M-Racer kirjoitti:Kuinka montaa tälle palstalle kirjoittelevaa toi motocrossin luokkajako koskettaa henkilökohtaisesti (ja henkilökohtaisesti ei tarkoita, että ajelee nahkahissillä ylös ja alas kun katselee jotain piikkivinguttelua netissä)?
Eikö lajin harrastaja, tai katsoja saa muodostaa omaa mielipidettään, tai kyseenalaistaa nykyistä luokkajakoa. Onko oltava SM-tason kuljettaja joka toteaisi esim, "ei piikillä enään kerkeä MX2 luokassa" tai "ei tolla puolikkaalla enään ole järkevä ajaa nelipuolikasta vastaan". Näitä lauseitahan on oikeastikkin kuultu oikeitten vetomiesten suusta ympäri maailmaa. Yhdyn heidän mielipiteisiin, ja kyllähän tuon nykymeinigin pystyy nyt omin silminkin näkemään, miten asiat ovat.
M-Racer kirjoitti:Käsittääkseni täällä ei kirjoittele kukaan SM-tason tai kuski, jonka mahdollisuudet menee pilalle kun ei pääse ajamaan 250 cc kaksitahdilla Suomen mestaruudesta (jos olisi niin voisi sitten ajaa MX1:ssä). Harrastelijat ajakoon kaksitahdilla tai nelarilla ihan kummasta tykkää, kisakuskeille löytyy luokkia kalustosta riippumatta. Jokainen joka mistään mitään ymmärtää, tajuaa että 250 kaksitahti ei ole sopiva peli MXJ luokkaan, koska voima tulee paljon yllättävämmin kuin nelarissa ja siinä kohti voi olla varmaa, että 85:sesta siirryttäessä olisi varmaa että alkaisi Suomessakin ruumita tulemaan. Vanhat parrat (yli 16vee) voi ajella niillä MXB:ssä ja piikkikuskit sitten MX125 luokassa tai MXJ:ssä.
Niin eli taas laitat sen puolikkaan 2-t:n tuonne nelipuolikkaiden sekaan, vaikka nykyään näyttäisi siltä että se kuuluisi tuonne MX2 luokkaan pikkunelarin rinnalle. Miksi junioreiden tarvitsisi ajaa puolikkaalla 2-t:llä? Joillekkin junnuille tuo pikkunelarikin on raskas laite, joten he päätyvät piikkiin sen keveytensä vuoksi. Tämä 250 vs 250 luokkamuutoshan voitaisiin laittaa koskemaan vain esimerkiksi SM-sarjaa. Euroopassa moni lajiliittohan on palannut siihen että, juniorit saavat ajaa ainoastaan piikeillä. Täytyy tietysti muistaa että noita junioreita on myös monenkokoista sälliä. Jotkut pystyisivät fyysisesti varmasti hallitsemaan jopa puolikasta 2-t:ä, näille voisi jopa piikki tuntua pieneltä.
M-Racer kirjoitti:Ja mitä noihin hintoihin tulee, niin ei kai kukaan ole niin naivi, että kuvittelee valmistajien laskevan hintoja riippuen siitä montako tahtia niissä on (tai osien määrän mukaan)? Voin vannoa, että jos vaikka Kawasaki tulisi täysin uudella 2t ruiskupelillä ensi vuonna markkinoille, niin se ei olisi pätkääkään halvempi kuin noi nelarit. Syynä siihen on se, että kehitystyö maksaa ja kysynnän ja tarjonnan laki määrää lopulta hinnan.
Kukas täällä jostain hinnoista on puhunut? On erittäin vaikeaa ennustaa sellaisen pyörän hintaa, mikä ei ole tulossa tuotantoon. KTM on isoista merkeistä ainoa joka on kehittänyt niiden kaksitahtisia edelleen. 250sx-f maksaa 8480eur, 125sx 7430eur, piikki on tonnin halvempi. 250sx 7970eur, se on enään 500 euroa halvempi kuin sx-f. Jostainhan tuon hintaeron täytyy tulla, kyllä tuo kaksitahtinen on vain "halvempi" valmistaa. Kyllähän ylimääräiset osat maksavat, se on selvä. Hondaa sai vielä vuonna 2007 ostaa joko 2-t:nä tai nelitahtisena. Piikki maksoi tuolloin 6390eur ja 250crf 8290eur. 125 oli 1900 euroa halvempi
ja puolikas 2-t 1500euroa halvempi. 450crf oli 8550euroa joten puolikas 2-t oli 1700euroa halvempi.
Kyllä Japanin neljällä suurella on edelleen kaksitahtisten insinöörityö hanskassa. En usko että vaatisi heiltä kovinkaan isoja panostuksia uudistuneen kaksitahti malliston lanseeraukseen. Haasteenhan nykyään muodostaa se, että näillä luokka jaoilla ja säännöillä jouduttaisiin piikistä yrittää tehdä kilpailukykyinen pientä nelitahtista vastaan. Piikin kuutiotilavuutta kun ei saa kasvattaa, voisi se olla liian haastavaa ja jopa mahdotonta tehdä siitä yhtä hyvin vääntävää ja pitoa tuottavaa pyörää, mitä nelitahtinen on. Sama koskee puolikasta 2-t:ä. Mutta jos esim, piikit ajaisivat omassa sarjassaan, niin uskon että he varmasti pystyisivät tekemään melko kivuttomasti uusia kaksitahtisia, jos niiden ei tarvitsisi välittää muusta kuin siitä, että se pärjäisi kilpailijoidensa vastaaville 125 kuutioisille kaksitahtisille. Kaikkihan kuitenkin varmasti tietävät syyn miksi näin ei tule tapahtumaan.
Miksi M-Racer Honda on pystynyt pudottamaan nelareidensa hintoja jatkuvasta kehitystyöstä huolimatta? Eikös tässä pitänyt olla kysynnän ja tarjonnan laki? Hondan pikkunelari maksoi viime vuonna 8590eur. 2012 pyörään on tullut edelleen kehitystä, ja muutoksia viime vuodesta, mutta nyt hinta on 6990eur. Se on 1600 euroa halvempi 2012? Eikö kehitys maksakkaan mitään, vai eikö Honda mene kaupaksi? Kaksitahtinen näyttäisi kehitystyöstään välittämättä maksaa vähemmän, joten kyllä voisin ostaa uuden japsi piikin hintaan 5900
M-Racer kirjoitti:Syy miksi tähän jaksaa edes puuttua, että 2t fanaatikot suoltaa tota propagandaa niin paljon tänne nettiin, että jollain aloittelijalla ei ole mitään mahdollisuutta saada oikeata kuvaa asiasta kun näitä lukee. Lisäksi monella 2t fanaatikolla ei tunnu olevan mitään muuta kokemusta nelareista kun netin välityksellä ja mitä kaverin kaverilta on kuullut...
Roskaa! Jos tässä asiassa joku jotain propagandaa suoltaa, niin se on nuo "neljä suurta" japanilaista valmistajaa! Honda niistä suurimpana kiukuttelijana-tyyliin- Jos ette muuta sääntöjä meidän haluamaamme suuntaan, me vetäydymme pois...