zeizei, tarvii ihmetellä kun mopoon tulee esim. ongelma että alavääntö katoo tai popsii tulppia, kaiken näyvän oot tutkinu, vaihtanu uuden neulan ja neulaputken, läpät ei irvistä kun nimeks mut paisarissa on aina lommoja ja oiottuja semmosia, kansi on vaihdettu, vauihtipyörä on vaihdettu ja sytkän ajotus oikein ei olekaan enää oikein, boxi on vaihdettu, jne. 2T:ssä vaikuttaa siis niin moni asia mitä ei pysty silmällä absoluuttisesti havainnoimaan. 4T taas temppuilee mitä vaan, ei muuta kun osiin ja sit se on selvä peli mitä missä ja miksi, ellei ole niin sit on sähkövika ja niistä ainoo kun ei pysty mittaan on CDI. 2T menee kulut aika överiks jos kaiken mahdollisen vian aiheuttajan uusii ja niin se vaan on että joka pyörästä on löytyny joku kohta paisaria minkä lommoo se ei siedä kun menee toiminta ihan vituralleen, vaan eipä tota pysty tietämään kyllin tarkkaan eikä edes laskemaan kun ei ole se syttykäyräkään tasan tarkkaan tiedossa.
Kulutus: Kotarilla mummoilua kivikossa 3l/h 125cc, 3,5l/h 200cc. Samalla mopolla avasua pellolla ja hiekalla, kulutus 5-6l/h, sit tien päälle ja 70-80km/h 8l/100km. Eli ihan sama miten ajaa, hyötysuhde alakiekoilla niin huono et vie kilsalle saman kun pääsuuttimella avastessa. Eipä muuten väliä mut kyl se kulutusero nelariin ja kunnon 2T öljy vaan nostaa parin nelarin männän verran vuosikuluja, toisaalta isoin ongelma tulee siitä kun tankillisella ei tosiaan pääse kotarilla kuin alle 100km, eli se niistä safareista sit.
Tykkään nelareista itse, olen huomannut saman että autojen koneisiin tottuneet ei ymmärrä eroa, mut isoin virhe mun mielstä on toi kampuran kiristys solmuun jo kasausvaiheessa - kun ei sisi tajuta, että se kampura ei oo yks tae vaan 3-osanen ja pitämällä kiinni vedon puolelta ja momenttiin vauhtipyörästä se onkin jo valmiiks heitolla. Summa summarum kuiteskin, mitä vähempi asennuskokemusta, sitä parempi se on alottaa 2T tai sit jos ei meinaa tehä ite mitään, on jo aika lailla se ja sama kumman ottaa. Mut se vaatii rahaa, helposti 4 keur/kausi huoltoon jos ite ei tee yhtään mitään.