Bilteman cross- ja enduro-osat sekä -varusteet

33du
Liittynyt:
31.8.2007 18:24

ViestiKirjoittanut 33du » 9.12.2009 14:59

Itse käytin ainoastaan Bilteman jarrupaloja loppuaikoina, kestivät moninkertaisesti sen ajan mitä 60e maksaneet nissinin hipohipopalat
Oo-
Liittynyt:
26.8.2007 10:43

ViestiKirjoittanut Oo- » 9.12.2009 20:26

33du kirjoitti:Itse käytin ainoastaan Bilteman jarrupaloja loppuaikoina, kestivät moninkertaisesti sen ajan mitä 60e maksaneet nissinin hipohipopalat


Mistähän paloista tässä on nyt kyse? Ainakin ite todennut Nissinin palat kaikista parhaimmiksi kaikissa merkeissä mutta en mä sentään noin kalliita vielä mistään puljusta ole vielä löytänyt.
33du
Liittynyt:
31.8.2007 18:24

ViestiKirjoittanut 33du » 9.12.2009 21:03

1550 kirjoitti:
33du kirjoitti:Itse käytin ainoastaan Bilteman jarrupaloja loppuaikoina, kestivät moninkertaisesti sen ajan mitä 60e maksaneet nissinin hipohipopalat


Mistähän paloista tässä on nyt kyse? Ainakin ite todennut Nissinin palat kaikista parhaimmiksi kaikissa merkeissä mutta en mä sentään noin kalliita vielä mistään puljusta ole vielä löytänyt.


Enpäs muista tarkempaa mallia, aikaa kuitenkin jo pari vuotta.. Gassin orggispalat ne oli tai ainaki Gassin paketissa
Jooseppi
Pyörä:
KTM EXC 250 -05, BBR Honda CRF
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2004 21:35

ViestiKirjoittanut Jooseppi » 9.12.2009 21:26

Mulla ja kaverilla noi bilteman jarrupalat ei kestäny mitään! Pari ajokertaa ja ne oli ihan loppu.
Yks asia minkä suosittelen bilikasta ostamaan on sisäkumin venttiilinvetovaijeri. On muuten säästäny monilta kirosanoilta renkaanvaihdossa. Ja makso muistaakseni jonku 4€.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 9.12.2009 23:47

Siis toi jarrupalojen kestohan on täysin kiinni jarrun käyttötottumuksesta ja olosuhteista! Semmonen kuski kun sitoo konetta/pitää kettinkiä kireellä koko aika takajarrulla, eihän mikään kestä! Ja toi hintapuoli, kysys 1550 orkkishintaa... ehkä Honda-osana olis järkevä...

MUN mielestä/kokemuksesta Biltsun pala on vanha DB:n pehmein pala. Uusi on sininen, massapala. Joka tapauksessa tuntuma ja kesto menee ihan 1:1. 15e on halpa hinta niistä, mutta kestoikä on lyhyt. Ja AINA kun pala on kovempi, kuluttaa se enempi levyä. Eli valinnan paikka, uusiiko levyjä useemmin vai paloja. MUN mielestä kyse on kuitenkin ennen muuta jarrutuntumasta, jarrupala valitaan sen mukaan millä saadaan paras/mieleisin jarrutuntuma ja sen mukaan eletään. En mä ainakaan oo niin pöljä että pistäsin reilu 10 keur pyörään ja sit tyytysin vähän epämieluisaan jarruun ihan vaan säästääkseni vaikka 200e VUODESSA jarrupaloissa tai levyssä.
Orkkis palojen käytössä en paljon järkeä näe, tarvikkeet kovimpana seoksena maksaa puolet ja on lähes yhtä kovia (Eurot) tai yhtä kovia (Japsit). Ero ei mene niinkään jarrumerkeittäin vaan sen mukaan mistä maasta pyörä tulee, esim. gassin Nissin-palat on ihan eri seosta kuin Jampin samanmuotoiset ja kokoiset Nissin-palat ihan samanlaisessa satulassa.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
a.c.e
Pyörä:
Honda Monkey
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut a.c.e » 10.12.2009 0:04

Yamahan orkkis etujarrupalat kestää koko kesän, ja takajarrupalatkin melkein. Tarvikkeita saisin olla vaihtamassa ainakin 3x useammin. Lisäksi ne orkkis palat ei kuluta orkkis jarrulevyjä lähes yhtään, verrattuna niihin tarvikepaloihin.

Eri palojen tuntumaan en oo ikinä kiinnittänyt huomiota, vaikka etujarrun kanssa oon tosi tarkka että kaikki muu on kunnossa (letku, männät liikkuu hyvin, jarrunesteet ok, vipu oikealla paikalla, levy täysin suora...)

Tosin noi Yamahan orkkis takapalat maksaa suomessa sen ~45-50€
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 10.12.2009 11:54

Niin mitä tarvikkeita saa vaihtaa sen 3x useammin? Useimmissa merkeissä ei ole edes valinnan varaa kovuuden suhteen, etenkään Suomessa ja semmoset on aina suht pehmeitä - eikä välttämättä edes pidä kuin joissain olosuhteissa. Osta kovin sintteri, kyllä kestää.

Mitä tohon levyjen kestämiseen tulee, niin kyllä eurooppalaisissa on useimmissa semmoset palat vakiona, että levyjä syö, 200h kohdalla saa ihan varmaan uusia. Temmissä käytin pehmeitä tarvikepaloja, etulevyllä ajettu "vaatimattomasti" 320h ja vasta 0.4mm kulunu, et silleen. About 10 palat ajettu.

Oliko tuo sun kommentti tuntumaan joku provo vai? Erot on niin isoja, että ei voi olla kiinnittämättä huomioo, niinku joutuuks painaan koko kädellä vai riittääkö yks sormi. Ja jammun orkkispalat on kyllä hyvät, itsekin käyttelin yhdellä sormella. Jammun yms. se etujarrun kellutussysteemi ei vaan toimi kunnolla enää 30h kohdallakaan vs. temmin. Tai no, nykyäänhän temmikin menny siihen samaan, vanha oli markkinoiden paras, mutta kun se räminä on kuulemma huonoks imagolle.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Oo-
Liittynyt:
26.8.2007 10:43

ViestiKirjoittanut Oo- » 10.12.2009 13:34

No joo, ei gassin orkkis nissin palat oo mitkään hipopalat. Siinä vaan maahantuoja koijannut hinnoittelullaan.

No ainakin itsellä on ollut kawassa, Jammus ja Hondassa sama juttu. Ainoastaan käyttänyt niitä Nissin orkkispaloja kyseiseen merkkiin koska jarrutusteho ja tuntuma näissä paras. Melkein kaikkia helposti saatavissa olevia jarrupaloja on tullut kokeiltua ja noi orkkikset pesee ne sekä kestossa että toimivuudessa/tuntumassa. Olikohan se Honda nissin palat jotain ~30€, yamahan noin ~40€ ja kawasta en tiedä suomen hintaa kun en niitä täältä koskaan ostanut. Levyinä tosin mulla on noissa kaikissa ollut edessä joko braking 270mm tai omatekemä 270mm ja takana omatekemä tai orkkis. Parhaat noista tarvikepaloista on ollut ne indyn myymät halpis palat. Siis jos katsotaan hinta-laatusuhdetta.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 10.12.2009 14:15

Indy vetää vaan välistä vähempi kuin muutamat suuret MP-puolen maahantuojat...
Indyn pala on Deltan pala, eri merkillä vaan ja ainankin ne mitä itse Indystä aikoinaan onnistuin löytään, oli just sitä keskikovaa seosta. Japseissahan käy tosi monissa samat palat, eli kantsii selailla luetteloita, jos haluaa orkkis paloilla ajaa ja suosii sit sitä maahantuojaa, jonka hinnoittelu on lähinnä yleiseurooppalaista tasoa (veikkaan ettei missään ainakaan pyjama...). Vähän niinkuin vanhemmat KXF/RMZ, oli isoja hintaeroja sen mukaan kummanvärisestä kaupasta tilas. Tai mun tuntuma ainakin on, että samoa tai hyvin lähelle ne orkkis seokset on kaikissa japseissa, ellei, niin sit ei tietty voi ostaa ihan mitä vaan.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
a.c.e
Pyörä:
Honda Monkey
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
10.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut a.c.e » 10.12.2009 18:07

-07 tai -08 kesällä mulla oli kolmet eri tarvikepalat taakse peräjälkeen. Allrightin halppikset (Apico?), Delta brakingin jotku sintterit ja viimeiseksi ajattelin panostaa ja ostin Ferodot. Eikä yksilläkään ajanut kovin montaa tuntia.
Okei voi olla että oli märkiäkin päiviä, mutta orkkikset olisi kestänyt nekin paaaljon paremmin.

Ja ei, ei se ollut provo.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 10.12.2009 23:22

Deltan kovin pala on jo todella lähellä orkkista, ellei yhtä kovaa. Kun pehmein sintteri häviää yhdessä kurakisassa, se kovin kestää koko vuoden. Apicon paloilla tulee aika lailal sama tuntuma kuin DB:n pehmeimmillä, niistä vaan ei kerinny paljon kokemusta kertyä, kun tuli heti kurakisa eteen ne paikalleen pistettyäni (TM taakse). Ferodon paloilla ajoin yhden kerran, hirvee on voimalla / off muuten -tuntuma, pistin sit takasin pyörään just ennen myyntiä, kun tilalle olin saanu jotkut merkittömät palat, joista tykkäsin tosissaan ja sopi suoraan seuraavaan pyörään. Enempää en osaa noihin kommentoida ja ellei mulla olis Uimosen jälleenmyyntiä, ajasin Biltsun paloilla itsekin. Kulu on törkeen marginaalinen ja yli kymmppitonnin pyörää ei viitsi pilata jarrupaloissa säästämällä, eli ei mua kiinnosta vaikka menis 12 palat vuodessa ja oli sit 20e tai 30e parilta. Sitä en ymmärrä miksei DB:n paloja myydä juuri missään, eli Tampesterissakin kun ei ole saatavana -> Biltsuun. Tai nyt on, mutta esim. vielä keväällä olis tarvinnu Belgiasta tilata.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07

ViestiKirjoittanut pmc » 11.12.2009 1:41

Jarrupalojen kulumisen vertailu täällä foorumilla on täysin mahdotonta, koska maaperä/keli/ajotapa vaikuttaa aivan älyttömästi jarrupalojen kulumiseen. Ensi syksynä tulee 30V harrastusta täyteen ja yhteenkään pyörään en ole vaihtanut etupaloja. Eli parhaimmillaan ainakin 120h alkuperäisillä japanilaisilla paloilla. Takapalat kestää omassa ajossa noin 60h, vaikka sidon paljon jarrulla. Kurassa en ole ikinä tykännyt rypeä ja ajopaikat pääasiassa puolikovaa mx rataa. Samassa ajassa ja erillaisissa olosuhteissa toinen kuski kuluttaa samoja paloja monta sarjaa.
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 11.12.2009 14:05

pmc kirjoitti:Jarrupalojen kulumisen vertailu täällä foorumilla on täysin mahdotonta, koska maaperä/keli/ajotapa vaikuttaa aivan älyttömästi jarrupalojen kulumiseen.


No kertoo vähän että pyörä oli 80h ajettu kun ostin eikä paloja oltu vielä vaihdettu. 180h kohdalla takapalat oli loppu ja vaihdoin biltust tilalle niin kesti 10 tuntia ja ne oli finaalissa.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 11.12.2009 21:01

Ei voikaan vertailla, eri kuskien välillä. Mutta kun ajo on samanlaista ja sama kuski, palat vaihtuu, hyvä verrata.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
lerppa
Liittynyt:
12.3.2007 19:35

ViestiKirjoittanut lerppa » 11.12.2009 21:10

Messico kirjoitti:
pmc kirjoitti:Jarrupalojen kulumisen vertailu täällä foorumilla on täysin mahdotonta, koska maaperä/keli/ajotapa vaikuttaa aivan älyttömästi jarrupalojen kulumiseen.


No kertoo vähän että pyörä oli 80h ajettu kun ostin eikä paloja oltu vielä vaihdettu. 180h kohdalla takapalat oli loppu ja vaihdoin biltust tilalle niin kesti 10 tuntia ja ne oli finaalissa.
missä ajossa palat kestää 180h??
ranne putos..