iskarien säätäminen

wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 20.2.2011 22:51

Tommi Toukola kirjoitti:Testiajo täytyy nyt suorittaa tolla Bilteman öljyllä ja mikäli toimii mitenkään voi lähteä Pälkäneen kisaan kokeilemaan miten testi-iskari vaikuttaa sijoitukseen. Toivotaan parasta. 8)


Aika rohkeata lähteä kisaamaan ekalla itse kasatulla takaiskarilla, mutta toivomme että kaikki menee hyvin ja iskari toimii odotetulla tavalla.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 20.2.2011 22:57

Joo, täytyy vähän tunnustella alkuun ja seurailla miten se käyttäytyy. Mahdollinen keskeyttäminen laitetaan sitten tuotekehityksen piikkiin :lol: Vanhamies ei harrasta niin vakavissaan vaikkakin tosissaan.
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Shimmaus

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 22.2.2011 15:58

Arvon foorumilaiset,missä olette käyttäneet iskareitanne säädettävänä/huollettavana?(motocross)
Itse ei ole tullut hetkeen käytettyä pumppuja kenelläkään gurulla,ja mietin jos vähän kertoisitte hintatasoa ja kuinka hyvin kepit on toiminut.Tuossa kuulin että topilla ainakin hinnat olleet aika suolaisia viimeaikoina.Olisko tietoa muiden ammatilaisten hintatasosta?
Mikes
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 14:04

ViestiKirjoittanut Mikes » 22.2.2011 16:44

zeizei125 kirjoitti:Arvon foorumilaiset,missä olette käyttäneet iskareitanne säädettävänä/huollettavana?(motocross)
Itse ei ole tullut hetkeen käytettyä pumppuja kenelläkään gurulla,ja mietin jos vähän kertoisitte hintatasoa ja kuinka hyvin kepit on toiminut.Tuossa kuulin että topilla ainakin hinnat olleet aika suolaisia viimeaikoina.Olisko tietoa muiden ammatilaisten hintatasosta?


http://www.mphuolto.fi
Tommi Toukola
Pyörä:
KTM 200EXC
Liittynyt:
27.1.2011 10:56

ViestiKirjoittanut Tommi Toukola » 22.2.2011 18:38

Topi teki nuo minun kepit 2008 ajamattomaan pyörään ja se maksoi uusine jousineen 350e. Mielestäni halpa. Hän joutui siirtämään omia menojansa liki päivällä kun aamuksi sovittu aika venyi lähes yöhön. Sittenkin hän jaksoi vielä kuunnella ja katsella minua silmissään sekä antoi seurata ja kysellä jatkuvasti siinä vieressä. Oma kyytini kun tuli vasta useamman tunnin odottelun jälkeen ja Topi vain huolsi ja simmaili asiakkaiden iskareita. En usko, että kovin moni ventovieras ihminen olisi valmis moiseen palveluun. Sen jälkeen ei ole tarvetta shimmi muutoksiin ollut ja normi huollot on sen jälkeen tehnyt Moisio Kuusaasta tai Niskanen Laukaasta. Molemmat päteviä kavereita ja mikä tärkeintä on kepit saanut myös heiltä tarvittaessa odotellessa. Normaalisti seuraavana päivänä. Täällä Keskisuomessa nuo liikkeet jotka myyvät mopoja ja varusteita tekevät myös niiden huollot. Kysäseppäs piruuttas paikallisesta mopokaupasta.

Omatekoisen iskarin testi on nyt ajettu, eikä se ainakaan vuotanut. Oikein kun kovasti innostuu ja koheltaa niin pystyy iskaritestiin lähtiessään jättää kaikki työkalut kotia. Mitä sitä nyt meisselillä siinähommassa tekiskään. Onneksi radalla oli myös krossikuski jolta sain lainattua ruuvarin ja ruuvasin sitä ulostulo säätöä 6naksua kiinnipäin. Muuten sai kaikki olla täysin auki ja näillä säädöillä ja testeillä Pälkäneelle.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 22.2.2011 18:42

Mikes kirjoitti:
zeizei125 kirjoitti:Arvon foorumilaiset,missä olette käyttäneet iskareitanne säädettävänä/huollettavana?(motocross)
Itse ei ole tullut hetkeen käytettyä pumppuja kenelläkään gurulla,ja mietin jos vähän kertoisitte hintatasoa ja kuinka hyvin kepit on toiminut.Tuossa kuulin että topilla ainakin hinnat olleet aika suolaisia viimeaikoina.Olisko tietoa muiden ammatilaisten hintatasosta?


http://www.mphuolto.fi

Siinä on asiansa osaava ukko. Olen itse suosinut Jarkon palveluita asiassa kuin asiassa.

Muistelisin vain että nykyään Niskanen ei tekisi iskarihommia? Asiasta oli joskus juttua iceroadracingissä.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 22.2.2011 20:05

Riippuu siitä mitä haluat jousillesi tehtävän.

Meillä on jouset olleet perushuolloissa Racing Bikessä, tainnut Estola tehdä kaikki.

Jos haluaisin simmityksiin koskea, niin varmaan kokeilisin Lehdon Peteä, hänestä olen kuullut hyvää.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Mikes
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 14:04

ViestiKirjoittanut Mikes » 22.2.2011 20:34

willik kirjoitti:
Mikes kirjoitti:http://www.mphuolto.fi

Siinä on asiansa osaava ukko. Olen itse suosinut Jarkon palveluita asiassa kuin asiassa.

Muistelisin vain että nykyään Niskanen ei tekisi iskarihommia? Asiasta oli joskus juttua iceroadracingissä.


Niskanen lopetti iskarihommat edellissyksynä ja keskittyy pelkästään moottorien virittämiseen/säätämiseen. Mutta ei noissa Jarkon palveluissa ole ollu koskaan mitään valittamista, iskarit huollettu aina lyhyellä varotusajalla jos on ollut tarvis. Ja sitä tietoakin löytyä jokaiseen lajiin enemmän kuin riitävästi!
TJII
Pyörä:
TM en 250 4t
Paikkakunta:
Pirkanmaa
Liittynyt:
1.12.2010 16:32

ViestiKirjoittanut TJII » 6.3.2011 23:12

Typeriä kysymyksiä taas tarjolla. Lyhyesti, ostin ebayn kautta öhlins takaiskarin sika säkissä periaattella, kun halvalla sai. :lol: Tuossa iskarissa on alapään haarukka pirusti kapeampi kuin aikaisemmassa. Onko se vaihdettavissa päikseen tuosta edellisestä iskarista (tämäkin öhlins), vai pitääkö keksiä joku muu ratkaisu esim. linkkuun? Jos on vaihdettavissa, niin miten?

-TJ
Osien ruiskumaalausta ammattitaidolla. YV!
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 6.3.2011 23:26

Lueskelin .org:n foorumilta loistavan takaiskarin huolto-ohjeen. Kiitokset YRT:lle linkistä.
Pohjolan kurapyöräilijät
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
TJII
Pyörä:
TM en 250 4t
Paikkakunta:
Pirkanmaa
Liittynyt:
1.12.2010 16:32

ViestiKirjoittanut TJII » 6.3.2011 23:53

wolvie kirjoitti:Lueskelin .org:n foorumilta loistavan takaiskarin huolto-ohjeen. Kiitokset YRT:lle linkistä.
Pohjolan kurapyöräilijät


Tattis wolvie. Tästä selvisikin luultavammin kaikki oleellinen.
Osien ruiskumaalausta ammattitaidolla. YV!
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 12.3.2011 0:47

Tuo on yks parhaista ja seikkaperäsimmistä ohjeista mitä oon ikinä nähny ja siksi siihen itsekin tartuin ja kommentoin. Vaatiihan se perehtymistä ja aikaa, mutta kun sen kerran tekee ja hyvin, sillä pääsee taivaaseen.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
motox95
Pyörä:
Kawa Kx 125 -08, Yamaha Wr -10
Liittynyt:
12.7.2010 18:34
Kawasaki kx 125

ViestiKirjoittanut motox95 » 24.3.2011 23:19

Miten tällääselle 60 kilooselle 165cm pitkälle noi iskarin säädöt kannatais laittaa suuntaa antamaan, kun nyt on kaikki "kliksautettu" pienimmilleen. Joo tiedän että ittehän sen tietää ku crossiradalle pääse ajelemaan.
Pyörähän oli Kx 125 -08
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05

ViestiKirjoittanut ilexxx » 24.3.2011 23:31

motox95 kirjoitti:Miten tällääselle 60 kilooselle 165cm pitkälle noi iskarin säädöt kannatais laittaa suuntaa antamaan, kun nyt on kaikki "kliksautettu" pienimmilleen. Joo tiedän että ittehän sen tietää ku crossiradalle pääse ajelemaan.
Pyörähän oli Kx 125 -08
No ei se harrastajalla tai aloittelijalla oo niin nuukaa crossissa, tärkeintä olis et etu ja taka iskarit olis suunnilleen yhtä kovat ja suunnilleen huollettu ja noin keskimääräisissä säädöissä. Siitä voi sitten kun osaa ja tietää mitä haluaa ja mitä pyörä tekee eri tilanteissa ni alkaa säätää niin paljon ku haluaa, mutta tosiaan vasta kun osaa, ei kannata kauheesti säätää pois perusvakiosäädöistä, jollei ees tiedä mikä on pielessä. Mut äkkii rupee hahmottaa onks liika kova tai pehmeä, pohjaako liian kovasti ja millaset palautukset haluaa, mut sanoisin et alkuun kokeile suurinpiirtein vakiosäädöillä. :lol: Niin eikä sekään periaatteessa haittaa jos on vähän turhan kovat säädöt, silloin ei vaan sitten käytä koko joustomatkaa kunnolla hyödyksi, mutta toisaalta on varaa kasvattaa vauhtia muuttamatta säätöjä. :D Et mun mielest hieman liian "kova" iskunvaimennus, mielummin kuin liian pehmeä tai juuri sopivan pehmeä, on hyvä aloittelijalle, koska voi hyvällä luottamuksella kasvattaa vauhtia, eikä tarvii koko ajan muuttaa säätöjä. :lol: :D
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 24.3.2011 23:42

motox95 kirjoitti:Miten tällääselle 60 kilooselle 165cm pitkälle noi iskarin säädöt kannatais laittaa suuntaa antamaan, kun nyt on kaikki "kliksautettu" pienimmilleen.


Jos oikein muistan, niin pyörän jousitus on oletuksena tehty 70-75 kiloselle kuskille, joten kannattaa harkita jousien vaihtamista pykälää kevyemmiksi. Samalla kannattaa vaihtaa eteen ja taakse. Jouset ei ihan kauheita maksa ja ne on helppo vaihtaa itsekkin. Tosin eipä nuo liikkeetkään tuosta vaihdosta paljoa veloita.

Meillä pojan 85:ssä saatiin takaiskarin painuma säädettyä kohdalleen vakio jousella, mutta siitä huolimatta vaihdoin pyörään pykälän kevyemmät jouset eteen ja taakse. Poika oli itse sitä mieltä, että pyörä muuttui paremmaksi ajaa ja ihan selkeästi jousitus toimii paremmin kevyemmillä jousilla.

Meillä on kaikissa pyörissä lähdetty liikkeelle painumien mittaamisesta ja säätämisestä. Seuraavaksi on laitettu kliksut manuskan mukaiseen comfort asentoon. Siitä on sitten ruvettu kokeilemaan radalla muutuuko miskikään kun kliksuttelee asetuksia.

Jos haluat jousituksen oikeasti hyvään ojennukseen, niin pyydä jotain kokenutta kuskia, mielellään saman painoinen kuin sinä, kokeilemaan pyörää. Saat todella nopeasti vinkkiä siitä toimiiko jousitus oikein vai ei ja mitä pitäisi tehdä.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja