Yamaha YZ Topic

malo
Liittynyt:
3.11.2007 23:55
Yamaha YZ 250 vm 93

ViestiKirjoittanut malo » 7.12.2012 13:34

Terve ,Ostin tuosa tuommosen yamaha yz 250cc vm93 joka oli valmiiksi paskana.

Eli sylinterin putkituksesta oli lähtenyt palanen pakopuolelta ja oli leikannu mutta ei huomannu äkkiseltään tehoissa

Purin tuon ja tulin siihen päätökseen että uusi/käytetty sylinteri ja kattelin tuolta ebaysta sylintereitä ja tietäiskö joku että passaako vm89 sylinteri tuohon minun vm93 kun kuvista katottuna ja vertasin omaan niin eroja ei näyttäisi olevan eli tietoiset kertokaa

Kaikenlaisia räpöstyksiä sitä näkee
SuolakurkkuJooseppi
Pyörä:
Olihan noita
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
27.3.2010 22:12
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut SuolakurkkuJooseppi » 29.12.2012 2:35

http://www.oem-cycle.com/YAMAHAYZ250BIKEID.shtml

Tuon mukaan ei. Eikä myöskään räjäytyskuvien tuotenumerot täsmää.
valkokilpi YZ projekti
nieminen-racing
Pyörä:
yamaha wr 450 2010 yamaha yz 250 2007
Liittynyt:
19.6.2004 15:08
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut nieminen-racing » 30.12.2012 1:01

Tietääkö joku sopiiko wr450 ja yz450 satulat keskenään? ku kiinnostaisi sdgn tai xseatin satula wrään..
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut xQ » 30.12.2012 15:35

Pitäis sopia satulat keskenään. Eikös tuo 10 oo vielä sillä vanhalla rungolla? Ja uuteen isoon veeraan pitäs mennä pikkunelarin jakkara siis crossi mallin..
Onko joku päässyt jo kokeileen 13 vuoden isoa enskaa?
Kiinnostais todella paljon päästä ajamaan sillä :P
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut pmc » 30.12.2012 23:22

nieminen-racing kirjoitti:Tietääkö joku sopiiko wr450 ja yz450 satulat keskenään? ku kiinnostaisi sdgn tai xseatin satula wrään..

Ei sovi. WR:n satulan pohjassa on kolo akulle ja pohja on muutenkin eri mallinen. Päältäpäin satulat näyttävät kyllä samalta.
HerGGo
Pyörä:
Yamaha YZ/DT
Liittynyt:
28.9.2011 15:58
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut HerGGo » 6.1.2013 20:11

Mistäs saa YZ125 -01 käynnistyspolkimia, ku ei mistää tahdo löytyä?
Jay_|P
Pyörä:
crf 250r -08
Liittynyt:
15.6.2006 13:41
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut Jay_|P » 6.1.2013 20:53

Niitä ei taida kukaan tarvikkeena tehdä, eli alkuperäsenä osana löytyy kyllä. Soita maahantuojalle.
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut jukke96 » 6.1.2013 22:05

Kannattaa myös purkupyöristä ja -osista katella, ite ostin juuri 92e uutena maksavan jarrupolkimen 10e ;)
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
-hannibal-
Pyörä:
yamaha yz250R
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.3.2010 22:25
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut -hannibal- » 15.1.2013 12:31

Mitkähä yz250 -91 mikunin kaasarilla vakio suuttimet. Mulla kii tk 40 ja pää 380 eikä oikee toimi. Mulla 69mm mäntä nii onko vaikutusta mihinkää? Tuntuu että käy rikkaalla. Neulan asentoo oon vaihellu. Apuja kiitos minkä kokosia suuttimia kannattais kokeilla
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut pmc » 17.1.2013 13:22

-hannibal- kirjoitti:Mitkähä yz250 -91 mikunin kaasarilla vakio suuttimet. Mulla kii tk 40 ja pää 380 eikä oikee toimi. Mulla 69mm mäntä nii onko vaikutusta mihinkää? Tuntuu että käy rikkaalla. Neulan asentoo oon vaihellu. Apuja kiitos minkä kokosia suuttimia kannattais kokeilla

Yleensä tämän ikäisissä ruoskissa on neula/neulaputki niin kulunut, että ilman niiden uusimista kaasaria on turha säätää. Samalla kaasarin täydellinen läpikäynti, putsaus, bensapinnan tarkistus, luistin kunnon tarkistus yms. Myös suuttimet olisi hyvä vaihtaa uusiin. Monesti on tullut vastaan porattuja pääsuuttimia ja tyhjäkäyntisuutin on hankala puhdistaa kotikonstein. Läppien pienikin haritus sotkee seoksen erityisesti pienillä luistin avaumilla. Lommoinen pakoputki, huonokuntoinen äänenvaimennin ja mahdolliset imuvuodot + muut moottorin kulumat lisäävät oman mausteen soppaan.
-hannibal-
Pyörä:
yamaha yz250R
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.3.2010 22:25
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut -hannibal- » 17.1.2013 21:35

lommoton putki, imuvuotoja en usko olevan. kone lapikyty. kaikki noi ok. voi olla ett mulla on sytty myohassa
yamahisti
Pyörä:
Yamaha dt x 125cc, Honda cr 250cc
Liittynyt:
9.8.2010 22:33
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut yamahisti » 19.1.2013 10:02

Tuli ostettua tollanen yamaha yz250f vm 2004! onko tästä pyörästä mihinkään tai onko jotain tyyppivikoja?

Kysyisin samalla huolloista,milloin öljyt vaihettava?,venttiilien välykset katottava? ja jotai muita huoltotoimenpiteitä jos on niin kertokaas? on nimittäin eka nelari pyörä...
muuten on kokemusta 250cc 2tahti honda ja 80cc yamaha yz...
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut pmc » 19.1.2013 14:17

yamahisti kirjoitti:Tuli ostettua tollanen yamaha yz250f vm 2004! onko tästä pyörästä mihinkään tai onko jotain tyyppivikoja?

Kysyisin samalla huolloista,milloin öljyt vaihettava?,venttiilien välykset katottava? ja jotai muita huoltotoimenpiteitä jos on niin kertokaas? on nimittäin eka nelari pyörä...
muuten on kokemusta 250cc 2tahti honda ja 80cc yamaha yz...

Yamahan pikkunelari on luotettavin nykyaikaisista 250cc 4T pyöristä. Pyöräsi on 9 vuotta vanha, joten se on kerinnyt nähdä jo maailmaa. Ehjänä ja oikein ylläpidettynä pyörä on hyvin pitkäikäinen. Pitää kuitenkin muistaa, että minkä tahansa pyörän saa rikki väärällä huollolla.

YZ250F moottorissa on monta vahvuutta kilpailijoihin verrattu. Yamahassa on 5 venttiili kansi, minkä takia imuventtiilit ovat kevyet. Tämän takia Yamahan venttiilit kestävät hyvin. Tämä on osittain myös heikkous, koska 5 venttiili kansi virtaa hieman huonommin kuin kilpailijoiden kannet.

Yamahan pikkunelari oli ensimmäinen markkinoilla. Monet Yamahan moottorin osat on tehty "varman päälle", monet kilpailijat on optimoinut moottoria enemmän luotettavuuden kustannuksella. Esimerkiksi Yamahassa on kunnollinen öljypumppu ja iso öljytilavuus. Jäähdytys on tehty myös varman päälle, joten Yamaha ei kärsi ylikuumenemisesta.

Yamahan moottorin heikkoudet:
- Nokkaketju venyy -> syö kampiakselin rattaan pilalle
- Nokkapukit ovat tarkat oikeasta kiristysmomentista
- Kilpailijat menivät vuosien saatossa moottorin ominaisuuksissa edelle

Moottorin huollot riippuvat ihan siitä kuinka kovaa pyörää käsket. Harrastelijan huoltotunteja:
- Nelareissa tulee panostaa ilmanputsarin hoitoon. Ehjä kunnossa oleva ilmanputsari ja oikeaoppinen öljyäminen. Vaihto jokaisen pölyisen ajokeran jälkeen tai pyöränpesun jälkeen (puhdaskin kerran kastunut putsari on vaihdettava). Pienikin epäpuhtaus imuilmassa syö nopeasti imuventtiilit.
- 2004 vuosimallissa on vielä hyvin iso öljytilavuus, joten öljynvaihto 5 h välein. Öljynputsarin vaihto joka toinen kerta (kovassa motocrosskäytössä välien tulee olla tätä lyhyemmät)
- Nokka-ketju vaihtoon vähintään 100h välein, samalla olisi hyvä vaihtaa mäntä (puunkierrossa mäntä kestää kaksikin nokkaketjua)
- Venttiilikoneisto kannattaa pitää alkuperäisenä (alkuperäiset titaaniventtiilit). Venttiilin välyksien tarkistus 20h välein tai tarvittaessa (huono käyntiinlähtö). Titaaniventtiilien välystä ei kannata säätää kuin kerran, tämän jälkeen välyksen muuttuessa kannen kunnostus. Venttiilit vaihtoon hararstajalla 100-250 h välein riippuen koneen kuormituksesta ja ilmanputsarista huollosta. Venttiilien vaihdon yhteydessä kaikki kerralla uutta eli venttiilit, venttiilin jouset, seetien koneistus, nokkaketju, venttiilinkumit, yms.
- Kampiakseli ja/tai kiertokanki vaihtoon 100-250 h välein, samalla kaikki muutkin moottorin laakerit

4T Moottoria avatessa pitää tietää mitä tekee, pieni virhe aiheuttaa yleensä ison laskun. Suurin ongelma 9 vuotta vanhassa pyörässä on se, että huoltohistoriaa ei tunne. Monesti aikaisempien omistajien huoltojen laiminlyönnit aiheuttavat jossain vaiheessa ison laskun. Paras olisi tehdä / teettää moottori aluksi kuntoon ja alkaa pitää tämän jälkeen kirjaa huoltohistoriasta.
yamahisti
Pyörä:
Yamaha dt x 125cc, Honda cr 250cc
Liittynyt:
9.8.2010 22:33
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut yamahisti » 20.1.2013 20:46

kiitos ylemmästä tekstistä!: )
vielä semmonen kysymys olis että paljon tonne koneeseen menee oikeen öljyä?
ja mitä öljyä ootte käyttäny?

paljos näihin vehkeisiin maksaa katesarja vm 2004?
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Yamaha YZ Topic

ViestiKirjoittanut jukke96 » 20.1.2013 21:58

7,5dl menee koneeseen ölppää ja ite käyttäny sitä motulin laatikkoöljyä minkä mallia en tarkemmin muista ja castrolin MTX myös hyvää

Katesarjoja löyät mm storm-motorilta hintaan 99e ; http://www.storm-motor.fi/osat/crossit/ ... -2005-blk/ löytyy myös muita värejä :)

E: 4t öljytilavuuesta en oo ihan varma, seki pitäs löytyä kytkinkopasta ;)
Viimeksi muokannut jukke96 päivämäärä 20.1.2013 22:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.