Paljon on myöskin kiinni siitä millaisia varusteita sulla entuudestaan on. Oikeastaan vaihtoehtoja on siihen puolene kaksi: hommaat joko hyvät kamppeet, jolloin et tarvii eriksene vaatehuoltuoa-autoa, tai sitten sulla on kaks huolto-autoo, joista toinen hoitelee sulle aina siirtymille pilkkihaalarit tms. ylle. Mä mieluummin varaudun selviimään mahdollisimman hyvin omin päin, jos vaikka ei huoltoa näykään, eli ainakin tuulenpitävä ja vedenpitävä takki, joka OIKEESTI HENGITTÄÄ = ei mikään Finlaysonin Action-kalvo vaan esim. se IXS:n käyttämä minimissään, Reissa siinä ja siinä, Hipora OK, jne, lisäksi etupuolella tarpeeksi ja riittävän kokosia avattavia tuuletusaukkoja. Takapuolelle tuuletusaukkojen merkitys on pienempi, kun ei niitä kuitenkaan saa itse auki ja kiinni kuin riisumalla takin ensin.
Alusasuksi urheilukerrasto, sen päälle fleece-kerrasto ja kevyet päälikamppeet. Fleece ja urheilukerrasto ovat siksi niin hyvät, etteivät kykene imemään paljoa/juuri lainkaan hikeä, joten pysyvät keveinä ja tiesiirtymän alku tuuletusaukot auki kuivuu, sit kiinni, ei palellu. Ja näitä sit ainakin kaks settiä, mieluummin kolme. Meinaan kokoomahuolloissalauantaina, etnekin jos on satanut ja joutunut kumipussissa ajamaan, niitä vaihtokampeita todella kaipaa jäätymisen välttääkseen. Paalikamppeet myös semmoiset, ettei ime vettä, mutta tosiana se hengittävyys on "must" maastokokeilla.
Ja keleistähän ei ikinä etukäteen tiedä, joten sadekamppeet on varattava mukaan. Mikään noista "vedenpitävistä" ei kellään pitäny 2006, kun koko ajan sato. Kun se vyölaukku tai reppu tarvii kummiskin ottaa, niin ottaa sitten vaikka kertakäyttösadetakin myös. Lämpimästi voin kyllä suositella XC-Ting'n sadeanorakkia, on mukava ja joustava, vaikkei hengitäkään. Vyölaukun kanssa sen voi MK:n ajaksi lykätä takin alle tai nostaa hihansuut kyynäreihin ja helman kainaloihin. Housut noissa on myös ok, mutta lahkeet on sitten sen verran lyhköset, että numeroo-kahta normaalia isommat kantsii ottaa.
Ja se budjetti, jos yhdellä huoltoautolla menet, hotellissa riittää 2hh/Cumulus, renkailla ajat seuraavankin talven ja varusteet on jo valmiiksi, on siinä 1000e minimissään.