M-Racer kirjoitti:Kai te tiedätte paine AMA:n sääntömuutoksen syntyi alunperin vuosituhannen alussa kun EPA alkoi kiristää Kalifornian päästömääräyksiä ja vuoteen 2006 mennessä oli tarkoituksena tulla voimaan niin kireät päästömääräykset ettei kaksitahdilla olisi voinut ajaa maastossa luvallisesti. Idea ei todellakaan tullut AMA:n ja tehtaiden puolelta, mutta jenkkien lainsäädännön mukaan on mentävä, koska se vastaa yli 30% maailman mp-markkinoista ja offroad puolella vieläkin isompaa osaa.
Noi voi hyvää päivää noita sun juttujas! Juuri muutama viesti takaperin sanoit kuinka me "2-t fanaatikot" suollamme propagandaa nettiin, jotta aloittelijat eivät tiedä miten asiat "oikeasti" ovat.
Tässä viestissä se olet kyllä sinä, M-Racer joka sitä "propagandaa" harjoittaa.
Kuka sinulle noita EPA juttuja on puhunut? Noi EPA jutut on noita Hondan myyntimiesten urbaanilegendoja. Vai alkoi EPA kiristämään Kalifornian päästömääräyksiä? Tämä todistaa ettei sinulla ole käsitystäkään koko aiheesta! Ensinnäkin, EPA on Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto joka vastaa terveydestä ja ympäristöstä. He päättävät myös päästörajoista. Yhdysvallat ovat siinä mielessä jännä paikka, että siellä osavaltiot saavat itse säätää lakinsa, jopa asettaa päästörajat, kuten esim, Kalifornia. Kalifornian (CARB) tiukensi päästörajoja jo 90-luvulla. EPA esitti vuodelle 2006 uudet päästörajat mitkä olivat tiukentuneet, mutta olivat löysemmät kuin mitä Kaliforniassa oli jo käytössä. EPA päättää kansallisella tasolla yleiset päästörajat Yhdysvalloissa, mutta osavaltiot saavat toki säätää myös tiukemmat rajat jos näin haluavat menetellä. EPA ja Kalifornian osavaltio ovat myös vääntäneet noista päästöasioista huolella, haastoipa ihan oikeuteen asti tuon EPA:n. Joten EPA ei ole kiristänyt Kalifornian päästöjä vaan, olisi tehnyt niistä löysemmät.
Toinen jännä asia. Kilpakäyttöön tarkoitetut laitteet ovat vapautettu EPA:n säännöksistä. EPA:n säännökset koskevat tie- ja virkistyskäytössä olevia moottoripyöriä. Byrokratialla kaksitahti pyörien käyttö kilpailukäytössä olisi saatu onnistumaan. Näin ei haluttu vaan käyvän.
M-Racer kirjoitti:Kai te tiedätte paine AMA:n sääntömuutoksen syntyi alunperin vuosituhannen alussa kun EPA alkoi kiristää Kalifornian päästömääräyksiä.
Voisitko kertoa mitä tällä tarkoitat? Isommilla nelareilla sallittiin 2000-luvun alussa kilpailla pienempiä kaksitahtisia vastaan, koska päästörajat olivat muuttumassa joskus vuosien päästä? En ymmärrä..
Miksi YZ400F:llä sai kilpailla 250 2-t:ä vastaan jo vuonna 1997, kun päästörajoitukset olivat muuttumassa noin 9 vuoden päästä... Mitä tekemistä niillä päästöillä oli luokka muutokseen? Joku tässä kaaviossa nyt mättää...