KxRider kirjoitti:sanon vaa et näissä asioissa työntäkää ne valtuutetut huoltonne nii syvälle ahterii ettei aurinkokaa paista!
Eli yksinkertaisesti: ..... seuraavaks mikäli on erikois työkalu sen "painelevyn" pultin otat auki. mikä ei erikoistyökalua ole niin vaihe päälle, tuet takarenkaan sillee että ei lähe liiku ja räikkä/pitkä varsi pultti auki.--> levyt helvettiin.....
Noin vahvojen alkusanojen jälkeen kannattaisi olla edes oikeassa. Kuvaamasi "painelevy" on kuule kiinni ihan kytkinjousien / jousien pulttien avulla. Kuvaamasi operaatio taitaa yrittää kuvata kytkinkellon / kytkinkruunun irrotusta. Näitä osia ei tarvitse irroittaa kytkinlevyjä vaihdettaessa.
Yleisesti homma menee jotenkin näin:
1) Öljyt pois koneesta
2) Kytkinkoppa tai kytkinkopan luukku auki. Jos joudut ottamaan koko kopan pois, niin joudut lisäksi laskemaan jäähdytysnesteet pois ja irroittamaan käynistyspolkimen. Lähes kaikissa pyörissä on nykyisin kytkinkopassa irroitettava luukku kytkimen kohdalla.
3) Kytkinjousien pultit auki
4) Pura kytkin puhtaalle alustalle siten, että levyjen järjestys ja asennussuunta säilyy. Katso tarkaan mitä osia on kytkimen painelevyä avaavassa mekanismissa
5) Puhdista kopan tiivistepinta
6) Kasaa kytkinlevyt oikeassa järjestyksessä. Huomioi, että olet tarkkana levyjen järjestyksestä ja suunnasta. Massalevyjen väliin tulee aina välilevy. Osassa merkkejä osa välilevyjä on eri materiaali eli osa välilevyistä on alumiini ja osa terästä. Osassa merkkejä myös välilevyn suunnalla on väliä eli levyn toinen reuna on terävä ja toinen pyöreä. Pakan alin ja päällimäinen levy on yleensä massalevyjä. Uusia massalevyjä olisi hyvä lioittaa puhtaassa vaihdelaatikkoöljyssä useita tunteja ennen asennusta.
7) Kun levypakka on asennettu, niin päälle painelevy ja kytkinjouset. Kiristä kytkinjouset pohjaan saakka, mutta muista oikea momentti (yleensä noin 10-14nm)
8) Kytkinkoppaan uusi tiiviste puhtaaseen tiivistepintaan ja kopan asennus
9) Muista lisätä öljyt koneeseen. Jos jouduit laskemaan jäähdytysnesteet pois, niin muista lisätä myös ne
10) Säädä vaijerikytkimessa oikea välys kytkinkahvaan
11) Kovaa ajoa