, itse olisin ajanut sen 50t. Venttiilit kuuluisi tarkistaa 7,5t välein ainakin oman hondan huoltokirjan mukaan.

Leipomisen syy kylläkin jäi vähän epäselväksi, koska pyörää on huollettu jopa "liiankin" usein. Putsari pesty jokaisen ajokerran jälkeen, öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu 5t välein, venttiilit pidetty säädöissä yms... ja leipominenhan tapahtui kevyen iltabiliksen aikana, eikä täysratavedossa.

Sitten 2t vs. 4t

Itselläni se on aina ollut niin että hiekkalaatikolle pieni 2t (125cc) tai pieni nelari (250) ja sitten polulle iso 2t (300cc) tai iso nelari (525), koska siellä polulla tykkään paljon enemmän edetä pelkällä alaväännöllä kuin satapiikin vinguttamisella ja hiekkalaatikolla taas toisinpäin.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Venttiili

ViestiKirjoittanut jot » 16.5.2011 18:56

J_I kirjoitti:Kuinkas usein 250-450 kuutioisissa nelareissa pitää niitä venttiileitä säätää, entäs toi männän vaihtoväli?


Ison nelarin männillä perus harrastelija voi painella ainakin sen 80-120h. Jokkuthan vaihtelee 20h välein, ,mutta ittellä ainakin noi lukemat tälläkin pyörällä tavotteena. Venttiilien säätöä 15-25h välein isolla hondalla. Teräsvenoilla meni paljon enemmänkin. Yamahalla ja kotarilla ainakin pitäisi venttiilien kannalta päästä helpommalla. Hondat tuppaa tykätä venttiilien syömisestä, mutta ei voi mitää :D

Tosiaan semottia asioita mihkä vaikuttaa niin moni asia, mutta toivottavasti jotain suuntaa sai.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut jot » 16.5.2011 18:57

millä tavalla muuten leipas?
shake
Paikkakunta:
Kitee
Liittynyt:
24.2.2009 19:56
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut shake » 18.5.2011 20:50

Asiasta uutta tietoa!! Kerkesin jo mennä tännekkin kirjoittamaan ja mustamaalaamaan hondan mainetta että se olisi leiponut. Honda vietiin huoltoon ja sieltäpä tulikin puhelu jossa kerrottiin erittäin hyviä uutisia! että kampiakselista oli vain laakeri jumeutunut.

Liike otti yhteyttä hondan maahantuojaan ja näillänäkymin maahantuoja maksaa laakerin jumeutumisesta jontuneet kulut.

"ei 2011 malleissa tuollasta voi tapahtua"
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut JM82 » 18.5.2011 21:23

shake kirjoitti:Asiasta uutta tietoa!! Kerkesin jo mennä tännekkin kirjoittamaan ja mustamaalaamaan hondan mainetta että se olisi leiponut. Honda vietiin huoltoon ja sieltäpä tulikin puhelu jossa kerrottiin erittäin hyviä uutisia! että kampiakselista oli vain laakeri jumeutunut.

Liike otti yhteyttä hondan maahantuojaan ja näillänäkymin maahantuoja maksaa laakerin jumeutumisesta jontuneet kulut.

"ei 2011 malleissa tuollasta voi tapahtua"


Kyllä minä ainakin ymmärrän laakerin kiinnileikkautumisenkin "leipomisena", en sitten tiedä muista...

Eipä tuo mitenkään epätavallista ole ainakaan Hondan pikkunelarin kohdalla. Olen ollut paikan päällä todistamassa sellaistakin tapausta, kun alle vuoden vanhasta Hondan pikkunelarista katkesi kiertokanki jonka toinen pää tuli sitten lohkojen läpi katselemaan ulkoilmaa.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
shadowknight
Pyörä:
Yamaha Yz426F -01, Yamaha Yz250 -03
Paikkakunta:
Nivala
Liittynyt:
27.10.2006 16:31
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut shadowknight » 21.5.2011 8:48

Hondalla oli vika erä, uudessa pyörässä kampiakseli saattoi katketa puolessa tunnissa. En muista millon tuo vika erä oli.
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut pmc » 21.5.2011 11:38

shake kirjoitti:Asiasta uutta tietoa!! Kerkesin jo mennä tännekkin kirjoittamaan ja mustamaalaamaan hondan mainetta että se olisi leiponut. Honda vietiin huoltoon ja sieltäpä tulikin puhelu jossa kerrottiin erittäin hyviä uutisia! että kampiakselista oli vain laakeri jumeutunut.

Liike otti yhteyttä hondan maahantuojaan ja näillänäkymin maahantuoja maksaa laakerin jumeutumisesta jontuneet kulut.

"ei 2011 malleissa tuollasta voi tapahtua"

Hondan pikkunelarin keskilaakerin käyttöikä on motocross käytössä juuri toi 35-50h, joten eiköhän se ole ihan normaalia kulumista. Muissa pikkunelareissa tuntuu kaasukahvan asento vaikuttavan keskilaakerin kestoon, mutta Hondassa tunnit tuntuu tulevan täyteen vauhdista riippumatta.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: 4T vs. 2T

ViestiKirjoittanut M-Racer » 3.6.2011 23:35

Nyt vaan kaikki Vantaalle ensi viikonloppuna katsomaan kuin 500 cc 2t on varmaan viimeistä kertaa mukana MM-karkeloissa. Ollaan tuota Honda CR500:sta rakennettu nyt pari viikkoa ja starttilupakin irtosi eli nyt pitäisi antaa isoa kovaa (tai toivoa että ei tule yli 40 kuskia karsimaan), että pääsisi mukaan MM-startteihin. Pakko myöntää, onhan toi aika häristin vaikka kuinka säätää ja säätää...