iskarien säätäminen

FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut FOX151 » 26.6.2011 10:52

Nonni tulihan se vastaus viimeinkin... kiitokset
Mikha
Liittynyt:
7.6.2009 11:49
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Mikha » 16.7.2011 0:00

Voi olla et tästä on jo tietoo aijemmilla sivuilla mutta pahoittelut koska silti kysyn :D Eli jousituksen/iskareiden säätö tuntuu tosi hankalalta ja vaivalloiselta... Tai siis ei se säätö vaan se että tietää miten säätää ja mitä. Mulla on kotarin 250sx-f 2011 vuosimallii ja siinäki on kaikennäköstä low-ja highspeedii...Eli onko jotain hyvää tapaa opetella noita iskareita esim. jotai kirjaa, sääntöö ym... Vai onko se vaa nii ko moni sanoo et pitää vaa kokeilla? Siinä taas ei oo järkee jos ei tiiä niistä jutuista paljo mitää...
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Bream » 16.7.2011 1:42

Jos lontoo taipuu ni tuossa ja tuolla sivustolla on hyvästi tietoa asiasta: http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... p?t=872278
weeto269
Liittynyt:
5.7.2009 3:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut weeto269 » 28.7.2011 2:19

Sellanen ongelma että kun päässään kovempiin vauhteihin (n.75km/h) alkaa keula "woblaamaan" eli tekeen sivuttais liikettä melko pahasti. Niin mitähän kannattais keulasta alkaa säätään estääkseen tämän, vai voiko ylipäätänsä asialle tehdä paljoa? :roll:
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut wolvie » 28.7.2011 10:09

Yksi sellainen mitä olen kokeneempien näyttänyt käyttävän on ohjauslaakerin kiristäminen sellaiseksi että ohjaus ei ole liian kevyt ja herkkä. Eli tuota kun pikkusen kiristää niin saa luotua köyhänmiehen ohjausiskarin.

Mutta kuten sanottua, olen nähnyt näin tehtävän, itse en ole tuota kokeillut enkä siten myöskäänosaa sanoa onko tuosta oikeasti apua tai hyötyä.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
motoriikka651
Pyörä:
kx450f
Liittynyt:
27.5.2004 15:33
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut motoriikka651 » 29.7.2011 3:37

Kannattaa kokeilla tuota edellämainittua. Tai no itsellä sen verran kokemusta kun tuon käytännössä tuliterän pyörän sain alle niin ohjauslaakerit olivat TODELLA herkät, ei mitään vastusta. Pari kertaa kävin ajamassa ja ihmettelin että jumalauta eihän tällä uskalla ajaa kun suorilla lyö tanko stopparilta stopparille ja iskareitten kliksuja säätämällä ei saanut kuin pieniä parannuksia aikaan. Kiristin sitten hieman ohjausakselia niin ero kuin yöllä ja päivällä. Nyt pelaa.
OMS-Racing
Pyörä:
CRF450&250
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
27.4.2006 17:32
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut OMS-Racing » 29.7.2011 16:29

Meillä on pidetty ohjainlaakerit aina lähestulkoon niin tiukalla kuin vaan saa. Ei mielestäni vaikeuta millään tapaa mutka-ajoa ja säästää ainakin voimia sitten suorilla ja kulkee muutenkin vakaammin. Eikös ohjearvo ole ettei tanko saa kääntyä omalla painollaan kun etupää on ilmassa esim. pukilla.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut jot » 29.7.2011 20:21

on muuten pirun outo tuo ohjausiskari aluksi. tuntu melkeen vanhalta polkupyörältä jossa tanko "lukittui" keskelle. :D
weeto269
Liittynyt:
5.7.2009 3:09
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut weeto269 » 29.7.2011 22:51

Vaikeaki homma kiristää tuota ohjausiskaria? vai tosta tango alapuolel olevasta isosta "mutterista" mikä lie :D
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 29.7.2011 23:06

Vaikeus on siinä että ohjausakseliin tulee kaksi mutteria, toinen ylemmän t-kappaleen päällä ja toinen alla. Kun alempi on kiristetty ja lyöt siihen t-kappaleen päälle ja kiristät ylemmän mutterin, kiristyy laakeri lisää. Siinä joutuu siis ehkä vähän kikkailemaan noiden kahden välillä.

Itse tykkään pitää ohjauslaakerin aika kireällä niin ettei ohjaus heilu ihan holtittomasti.
#44
Liittynyt:
29.7.2011 23:51
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut #44 » 30.7.2011 0:12

Tuli hankittua krossipyörä pitkän tauon jälkeen ja tarvisin hieman neuvoa oikean takajousen valintaan. Mistä löytyisi suht oikeaa infoa antava jousilaskuri tai osaako joku neuvoa suoraan sopivan jousen minun painoiselle kuskille?
Pyörä on KTM 250 SX-F -08 ja kuski painaa noin 80kg ilman ajovarusteita. Vakio takajousella takapainauma kuskin kanssa on 13 cm ja tuohon lukemaan on jo pitänyt laittaa esijännitystä reilusti liikaa (melkein kaikki).

Mistä saisi järkevään hintaan hankittua jousen tai löytyykö joltain nurkista ylimääräinen sopiva jousi?
mikulov
Pyörä:
KTM SX-F 450 -14, TM 450 -05
Paikkakunta:
Kausala
Liittynyt:
30.4.2010 15:31
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut mikulov » 30.7.2011 18:54

wolvie kirjoitti:Yksi sellainen mitä olen kokeneempien näyttänyt käyttävän on ohjauslaakerin kiristäminen sellaiseksi että ohjaus ei ole liian kevyt ja herkkä. Eli tuota kun pikkusen kiristää niin saa luotua köyhänmiehen ohjausiskarin.

Mutta kuten sanottua, olen nähnyt näin tehtävän, itse en ole tuota kokeillut enkä siten myöskäänosaa sanoa onko tuosta oikeasti apua tai hyötyä.

ilmeisesti nykypyörissä on niin "nopea" ohjausgeometria että tuommoinen kikkailu on tarpeen. ,en muista että "2-tahtiaikoina" kukaan olisi ongelmaan törmännyt; jotkut endurokuskit käyttivät sitä ruotsalaisvalmisteista ohjausiskaria, crossikisoissa ei juuri kukaan.
-toune-
Pyörä:
KTM
Paikkakunta:
Masku
Liittynyt:
24.5.2008 14:10
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut -toune- » 16.8.2011 20:21

#44 kirjoitti:Tuli hankittua krossipyörä pitkän tauon jälkeen ja tarvisin hieman neuvoa oikean takajousen valintaan. Mistä löytyisi suht oikeaa infoa antava jousilaskuri tai osaako joku neuvoa suoraan sopivan jousen minun painoiselle kuskille?
Pyörä on KTM 250 SX-F -08 ja kuski painaa noin 80kg ilman ajovarusteita. Vakio takajousella takapainauma kuskin kanssa on 13 cm ja tuohon lukemaan on jo pitänyt laittaa esijännitystä reilusti liikaa (melkein kaikki).

Mistä saisi järkevään hintaan hankittua jousen tai löytyykö joltain nurkista ylimääräinen sopiva jousi?



Onkse nykynen jousi toiminu ajos paremmin ku on kiristäny esijännityst? Jos on nii osta hiuka jäykempi jousi nii sitä ei tarvi nii piukkaa pistää et hävii alkuherkkyys...
Jousii saa sit ainaki ktm:än varaosakauppiailt ja jotku käytetyt jouset voi olla hiuka kualeentuneit
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut wolvie » 16.8.2011 23:31

#44 kirjoitti:Mistä saisi järkevään hintaan hankittua jousen tai löytyykö joltain nurkista ylimääräinen sopiva jousi?


Multa saattaisi löytyä vielä tallista yhden pykälän normaalia jäykempi takajousi. Pitääpä tutkia tallia kun käväsen siellä seuraavan kerran.

Löytyis muuten myös 2011 mallin piikkiin ostetut kevyemmät jouset. Edessä pykälän normia kevyempi ja takana kaksi pykälää kevyempi. Näitä on pari settiä ylimääräisenä, eli yhteyttä vaan jos on tarvetta noille.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
mikseri100
Pyörä:
Valkokilpi 125 yz
Paikkakunta:
Alajärvi
Liittynyt:
22.11.2008 13:56
Re: iskarien säätäminen

ViestiKirjoittanut mikseri100 » 22.8.2011 22:45

Sanokaas nopsaa et millasta öljyä etupumppuihin pitäs laittaa? 2.5w/5w/7.5w/10w/15w
Valkokilpi YZ vailla uutta omistajaa!
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ya ... 5/id32649/
Katsohan ilmoitukset! Paljon osaa myynnissä!
http://www.motot.net/talli/kayttaja/84118