jo kirjoitti:Bream kirjoitti:Helpottaa vielä et omas pihas koittaa et se kytkin toimii kunnolla. Itte kasasin kotarin kytkimen momentilla blaa blaa. Ja sain stumpattua koneen pariin otteeseen radan taimmalle kierrokselle, sekä kasteltua tulpan äkäsellä mutta myöhäsellä kaasun avaamisella. Homma oli vain siitä kiinni et hieman pätasaisesti kirinyt kytkimen. Eli kun kirit sitä kytkintä, tee se ristiin kirimällä. Älä kerrallaan yhtä aina kiri. Eka ristiin 1/4, sit 3/4 ja sitten loppuun. Itse sitten viel aukasen pari kierrosta ja säädän samalle kireydelle.
En nyt muista minkälainen kytkin kotarissa on, mutta ei japseissa ainakaan näin voi käydä. Ristiin kiristäminen on aina hyvästä, mutta kun kaikki pultit pistetään pohjaan niin parin nm ero momentissa ei aiheuta tuollaista. Koska jousi on joka tapauksessa painettu samalla voimalla painelevyä vasten, koska pultin alla oleva rikka pohjaa keskiössä olevaan kierreosaan.
No periaatteessahan sen pitäs tasaseen mennä tossakin kuhan vaan ruuvaa pohjaan. Mutta, otin auki.. vetelin kasaan näppituntumalla ristiin kirien nätisti, niin että vastus tuntuu. Pyörä pystyyn, tulille ja kytkin irroitti niin ku pitikin ja tatsi on tasanen. Mitään muuta en tehnyt kuin avasin ja kasasin uudelleen.. paitsi et momentti jäi tallin hyllyyn. Ratalajien pyörissä jotkut on kokeillu noita momentteja, mutta ei niillä vaan tasaan saa kirittyä jousia. Mut se onkin eri leikki. Joka ajokerran jälkeen kun puretaan ja kasataan niin siihen on tullu hyvä näppituntuma kymmenessä vuodessa.