Mun mielestä kertalisenssin hinta on ihan samantekevä, tiputettais ton crossilisenssin hintaa vakuutusta muuttamalla. Puol tonnia lisenssistä on ihan järkyttävä summa ainakin tälläselle iltatöissä käyvälle opiskelijalle varsinkin kun se maksetaan sen takia että päästään ulkomailta lentäen pois. Voin sen viikon treenireissun Virossa keväällä jättää pois jos saan lisenssin alle kolmen sadan. Tai hommata vakuutuksen sille kyseiselle reissulle erikseen. Jos crossilisenssi kustantais saman tai vähän enemmän kuin enskalisenssi niin vois CC:n lisäks MXB:tä käydä kattelemassa kisan tai kaks kaudessa, naurettavasta ilmottautumismaksusta huolimatta.
Wolvien kanssa kyllä samoilla linjoilla että myös tälläsia puolivirallisia kisoja sais olla, sarjacrossin ja kansallisen välimaastossa.
Viime vuonnakin kun MXJ:tä yritin ajaa niin puol tonnia lisenssiin ja 60€ lisämaksua per kisa (ilmottautuminen ja ponderi) niin kuluu jo toista sataa per kisa että saa edes nimen sinne lähtöluetteloon. Jos sitä sit opiskelijana kesäduunissa tienaa 1500€/kk netto niin kyllä se vähän osallistumishaluja sitoo. Toinen on tietty se ettei pääse ajamaan, mä sen totesin puolivälissä kautta että kyyti ei riitä eriin ja kun aika-ajoja pääsi kerrallaan treenaamaan sen 10-15min niin oli liian kallista opetella niitä ajamaan, jätin sitten osallistumatta ja ajoin CC:tä ja sarjacrosseja sen mitä ajoin. Loppujen lopuks taisin ajaa kolme MXJ:n kisaa, Vantaalla ei riittäny kyyti eriin, Hyvinkäällä pannutin (ois just saattanu eriin päästäkin) ja Karkkilan kansallisessa murtu ranne. Tosin siellä oli ihan makee päästä puomille ja ajaa eriäkin vaikka pahasti puutukin ja huonosti ajo. Lähdin itseasiassa himaan suhteellisen tyytyväisenä siihen että pääsi vihdoinkin ajamaan vaikka ranne olikin vähän mutkalla. Osallistumisoikeudelle kolmeen kisaan tuli siis hintaa noin 700€. Siihen sit tietty kaikki oikeet kulut vielä päälle. Luulen että meitä duunariperheiden lapsia on muitakin jotka tykkäis ajaa ja kaikki helpotukset harrastetasolla (muut luokat kun A) lisäis osallistumishalua. Sitäkään mä en ymmärrä että miks MXJ:n sarja on niin pirun pitkä, alle 18-vuotiaalle on mahdotonta ajaa joku kahdeksan kilpailun sarja ilman että vanhemmilla palaa rahaa aivan naurettavan paljon. Ja jos sieltä jätkät haluaa edetä ja pitää sen takia saada mahdollisimman paljon treeniä niin menköön ulkomaille treenaamaan, ei sieltä sarjasta kumminkaan löydy vastusta jos on ammattilaiseks rupeemassa. Noin 100% MXJ:n kuskeista ei kuitenkaan pääse ammatikseen ajamaan.
Tietty sekin ois jo mukava että olis B sakki millä olis kaks erää jos jengiä on yli 50kuskia tms., pääsis vähän ajelemaan. Itellä nyt oli vammoja eikä ajokuntokaan riittäny ja aika-ajossa särjin vehkeet pariin otteeseen yli-yrittäessä mutta voisin kuvitella että kavereille jotka ajo yhtä huonosti aika-ajossa se ois ihan mukavaa että pääsis kaks erää ajamaan. Kaikkia kun ei kiinnosta treenata ja toisilla ei oo edes mahdollisuutta siihen, mutta kyllä sitä silti rahansa kantais kisoihin ihan mielellään jos kisaamaan pääsis samantasosten kaverien kanssa.
Mä oon kyllä Kustin kanssa lähes kaikesta samoilla linjoilla mitä motocross keskusteluja lukenu fb:ssä ja Manninen Bros.ille kyllä hatunnosto sitä mitä on suomicrossille tehneet ja kaikesta mitä ovat yrittäneet tehdä. Radat on mun mielestä kumminkin keskimäärin parantuneet huomattavasti tässä parin viime vuoden aikana ja se on sellanen asia mitä ihan vaan harrastajakin arvostaa. Täs meikäläisen kolmiolääkkeiden vaikutuksen alasena kirjotettuja mietteitä, aikaa kirjotella kun potee himassa välilevynpullistumaa.