Hoppa kirjoitti:nyt valot päälle! Crossipyörän käsittely ei todellakaan vaadi maksimivoimaa, oli tahdit/kuutiot mitä tahansa.
Ei silloin kun kaikki menee niinkuin pitääkin. Mutta aina sattuu lipsahduksia ja niitä korjataan usein voimalla.
Guuna kirjoitti:Ensinnäkin, ei kovin kauan aikaa sitten näin video, missä herra R. DeCosteria haastateltiin ja totesi itse kuinka yllättynyt oli kuullessaan, että Cairoli haluaa ajaa mielummin uudella ('13?) 350 mielummin kuin 450. Hän saa siis todellakin päättää, millä pyörällä ajaa.
Semmonen se tieto on julkisuudessa. Luotatko siihen sokeasti vai oks sulla jotain inside varmennusta tähän asiaan? En kyllä väitä etteikö se vois haluta ajaa sillä. Miksi se ajais 450cc jos pikkuluokan pyörälläkin pääsee kovempaa? Enkä mä oo edes väittäny, että kotarin 250cc 2t olis parempi pyörä ku toi kolmepuokki. Tuskin on. Mutta siitä vois saada paremman...
Toinen asia, mikä juurikin tässä KTM:n ristiretkellä pistää silmää on se, että Dungeylle rakennettin täysin uusi pyörä n. puolessa vuodessa. Sitä tehtiin minimit 400 kipaletta, jotta Dyngey vois ajaa superit sillä pyörällä. Väittäisinkin tässä kohden, että näille itävaltalaisjampoille on aivan sama, millä vehkeellä sitä ajetaan kunhan voitetaan. Vain se voittaminen antaa sitä kaivattua mainosta.
Ei TÄYSIN uutta pyörää suunnitella ja valmisteta puolessa vuodessa. Toisekseen ton Dyngeyn pyörän kustannukset tuskin oli samaa luokkaa, mitä maksais se monien vuosien kehitys, suunnittelu ja testaustyö mitä semmoseen kunnon 2-tahtipeliin vaadittais. Ja se projekti kantais hedelmää vasta sitten monien vuosien päästä. Ja kuka tiimi/tehdas tähän ryhtyy jos voidaan voittaa pienemmilläkin panoksilla? Vastaus on ei mikään.
Taisit ymmärtää väärin nuo mun linkit. Niillä oli tarkotus todistaa se, että vakio 250 2t ja 350 ovat hyvin tasaväkisiä keskenään (vaikkakin 250 piirun verran parempi moottori paperilla). Tästä herää se kysymys, että miksi Cairoli ajaa 350 kun saisi saman 250 2t:llä. Syy tähän en osaa sanoa muutakun sen, että 350 on vain parempi.
Kyllä mä pääpiirteissään ne ymmärsin, mutta en jaksanut tulkata sanasta sanaan. Enkä mä myöskään missään kohtaa väittänyt puolikkaan olevan parempi. Ja kuten jo monissa edellisissä viesteissä totesin, niin tän päivän nelarit voivat hyvinkin olla savuttajia nopeampia.
Et myöskään tainnut ymmärtää tota Paytonin videota? Miksi kaveri viilaa kanavia ym. viritystä käsin jälkikäteen, jos sen kerta pitäisi olla niin helppoa? No siksi, että jostain syystä se ei vain ole tehtaan puolelta mahdollista tehdä kannattavasti automaatiolla. Liekö liian suuret laiteinvestoinnit? En tiedä. Mutta ei vain onnistu/ole kannattavaa.
Ymmärsin kyllä videonkin riittävällä tarkkuudella jos tälläisestä on kyse... En väittänyt missään vaiheessa, että valusta saataisiin "valmista" pintaa. Ei normihuuhteluihin, eikä sienipilvihuuhteluihin. Se on moottorivelhojen homma sitten blueprintata ja silotella kanavat. Jäi ymmärtämättä miks tää tekis sienipilvihuuhtelut kannattamattomaksi? Siksikö, että sielä vois olla pari kanavaa enemmän vinguttamista?
Nämä ihmiset ketä näitä pyöriä tekee, eivät todellakaan ole tyhmiä.
Eivät niin. Ei todellakaan. He ymmärtävät myös sen, että on turhaa rahan haaskausta kehittää ylivertainen 2-tahteri jos voittamaan pystyy pienemmilläkin panoksilla. Sielä on aina se raha mukana. Bisneksen kannalta on päätöntä lähtee kehittämään tässä vaiheessa semmosta pyörää.
He ovat paljon fiksumpia kun mitä sun puhees, rossipoika, antaa kuvan.
Toistaseks sulta ei oo mun mielestä tullu semmosta argumentaatiota, että sun kannattas toisten älykkyyttä ruveta arvioimaan.
Kumma fiilinki kun kaveri, kenellä ei ole edes englanti lapasessa, tulee väntää kättä asioista, mitkä ovat puhdasta fysiikkaa.
Niin. Paremmin mä suomea osaan, mutta ei mua linssiin englannillakaan viilata. Ja mulla on kumma fiilinki, että englannin kielen sujuva osaaminen ja fysikaalisten asioiden ymmärtäminen ei liity toisiinsa oikeen tippaakaan...
Mutta siinä mä oon sun ja varmaan kovin monen muunkin palstalaisen kanssa samaa mieltä, että tällä hetkellä kaupasta saatavat pyörät on nelarina erävoittajia.
Omnivore projekti on sinänsä ihan mielenkiintonen. Sehän tähtää kyllä enimmäkseen taloudellisuuteen, vähäpäästöisyyteen ja eri polttoaineilla toimivaan moottoriin. Ja kyllähän sielä lupailtiin 10% kohennusta mihinkään muuhun laitteisiin nähden. Se on PALJON. Olisi kiinnostavaa tietää miksi se on jäissä.
Kilparadoille tommosenaan toi vois olla vähän "ylipanostusta". Kisavehkeiden kun ei tarvitse olla taloudellisia, eikä vähäpäästöisiä. Tälläiseen käyttöön runkkaava pakoukonsäädin ja jokseenkin myös muuttuva puristussuhde taitavat olla turhia.
Omnivorekin toimii aivan normaalilla snuhrle huuhtelulla ja vieläpä yksiosaisella pakoukolla (vaikuttaa merkittävästi huuhteluun). Se ei todellakaan oo tarkotettu tuottamaan tehoa maksimaalisesti, vaan taloudellisesti. Ettikääpäs onko mikään isompi pulju testannut/kehittänyt näitä sienipilvimoottoreita?
Tän hetkiset ennakkoluulot ja ilmapiiri blokkaa heti kättelyssä kakstahtisesta puhuvat. Toisekseen sielä missä on rahaa ei yleensä ole ymmärrystä näiden vehkeiden päälle. Ja ylempänä jo sanoinki, että semmosen 2-tahtisen tekeminen ei olis mikään hyvä bisnesidea. Joten rahoittajia ei kiinnosta.