Oretna kirjoitti:En nyt mikään alan ammattilainen ole, mutta siinä käsityksessä olen, että 2t moottorissa osakuormituksessa hyötysde on jo 4t moottoriinkin verrattuna hyvin heikko. Tätä ongelmaa ei oikein voida poistaa ruiskuilla tai paremmilla huuhtelutekniikoilla.
Perus autotallitunarikin saa 2-tahti mopon kulkemaan matka-ajoa (siis osakuormituksella) reilulla litralla 100km. Ja tämä vieläpä kaasuttimella ja 70-luvun tekniikalla. Harva nelitahtimopo pystyy parempaan... Ja jos mennään pienkoneiden ulkopuolelle, niin aika kovat hyötysuhteet on laivojen koneissa, vaikkei täyskuormalla kävisikään. Joten en menisi väittämään 2-tahtisen ominaisuudeksi huonoa osakuormitushyötysuhdetta.
Haluaisin sulta kuulla syyn, miksi suorasuihkutus 2-tahtimoottorin hyötysuhde olisi heikko. Kaikki polttoaineseos poltetaan ja puristussuhde voidaan tehdä vähintään yhtä korkeaksi kuin nelitahtisessa. Lisäksi mekaanista energiaa ei kulu venttiilikoneiston pumppaamiseen ja turhaan moottorinkierrokseen. Huuhtelukanavat tuovat kyllä virtausvastusta nelitahtimoottorin kanaviin verrattuna, mutta se taitaa olla merkityksettömän pientä kasvaneisiin mekaanisiin kitkoihin nähden...
Joku ihmeellinen koneisto jyllää nelitahtikoneiden takana kun piti aikanaan Ferrariakin kieltää tuomasta 2-t auto F1:siin.