yamahisti kirjoitti:Tuli ostettua tollanen yamaha yz250f vm 2004! onko tästä pyörästä mihinkään tai onko jotain tyyppivikoja?
Kysyisin samalla huolloista,milloin öljyt vaihettava?,venttiilien välykset katottava? ja jotai muita huoltotoimenpiteitä jos on niin kertokaas? on nimittäin eka nelari pyörä...
muuten on kokemusta 250cc 2tahti honda ja 80cc yamaha yz...
Yamahan pikkunelari on luotettavin nykyaikaisista 250cc 4T pyöristä. Pyöräsi on 9 vuotta vanha, joten se on kerinnyt nähdä jo maailmaa. Ehjänä ja oikein ylläpidettynä pyörä on hyvin pitkäikäinen. Pitää kuitenkin muistaa, että minkä tahansa pyörän saa rikki väärällä huollolla.
YZ250F moottorissa on monta vahvuutta kilpailijoihin verrattu. Yamahassa on 5 venttiili kansi, minkä takia imuventtiilit ovat kevyet. Tämän takia Yamahan venttiilit kestävät hyvin. Tämä on osittain myös heikkous, koska 5 venttiili kansi virtaa hieman huonommin kuin kilpailijoiden kannet.
Yamahan pikkunelari oli ensimmäinen markkinoilla. Monet Yamahan moottorin osat on tehty "varman päälle", monet kilpailijat on optimoinut moottoria enemmän luotettavuuden kustannuksella. Esimerkiksi Yamahassa on kunnollinen öljypumppu ja iso öljytilavuus. Jäähdytys on tehty myös varman päälle, joten Yamaha ei kärsi ylikuumenemisesta.
Yamahan moottorin heikkoudet:
- Nokkaketju venyy -> syö kampiakselin rattaan pilalle
- Nokkapukit ovat tarkat oikeasta kiristysmomentista
- Kilpailijat menivät vuosien saatossa moottorin ominaisuuksissa edelle
Moottorin huollot riippuvat ihan siitä kuinka kovaa pyörää käsket. Harrastelijan huoltotunteja:
- Nelareissa tulee panostaa ilmanputsarin hoitoon. Ehjä kunnossa oleva ilmanputsari ja oikeaoppinen öljyäminen. Vaihto jokaisen pölyisen ajokeran jälkeen tai pyöränpesun jälkeen (puhdaskin kerran kastunut putsari on vaihdettava). Pienikin epäpuhtaus imuilmassa syö nopeasti imuventtiilit.
- 2004 vuosimallissa on vielä hyvin iso öljytilavuus, joten öljynvaihto 5 h välein. Öljynputsarin vaihto joka toinen kerta (kovassa motocrosskäytössä välien tulee olla tätä lyhyemmät)
- Nokka-ketju vaihtoon vähintään 100h välein, samalla olisi hyvä vaihtaa mäntä (puunkierrossa mäntä kestää kaksikin nokkaketjua)
- Venttiilikoneisto kannattaa pitää alkuperäisenä (alkuperäiset titaaniventtiilit). Venttiilin välyksien tarkistus 20h välein tai tarvittaessa (huono käyntiinlähtö). Titaaniventtiilien välystä ei kannata säätää kuin kerran, tämän jälkeen välyksen muuttuessa kannen kunnostus. Venttiilit vaihtoon hararstajalla 100-250 h välein riippuen koneen kuormituksesta ja ilmanputsarista huollosta. Venttiilien vaihdon yhteydessä kaikki kerralla uutta eli venttiilit, venttiilin jouset, seetien koneistus, nokkaketju, venttiilinkumit, yms.
- Kampiakseli ja/tai kiertokanki vaihtoon 100-250 h välein, samalla kaikki muutkin moottorin laakerit
4T Moottoria avatessa pitää tietää mitä tekee, pieni virhe aiheuttaa yleensä ison laskun. Suurin ongelma 9 vuotta vanhassa pyörässä on se, että huoltohistoriaa ei tunne. Monesti aikaisempien omistajien huoltojen laiminlyönnit aiheuttavat jossain vaiheessa ison laskun. Paras olisi tehdä / teettää moottori aluksi kuntoon ja alkaa pitää tämän jälkeen kirjaa huoltohistoriasta.